صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«سون سی» در تئاتر مستقل روی صحنه می‌رود/آخرین اخبار از جشنواره تئاتر مقاومت

۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳:۰۸
کد خبر: ۶۵۱۵۷۳
تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

- تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجرا‌های مطرح و برخی دیگر از اجرا‌هایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند، اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.

دلیل حضور برخی جوانان در عرصه تئاتر بیشتر این بود که شاید آنها در زمان عادی و طبیعی این هنر هیچگاه امکان دسترسی به برخی سالنهای تئاتر را نداشتند اما با شیوع بیماری کرونا و خالی ماندن بسیاری از تماشاخانه‌ها می توانستند در سالنهایی که برایشان آرزو شده بود اجرا داشته باشند. 

«سون سی» در تئاتر مستقل به صحنه می‌رود

نمایش «سون سی» به کارگردانی مجتبی راوش از روز چهارشنبه (۱۲ شهریور ماه) در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

نمایش «سون سی» از آثار برگزیده استانی است که علاوه بر حضور در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجرا در بیست‌وهشتمین جشنواره تاتر استان فارس و اولین جشنواره ملی تاتر اهواز را در کارنامه دارد.

این نمایش پس از دریافت جوایز متعدد از هر دو جشنواره استان «فارس» و «اهواز» در زمینه‌های نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و نور، در شیراز روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان و رسانه‌ها مواجه شد.

نویسنده، علی دلپیشه؛ کارگردان، مجتبی راوش؛ تهیه کننده، حمیدرضا راوش. علی دلپیشه، فائزه یوسفی، حامد شریف‌پور، خالق استواری و امید دانشوران در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

از دیگر عوامل نمایش می‌توان به مدیر تولید، علی اصغر دهداری؛ طراح گرافیک، محمدصادق زرجویان؛ تیزر، مهدی راوش؛ امین ملک‌زاده؛ دستیار کارگردان، محمد طاهرخانی؛ مدیران صحنه، حامد نمازی فرد و علی‌رضا ربانی‌زاده؛ دستیاران صحنه، مسعود رصافو امیر نصیری؛ منشی صحنه، حدیث دهقان؛ طراح صحنه و نور، مجتبی راوش؛ اجرای نور، محمد داننده‌فر؛ طراح گریم، پژمان اعتمادی‌فر؛ طراح لباس، مونا قنبری؛ دوخت لباس، مسعود رصاف و فاطمه قاسمی؛ طراح جلوه‌های صوتی، رضا حکیم؛ ساخت دکور، حامد نمازی فرد، امید شمس زاده و علی خشنود.

در خلاصه داستان نمایش که از ظرفیت‌های فرم سورئال بهره گرفته، می‌خوانیم: وسایل را بار زده‌اند، خانه خالی است و ماشین آماده حرکت است، ولی یک چیز در این بین درست نیست ...

پیش‌فروش بلیت این نمایش آغاز شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید به سایت تیوال مراجعه کنند. «سون سی» هر شب ساعت ۲۱ در تئاتر مستقل تهران به صحنه می‌رود.


احتمال بازگشت «لانچر۵» در پاییز

پویا سعیدی نویسنده و کارگردان تئاتر و یکی از کارگردانان نمایش «لانچر ۵» درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی گفت: با توجه به شرایط پیش رو فعلاً اجرای این اثر نمایشی میسر نیست و از طرف دیگر هم بازیگر نقش اصلی «لانچر ۵» مشغول بازی در یک کار تصویری است به همین دلیل تا پاییز امکان اجرای نمایش فراهم نیست.

وی ادامه داد: به دلیل بحران کرونا ادامه اجراهای نمایش در تماشاخانه ایرانشهر متوقف شد اما تلاشمان این است که اوایل پاییز «لانچر ۵» را مجدداً در ایرانشهر به صحنه ببریم. البته برنامه‌ای برای شروع دور جدید اجرای نمایش داریم اما همه چیز به شرایط بستگی دارد. در حال حاضر فعالیت تئاتری ندارم و ترجیحم این است که مدیوم‌های دیگری را برای فعالیت امتحان کنم.

سعیدی در پایان درباره فعالیت‌های دیگرش بیان کرد: در حال نگارش سریالی به نام «سیاوش» هستم که برای پخش در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود. این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی سیروس محمدزاده و تهیه‌کنندگی مهدی یاری یک ملودرام معمایی است که زمستان از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود.

گروه نمایش «لانچر ۵» را می‌توان یکی از موفق‌ترین گروه‌های تئاتری جوان در سال‌های اخیر دانست. این گروه با اجرای نمایش «لانچر ۵» در طول سال ۹۸ در سه تماشاخانه مختلف رکورد اجرای ممتد یک اثر نمایشی را زدند و اگر تعطیلات اجباری کرونایی اجرای نمایش را در تماشاخانه ایرانشهر لغو نکرده بود، این اثر نمایشی تا پایان اسفند ماه همچنان به اجرای خودش ادامه می‌داد.

اتفاقات «لانچر ۵» در یک پادگان نظامی رخ می‌دهد و ماجرا از این قرار است که در پادگان سه تیراندازی رخ داده که به فاصله زمانی یک ماه منجر به مرگ سه سرباز شده است. به دلیل اهمیت موضوع سروان شایگان افسر دایره بازرسی از طرف ستاد کل، مأمور حل و فصل پرونده می‌شود و در نهایت پرده از رازهایی برداشته شده و مشخص می‌شود که این سه قتل بی ارتباط به هم نبوده‌اند.

امیر نوروزی، میلاد چنگی، مجید یوسفی، محمد حق‌شناس، پویا سعیدی، مرتضی سلطان محمدی، باسط رضایی، حامد محمودی، مجتبی یوسفی، فرشید روشنی، امیرحسین احمدی، منصور نصیری، پویا عربگری، علی چایچی بازیگران نمایش «لانچر ۵» هستند.

نتایج ارزیابی چکیده‌های هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت اعلام شد

رزیابی چکیده‌های دریافت شده توسط کارگروه علمی پژوهشی هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت انجام و چکیده‌های منتخب به شرح ذیل معرفی شدند:

لازم به ذکراست پژوهشگرانی که چکیده مقالات آن‌ها پذیرفته شده، حداکثر تا پانزدهم مهرماه فرصت دارند اصل مقالات را در دو فرمت «ورد» و پی‌دی‌اف» به ایمیل سمینار به آدرس research@rtfestival.ir ارسال نمایند.

چکیده‌های منتخب بدون اولویت:

۱- بازنمایی هویت زن در نمایش نامه‌های علیرضا نادری (بررسی موردی نمایش نامه‌های «۳۱/۶/۷۷» و «سه پاس از حیات طیبۀ نوجوان نجیب و زیبا») (پریسا کیومرثی، محمدرضا رسولی)

۲- تاثیر جشنواره‌های تئاتری بر جریان‌سازی تئاتر مقاومت (ایرج افشاری‌اصل)

۳- بررسی «سکوت به‌مثابه مقاومت» از منظر فلسفۀ مدرن (با تامل بر نمایش‌نامه‌های «خاموشی دریا» نوشتۀ رضا گوران و «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشتۀ ماتئی ویسنی‌یک) (قاسم تنگسیرنژاد)

۴- استراتژی تبلیغات برای تئاتر جنگ (بهزاد خاکی‌نژاد)

۵- بررسی مفاهیم اجتماعی در نمایش‌نامه‌هایی با موضوع مقاومت (امیر بشیری)

۶- مطالعۀ نشانه‌شناختی زمان در نمایش‌نامه‌های مقاومت (ملیحه سلیمانی)

۷- خوانش پسااستعماری کارکرد افسانه‌های هرمزگان در نمایش‌نامۀ «غُراب شیطان» رضاگشتاسب با نگاهی به دیدگاه‌های پساشرق‌شناسی ادوارد سعید (علیرضا داوری)

۸- مطالعۀ شاخصه‌های ادبیات حماسی در تئاتر دفاع مقدس (هادی، ولی پور قره‌قیه)

۹- بررسی جایگاه امر سیاسی در تئاتر مقاومت (مجید لکی‌سهلوانی)

۱۰- نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمانِ ادبیات و تئاتر مقاومت (آرمان طیران)

۱۱- نقش کنشِ انتخاب شخصیت در خلق ادبیات نمایشی دفاع مقدس (فواد ابراهیمیان)

۱۲- بررسی کنش شخصیت در ادبیات نمایشی دفاع مقدس ایران (بررسی آثار دفاع مقدس علیرضا نادری) (مرضیه درخشان‌نیا)

۱۳- نمایش عروسکی: شیوه‌ای بیانگر در بازنمایی امر مقاومت (بررسی جنبه‌های مقاومت و استحالۀ آن در مفهوم عدالت اجتماعی، در اپرا‌های عروسکی عاشورا، مولوی و حافظ، اثر بهروز غریب‌پور) (سلما محسنی‌اردهالی)

۱۴- بررسی عناصر مشترک متاثر از جنگ تحمیلی در نمایش‌نامه‌های دهۀ هفتاد اکبر رادی و مرتضی شاه‌کرم

(با تکیه بر سه اثر اکبر رادی «کاکتوس، شب‌بخیرجناب کنت، باغ شب‌نمای ما» و چهار اثر مرتضی شاه‌کرم «عندالمطالبه، تو هرگز نخواهی گشت، سانتیمتر، نوبت یعنی بعدی») (مریم جعفری‌حصارلو، سید علی‌حمزه پهنه‌کلانی)

۱۵- تئاتر ظرفیتی برای شناخت و ساخت الگو- قهرمان ایرانی (مسعود شامی‌خاتونی)

۱۶- تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت در دهه‌های هفتاد و هشتاد شمسی (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)

۱۷- مطالعۀ گسترۀ مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۸ (فریبا جعفری)

۱۸- بررسی کرونوتوپ در نمایش‌نامه‌های «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد»، «۳۱/۶/۷۷» و «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» نوشتۀ علیرضا نادری (رضا نادری‌فرادنبه)

۱۹- بررسی عوامل موثر بر بازنمایی فرهنگ در گسترۀ مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (حسین حیدری‌پور)

۲۰- خوانش ادبیات مقاومت از دریچۀ بررسی تجربۀ زیستی مربیان فوتبال استان خوزستان (با تمرکز بر زندگی پرویز دهداری، منوچهر سالیا، جاسم اهل‌یرف و لفته سه‌برادران (فرهاد ریاضی)

۲۱- فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت (یک الگوی پیشنهادی، علی رویین)

۲۲- بررسی راهکار‌های گسترۀ فرهنگ‌سازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (طلعت هوشمند)

۲۳- واکاوی تطبیقی مفهوم هویت از نگاه انسان‌شناسی میان ادبیات عرب و ادبیات مقاومت ایران و اثرپذیری آن در نهاد تئاتر (احمد انوشه)

۲۴- واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران (مهشید حسینیان)

۲۵- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی روسیه و فرانسه از منظر عناصر زبانی و زیبایی‌شناسی (شهره امانی)

۲۶- نگرشی برکارکرد‌های مقاومتی و مبارزاتی تئاتر خیابانی در جهان عرب (علی زیستی، روژین نادری)

۲۷- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در شاهنامۀ فردوسی و ادیسۀ هومر (سعید قاسمی، داریوش نصیری)

۲۸- بررسی مقاومت بدن زنان در جنگ با نگاهی به نمایش‌نامۀ «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشتۀ ماتئی ویسنی‌یک (ابوذر مختارزاده)

۲۹- مطالعۀ تطبیقی نمایش‌نامۀ «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری و داستان «بازگشت به حیفا» نوشتۀ غسان کنفانی، براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل (لیلی عاج)

۳۰- گفتمان تئاتری و بازاندیشیِ فرهنگ مقاومت (ولی‌الله شالی، امیرابوالفضل اسکندری)

۳۱- چگونگی نمود موضوع مقاومت در نمایش‌نامۀ «مرده‌های بی‌کفن و دفن» نوشتۀ ژان پل سارتر، براساس نظریۀ قدرت از منظر میشل فوکو (رحمان هوشیاری)

۳۲- جامعه شناسی نمایش نامه‌های ارسالی در بخش نمایش نامه نویسی شانزدهمین جشنوارۀ بین المللی تئاتر مقاومت براساس نظریۀ بازتاب جانت ولف (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)

۳۳- مطالعات جامعه‌شناختی (خانواده) شخصیت‌های محوری در نمایش‌نامه‌های دفاع مقدس دهۀ ۱۳۸۰

(براساس رویکرد پیر بوردیو و با تاکید بر نمایش‌نامۀ «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری (شهرام احمدزاده)

۳۴- راهکار‌های گسترۀ فرهنگ‌سازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (احمد امین‌فرد)

۳۵- رویکرد واقع‌گرایانه در پرداخت درام مقاومت و تقابل آن با ویژگی‌های درام حماسی (مهدی نصیری)

۳۶- تحقق گفتمان مقاومت در نمایش‌نامه‌های بهرام بیضایی (نمونۀ موردی پرده‌خانه) (سید محمد مداح‌حسینی)

۳۷- بررسی هویت اجتماعی در نمایش‌نامه‎ها‏ی «سه پاس از حیات طیبۀ نوجوانی نجیب و زیبا»، «پچ‎پچه‏های پشت خط نبرد» و «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری بر مبنای نظریۀ‏ ریچارد جنکینز (لیلی عاج)

۳۸- بررسی نشانه‌شناختی اجرا‌های شاخص تئاتر مقاومت (از ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵) با تمرکز بر تاثیر نشانه‌های استفاده شده در تولید معنا (مریم رسولی)

هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *