صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ضربه عاشورا بر پیکر جریان تحریف

۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۵۰۸۱۳
فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر پس از رحلت پیامبر (ص)، به وسیله تحریفگران مورد فراموشی قرار گرفت و کمتر عملی شد، در چنین شرایطى امام حسین (ع) براى حفظ این فریضه مهم دست به قیام زد.

- روزنامه حمایت نوشت: دکتر محمدحسین رجبی‏دوانی در پاسخ به این سوال که «جریان تحریف» چگونه توانست در روزگار منتهی به عاشورای سال 61هجری، جای «معروف» و «منکر» را تغییر دهد اظهار کرد: بعد از ارتحال پیامبر اکرم(ص) ما ملاحظه می‎کنیم برخی از اصحاب که درصدد تصرف و اشغال جایگاه رهبری اسلام بودند با سوءاستفاده از نقش خود در بین اصحاب پیغمبر(ص) و تاثیرگذاری که داشتند، آغازگر تحریف در دین و راه پیامبر(ص) شدند، اینها با انکار صریح غدیرخم و بیعتی که با امیرمومنان(ع) کرده بودند بحث جانشینی پیامبر(ص) را مطرح کردند و به این ترتیب راه برای تحریف‏های دیگر درعالم اسلام را گشودند.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: با توجه به میل بخشی از اصحاب پیامبر(ص) یعنی مهاجران به این که امیرمومنان(ع) را از رهبری اسلام حذف کنند . قدرت در بین آنها قرار بگیرد، این گروه با کنار زدن علی(ع)مسیری را گشودند که صرفا به یک مسئله سیاسی ختم نشد، بلکه تعالیم رسول اکرم(ص) -توسط کسانی که در این جایگاه قرار می‏گرفتند – باید تبیین و تفسیر می‌شد اما آنها با رأی خود و برداشت‎های شخصی‏شان ، آن تعالیم را بیان و تفسیر کردند و در همین عرصه نیز تحریف پدید آمد.

وی با اشاره به این مهم که افراد مورد عفو پیامبر(ص) در زمان فتح مکه که بعضا در تبعید بسر می‏بردند فرصتی برای عرضه‏ اندام پیدا کردند، ادامه داد:اینها مدعی قدرت شدند و زمانی که حضرت علی(ع) به ولایت رسید، این طیف با بهره‌برداری از تحریفاتی که ایجاد شده بود، حتی خواهان برکناری امیرمومنان(ع) وبه قدرت رسیدن خودشان شدند.

دکتر رجبی‎دوانی خاطرنشان کرد: در آن دوران، متاسفانه جامعه با تحریف‎گران کنار آمده بود، لذا می‏بینیم با آنکه می‏دانستند علی بن ابیطالب(ع) وصی رسول خداست اما کار به جایی می‏رسد که موضوع «حکمیت» و انتخاب بین امیرمومنان(ع) و معاویه را مطرح می‏کنند! جریانی که سبب شد ضربه بزرگ دیگری بر پیکره اسلام وارد شود. عملی که این تحریف‏گران انجام دادند باعث شد«معروف» جایگاه خود را در جامعه اسلامی از دست بدهد و «منکر» موجه جلوه داده شود.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: این روند زمانی که معاویه بعد از صلح امام حسن(ع) بر عالم اسلام مسلط شد هم ادامه پیداکرد. در واقع در آن شرایط برای رهبری اسلام ارزش‏های معنوی شرط نبود یعنی خدمت صادقانه، داشتن تقوا، زهد و ایمان، لذا این شرایط سبب شد که معاویه در کمال وقاحت پسر ناخلف خود که به فسق و فجور شهره بود و هنجارهای دینی را کاملا می‎‏شکست به عنوان ولیعهد و خلیفه آینده اسلام معرفی کند و می‏بینیم که به غیر از امام حسین(ع) و تعداد معدودی از افراد در برابر این وضعیت موضع نمی‌گیرند و حتی بعد از بیعت نکردن سیدالشهدا(ع) با یزید، همین جریان تحریف با بیان اینکه امام حسین(ع) وحدت جامعه مسلمین را هدف قرار داده و با خلیفه پیغمبر(ص) مخالفت می‏کند، امام حسین(ع) را متهم به ایجاد تفرقه کرده و خواهان سرکوب امام می‌شوند .

وی اضافه کرد: از این رو می‎بینیم در کوفه‎ای که حدود 40هزار نفر با مسلم بن عقیل بیعت کرده بودند فقط تعداد معدودی از آن حکومت نظامی می‏گریزند و به امام حسین(ع) می‌پیوندند و بقیه- حتی آنانی که امام را به کوفه دعوت کرده بودند- بعضا با امام می‏جنگند و آن حضرت را به‌عنوان فردی که به دنبال تفرقه میان مسلمانان است مورد حمله و هجمه قرار می‎دهند . در اینجا کاملا مشهود است که جریان تحریف موفق شده «معروف» ها را زشت و ناهنجار جلوه دهد و در عوض «منکرات» را ارزش مورد قبول جامعه بخواند.

دکتر رجبی‏دوانی تاکید کرد: اگر نبود خون امام حسین(ع) - که اثرات خود را باقی گذاشت - این جریان تحریف اساس اسلام را ریشه‎کن می‏کرد ولی با تبیین مسیرحق و تفسیر عمق فاجعه انحطاط جامعه اسلامی از سوی حضرت زینب کبری(س) و همچنین امام سجاد(ع) جامعه اسلامی کم کم متوجه خسارت‏های جبران ناپذیر «جریان تحریف» شد و نگذاشت بنی‎امیه به هدف اصلی خود که همانا نابودی کامل اسلام بود، دست پیدا کند.

 


پژوهشگر تاریخ‎اسلام در پاسخ به این پرسش که روند تغییر و تحریف از زمان رحلت رسول اکرم(ص) اتفاق افتاده و به مسئله عاشورا رسیده است، خاطرنشان کرد: اولین تحریف، انکار واقعه «غدیرخم» بود و آنها در ابتدا اعلام کردند که پیامبر(ص) جانشینی برای امت اسلام در نظر نگرفته است. اما چون شاهدان واقعه غدیر بسیار بودند و نمی‎شد اساس آن را نفی کرد، معنای حدیث غدیر را تحریف و اعلام کردند منظور پیامبر(ص) از « من کنت مولاه فهذا علی مولاه» ولایت و حاکمیت نبوده بلکه محبت و دوستی بوده و این چنین بود که اصل حدیث متواتر غدیر را نفی نکردند ولی با تحریف صورت گرفته، بسیاری از مسلمانان را از دین منحرف ساختند.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *