صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وعده‎های ترامپ برای توافق زودهنگام با ایران؛ رییس جمهور آمریکا به دنبال چیست؟

۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۴۹۸۸۶
دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، مرتبا وعده دست یافتن به توافق با ایران را تکرار می‌کند.
- «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، بار دیگر مدعی شده که «در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، با ایران ظرف سه هفته به توافق خواهد رسید!»
 
رییس جمهور آمریکا بار‌ها این جمله را تکرار کرده، اما هیچگاه مبنای توافق با ایران را اعلام نکرده است.
 
اگر منظور او توافق تازه بر سر موضوع هسته‌ای با ایران است که این مسئله با خروج ترامپ از برجام، آمریکا را از گردونه تصمیم گیری درباره آن خارج کرده و آمریکا هیچ حقی در این زمینه ندارد.
 
ضمن آنکه قرار نیست ایران تنها با آمریکا به توافق برسد، سازمان ملل و دیگر کشور‌های تأثیر گذار همچون روسیه و چین نیز در این ماجرا نقش دارند که البته نقش آنها برای ایران مثبت است.
 
حتی ناکامی‌های ترامپ در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه، به خروج آمریکا از برجام باز می‌گردد.
 
پیش از این ترامپ گفته بود که می‌خواهد توافق تازه‌ای با ایران بر سر مسائل هسته‌ای امضا کند و شروطی را مطرح کرده بود و ایران نیز پاسخ لازم و قاطع خود را به رییس جمهور آمریکا داده و گفته که برجام مذاکره پذیر و تجدید پذیر نیست.
 
برجام اگر قرار است اجرا شود، با همین مفاد و متن باید از سوی همه طرف‌های حاضر در آن اجرا گردد؛ بیش از ۵ سال از اجرای تعهدات ایران گذشته و اگر توافق تازه‌ای صورت بگیرد، باید به نقطه صفر بازگشت.
 
لغو همه تحریم‌های اقتصادی، نفتی و بانکی و در ازای آن محدودیت‌های هسته‌ای که برای ایران در این توافق در نظر گرفته شده بایداز سوی همه امضاکنندگان برجام اجرا شود.
اما توافقی که ترامپ در نظر دارد، به نظر می‌رسد فرای توافق هسته‌ای باشد.
 
او در ذهن خود یک طرحی را آماده کرده که مبنی بر این که فشار‌های باصطلاح حداکثری علیه ایران، تأثیر خود را خواهد گذاشت و ایران مجبور به نشستن پای میز مذاکره خواهد شد و آنگاه هر چه ترامپ خواست ایران می‌پذیرد.
 
ناظران معتقدند که مسئله اصلی آمریکا اکنون فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست، بلکه مسئله اصلی، نقش ایران در منطقه است که همه معادلات آمریکا و رژیم صهیونیستی را به هم زده و اجازه نداده که اهداف و برنامه‌های آنها محقق شود.
 
نفوذ منطقه‌ای ایران، بزرگترین چالشی است که ترامپ با آن روبرو است و در کنار آن قدرت نظامی و دفاعی که به واسطه موشک‌های بالستیک ایران ایجاد شده، دغدغه دیگری برای «دونالد ترامپ»، به وجود آورده است.
 
ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، انتخاباتی که سرنوشت ساز برای آمریکاست؛ نخبگان و کارشناسان سیاسی آمریکا نیز به خوبی می‌دانند که ادامه ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا برای این کشور فاجعه بارتر از چهار سال گذشته خواهد بود.
 
ترامپ ادعا کرده که ایران، روسیه و چین خواهان پیروزی بایدن در انتخابات هستند، اما به واقع اینگونه نیست، وجود ترامپ در آمریکا، این کشور را در شرایط ضعف سیاسی قرار داده است و تصمیمات او در صحنه بین‌المللی باعث شده تا جایگاه همیشگی آمریکا در معادلات بین‌المللی تضعیف و تخریب شود، چه فرایندی بهتر از این برای سه کشور روسیه، ایران و چین می‌توان متصور بود؟
 
ترامپ مبنای توافق با ایران را اعلام کند و بگوید که بر سر چه موضوع و موضوعاتی قرار است ظرف سه هفته با ایران به توافق برسد.
 
وی در لفافه سخن می‌گوید در حالی که باید شفاف باشد و آشکارا بگوید که توافق با ایران بر سر چه موضوعی خواهد بود.
 
ترامپ در سخنان تکراری، آرزو‌های خود را مطرح می‌کند، آرزو‌هایی بزرگ که دست نیافتنی است.
 
«دونالد ترامپ»، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست بخورد یا پیروز شود، به آرزوی توافق دست نخواهد یافت و این فرصت به او داده نخواهد شد.
 
آمریکا از ثبات سیاسی داخلی برخوردار نیست که ایران بخواهد با این رژیم توافقی کند.
 
کشوری که خود با چالش‌های جدی داخلی روبرو است، ظرفیتی برای معامله و توافق با آن وجود ندارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *