مفهوم بازرگانی الکترونیک در اقتصاد
بازرگانی الکترونیک دربردارنده تمام فعالیتهای مرتبط مانند خرید و فروش آنلاین، تکنیکهای افزایش فروش به کمک اتوماسیون، مدیریت چرخه تامین کالا، تبلیغات وب و مدیریت سفارشات است.
- مجموعه فعالیتهایی که یک شرکت برای خرید و فروش محصولات و خدمات خود با کمک فناوریهای ارتباطی انجام میدهد بازرگانی الکترونیکی (e-business) مینامند.
به بیان دیگر بازرگانی الکترونیک دربردارنده تمام فعالیتهای مرتبط مانند خرید و فروش آنلاین، تکنیکهای افزایش فروش به کمک اتوماسیون، مدیریت چرخه تامین کالا (supply-chain management)، تبلیغات وب و مدیریت سفارشات است.
از طرفی تجارت الکترونیک (e-commerce) به معنی خرید و فروش کالا و خدمات در اینترنت است و بر اساس این تعریف، تجارت الکترونیک بخشی از بازرگـانی الکترونیک است و در بسیاری موارد این دو واژه بجای یکدیگر به کار میرود.
به طور کلی بازرگانی الکترونیک به عنوان یک عامل مهم افزایش مقبولیت سیستمهای اطلاع رسانی جهانی (global information systems)، سیستمی نه تنها متمرکز بر خرید و فروش کالا و خدمات به منظور کسب سود است بلکه دربردارنده تمامی عملکردهایی که این فرایند را حمایت میکنند نیز کاربرد دارد.
این فعالیتها شامل، ایجاد تقاضا برای محصولات و خدمات، ارائه خدمات پس از فروش و سرویس مشتری یا تسهیل کننده ارتباط بین شرکای بازرگانی هستند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *