آموزشهای مهارتی در کرونا بیشترین آسیبها را در حوزه آموزش دیدند
رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در خصوص مواجه با مسئله آموزش گفت: فعلاً آموزش از راه دور تنها گزینه برای ما است و برای این مهم زیرساختهای فناوری اطلاعات باید فراهم شود. ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا به شاخصهای برتر نزدیک است. حتی در کشورهایی مثل آلمان، آمریکا و فنلاند درصد استفاده از فضای مجازی صد در صد نیست. در کشور ما ۷۴ درصد خانوادهها به کامپیوتر دسترسی و نزدیک ۸۰ درصد خانوادهها اینترنت خانگی دارند؛ پس این تصور که خانوادهها در همه کشورها دسترسی ۱۰۰ درصدی به اینترنت دارند و ایران در این حوزه عقب است، تصور درستی نیست.
وی گفت: یکی از روشهای استفاده شده برای عبور از مسئله کرونا استفاده از زیرساختهای آموزشی است. کشورهای دیگر هم در این مسئله از ظرفیت صداوسیما و پلتفرمها استفاده کردند، پس مسیری که در کشورمان طی کردیم با آمارهای جهانی همخوانی دارد.
عظمتی با اشاره به اینکه آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمیگیرد گفت: مسیری که در آن حرکت میکنیم مطابقت روشهای طی شده در سایر کشورها است.
رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: این دانشگاه تنها دانشگاه کشور است که برای تربیت فنی و حرفهای اهتمام دارد. ازآنجاییکه آموزشهای مهارتی در کرونا بیشترین آسیبها را در حوزه آموزش دیدند. بهترین راهکاری که وجود دارد این است که از پروتکلهای بهداشتی استفاده کنیم و آموزشهای مهارتی را متوقف نکنیم.
وی افزود: حوزه برنامهریزی درسی در تربیتمعلم مهم است و این حوزه موظف است دو بخش دروس تخصصی و صلاحیتهای معلمی نیازهای روز را احصا کند. ازاینرو درسی با عنوان درس آموزش تلفیقی را اضافه کنیم تا معلمان ما آماده مواجه با شرایطی مثل کرونا باشند و غافلگیر نشوند. این درس از ابتدای سال تحصیلی جاری ارائه میشود.