افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت و کاهش ۵۰ درصدی فروش در بازار کفش
وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه، حقوق و تورم، از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت کفش در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته خبر داد.
همچنین به گفته رئیس اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران، شروع شهریور و آستانه بازگشایی مدارس هم همراه با فاز دوم کرونا بود که ضربه شدیدی به صنف کفش وارد شد. در این میان بازار شاهد رکود تورمی است و تورم تولید هنوز وارد بازار نشده، چراکه معمولا تا ماه چهارم سال کالاهای تولید شده در پاییز و زمستان عرضه میشود، اما در این مدت ما با افزایش نرخ ارز مواجه بودیم. به عبارت دیگر کالاهایی که در حال حاضر در بازار به فروش میرسد عموماً با دلار حدود ۱۳ هزار تومانی تولید شده است و اگر تورم تولید و عوارض آن مانند چسبندگی قیمتها از پاییز به بازار ورود کند، شرایط بحرانی خواهد شد.
اژدرکش با بیان اینکه همزمان شدن ارائه اظهارنامههای مالیاتی در مردادماه با رکود در بازار فشار زیادی به اصناف وارد کرد، اظهار کرد: آمار دقیقی درباره کاهش تقاضا وجود ندارد، اما مشاهدات نشان میدهد که در بازار شهریور ماه و در آستانه بازگشایی مدارس بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال قبل افت فروش داشتیم که با توجه به از دست رفتن بازار شب عید، فشار زیادی برای صنوف محسوب میشود.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران درباره وام تخصیص داده شده به مشاغل آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا هم گفت: در این مدت نشنیدیم که در صنف کفش کسی این وام را دریافت کرده باشد؛ چرا که شرایطی در نظر گرفته شده که تقریبا گرفتن این وام را غیر ممکن میکرد. به صورت سنتی و نرمال فهرست بیمه اسفند و فروردین ۲۰ درصد متفاوت است و افراد زیادی حتی با توافق با کارفرما از ابتدای سال محل کار خودشان را عوض میکنند، اما این نکته برای اعطای وام در نظر گرفته نشده و یکی از شرایط دریافت این وام یکسان بودن لیست بیمه در اسفند و فروردین بوده است. از طرف دیگر به نظر میرسد شرایط ایجاد شده منجر به تعدیل نیروها در بخشهای مختلف شده و باید به دنبال راهکارهایی باشیم که کمترین تعدیل اتفاق بیفتد و تعدیلهای قبلی هم جایگزین شود.
- بیشتر بخوانید:
-
دلایل گرانی در کشور از زبان رییس دفتر رییس جمهور