سند تحول بنیادین مبنای فعالیتهای آموزش و پرورش نیست
زهره الهیان در گفتوگو با میزان به سوالی در خصوص گلایه رهبر معظم انقلاب از وضعیت مهدکودکها و عدم اجرای سند تحول بنیادین پاسخ داد و گفت: سند تحول آموزش و پرورش سالهاست که بر اصول و مبانی فرهنگ ایرانی اسلامی تدوین شده است، اما همچنان مهجور مانده است.
وی ادامه داد: متاسفانه این سند مبنای تحول در آموزش و پرورش قرار نگرفته و در جای تعجب شاهد هستیم که به جای آن، سند ۲۰۳۰ مبنای مباحث اجرایی قرار گرفته است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در واقع به صورت غیرقانونی و بدون مشورت مجلس و بدون اخذ و نظر مجلس این سند در حال اجرایی شدن است و مبنا قرار گرفته است که کمیسیون آموزش مجلس در این زمینه پیگیری خواهد کرد.
الهیان با بیان اینکه اگر اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش نیازمند تدوین قانون دارد، مجلس آمادگی دارد که این مساله را پیشنهاد داده و به نوعی دولت مکلف بشود که سند تحول آموزش و پروش را که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجرا دربیاورد.
وی ادامه داد: هرچند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون و لازم الاجراست، اما با توجه به تجربه سالیان که این سند اجرایی نشده، در نتیجه ضرورت دارد که مجلس به این مساله ورود کرده و آن را تبدیل قانون کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در همین راستا دولت هم باید مکلف شود که آییننامههای مربوطه را تدوین کند تا فعالیتهای اجرایی در آموزش و پرورش چه در بحث محتوایی و چه در بحث اجرایی بر اساس این سند تحقق یابد.
رهبر معظم انقلاب اخیرا در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش و سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورشنسبت به عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش انتقاد کرده و فرمودند: «برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاشهای دولتهای مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است که شورایعالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند، سند تحول باید برای همه سطوح آموزش و پرورش، به روشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند و مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری کنند.»