کیسههای پلاستیکی و مشارکت مردمی برای حذف آنان
اهمیت و جایگاه محیط زیست و لزوم حفاظت و صیانت از آن برای نسل حاضر و نسلهای آینده به حدی اهمیت دارد که بسیاری از کشورهای دنیا رویکرد محیط زیستی خود را در این زمینه فعال کرده و تلاش دارند تا با همراهی و همکاری شهروندان این مساله را تحقق بخشند.
در همین راستا هرساله اقدامات متعددی در «هفته بدون پلاستیک» انجام میشود که متاسفانه به دلیل نمادین بودن آن پس از چندی فراموش میشود و ضرورت دارد که برای آگاهیبخشی شهروندان تلاش شود تا حمایت از محیط زیست در صدر اولویتهای ارگانها و سازمانها قرار گیرد.
سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران یکی از ارگانهایی است که با این مساله به کرات در ارتباط است و در سال اخیر تلاشهایی شده است تا استفاده از کیسههای پلاستیکی به تدریج با کیسههای پارچهای جایگزین شده و این مساله سیر نزولی پیدا کند.
بر اساس گفته کارشناسان هر غرفه در در میدان میوه و تره بار در کل شهر تهران ۸.۴۸ کیلوگرم در روز کیسه پلاستیک استفاده میکند و مصرف روزانه تهران در کیسه پلاستیکی شهر تهران به ۵۰۰ تن میرسد.
در همین راستا شهرداری تهران مدتی است که علاوه بر عرضه و توزیع کیسههای پارچهای با نرخ حداقل ۱۰ درصد پایینتر از سطح شهر به شهروندان در میادین و بازارهای میوه و تره بار، نسبت به آموزش موضوعات محیط زیستی از جمله آشنایی با آثار و فواید عدم استفاده از کیسههای پلاستیکی از طریق استقرار کارشناسان ادارت محیط زیست و آموزشهای شهروندی شهرداریهای مناطق در این مراکز نیز اقدام کرده است تا مردم نسبت به اهمیت این مساله آگاه سازد.
در همین راستا به سراغ مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران رفتیم و نظر او را در رابطه با رویکرد محیط زیستی شهرداری تهران جویا شدیم. موضوعی که به زعم او تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.
سید سعید راد در گفتوگو با میزان به سوالی مبنی بر اینکه با اجرای طرح رواج کیسههای پارچهای به جای کیسههای نایلونی تا چه میزان این مساله محقق شده و افق دید شما برای رسیدن به نقطه مطلوب چیست، پاسخ داد و ضمن تشریح رویکرد محیط زیستی شهرداری تهران در میادین میوه و تره بار گفت: استفاده از کیسههای پارچهای از روند تدریجی صعودی و در مقابل، استفاده از کیسههای نایلونی از روند تدریجی نزولی در میادین میوه و تره بار برخوردار است.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران در ادامه تاکید کرد: هر ساله با استفاده از فرصت مناسبتهایی همچون «هفته بدون پلاستیک» با آگاهیبخشی و اطلاعرسانی به شهروندان برای فرهنگسازی در این زمینه اقدام میکنیم.
راد تصریح کرد: علاوه بر این، نسبت به عرضه کیسههای پارچهای با قیمت تمام شده به منظور ترغیب و تشویق شهروندان به کاهش استفاده از کیسههای نایلونی اقدام کردهایم، اما به هر حال، برای جا افتادن این فرهنگ و رسیدن به نقطه مطلوب، نیاز به مشارکت بیشتر شهروندان و رسانهها داریم.
گفتنی است تیرماه امسال در «هفته بدون پلاستیک» در ۲۲ میدان و بازار میوه و تره بار به مدت یک هفته، مجموعه اقداماتی را برای فرهنگسازی و کاهش استفاده از کیسههای نایلونی با مشارکت ادارات محیط زیست و آموزشهای شهروندی و نیز شهرداریهای مناطق به عمل آمد که مورد استقبال و توجه شهروندان مراجعهکننده به این مراکز قرار گرفت درنتیجه ضرورت دارد که این اقدامات افزایش یافته و استفاده از کیسههای پلاستیکی کاهش یابد و تنها به همین هفته محدود نباشد.