گلایه تند مرجانه گلچین از عدم رسیدگی به وضعیت بازیگران/ نویسنده «آن ۲۳ نفر» این بار از «شهید قاسم سلیمانی» مینویسد
- بیست و نهمین روز از مرداد ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به گلایه تند مرجانه گلچین به نبود رسیدگی به دستمزد و قراردهای بازیگران اشاره کرد.
ساخت آثار مذهبی نیازمند دلسوزی مسئولین فرهنگی است/تئاتر خصوصی رو به نابودی
بازیگر سریال «امام علی (ع)» گفت: متاسفانه وضعیت تئاتر به هیچ وجه خوب نیست، تئاتریها همه بیکار شدهاند و از سویی تمامی تماشاخانهها بسته شدهاند، آنهایی هم که باز شدهاند مخاطبی نداشته و در آستانه ورشکستگی هستند.
کریم اکبری مبارکه در گفتوگو با ، پیرامون فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول به کار خاصی نیستم، کرونا باعث شده تا پیشنهادات بازیگری و طبیعتا تولیدات به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است، به طور کلی کرونا باعث شد تا عرصه سینما و تلویزیون با مشکلات فراوانی روبرو شود.
وی با اشاره به وضعیت فعلی تئاتر در دوران کرون اذعان کرد: متاسفانه وضعیت تئاتر به هیچ وجه خوب نیست، تئاتریها همه بیکار شدهاند و از سویی تمامی تماشاخانهها بسته شدهاند، آنهایی هم که باز شدهاند مخاطبی نداشته و در آستانه ورشکستگی هستند.
بازیگر سریال «امام علی (ع)» برون رفت از وضعیت کنونی تئاتر را اینگونه توصیف کرد: در وضعیت فعلی تئاتر تنها با حمایت دولتی زنده میماند، به فرض مثال زمانی تماشاخانههای خصوصی بار را از روی دوش دولت برداشتند و حالا وقت آن رسیده تا نهادهای فرهنگی و مخصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به داد تماشاخانههای خصوصی برسد.
وی در همین راستا ادامه داد: از نظر من بخش دولتی باید هرچه سریعتر وارد مباحث تئاتر شود، کمی از ضرر و زیان تماشاخانههای خصوصی را تقبل کند تا تئاتر نابود نشود، از نظر من مرکز هنرهای نمایشی باید با حمایت جلوی تعطیلی تماشاخانههای خصوصی را بگیرد. طی یک سال مرکز هنرهای نمایشی هزینه زیادی را صرف اجراها میکرد، حال که این اجراها روی صحنه نمیروند آن هزینه را به بخش خصوصی تئاتر بدهند.
بازیگر سریال خانه خورشید وضعیت فعلی تئاتر را ناشی از عدم برنامه ریزی خواند و اظهار کرد: بخش دولتی فرهنگ و هنر میتوانست برنامه ریزی درستی انجام دهد تا وضعیت تئاتر به اینجا نکشد، مرکز هنرهای نمایشی میتوانست با حمایت از آثار خیابانی تئاتر را در تابستان امسال زنده نگه دارد، اما متاسفانه برنامه فکر شدهای در این زمینه وجود ندارد.
وی درباره عدم ساخت آثار مذهبی در عرصه نمایش اظهار کرد: در ابتدا به امر باید بدانیم که مهمترین نکته در زمینه تئاتر نمایشنامه است، اگر نمایشنامه خوب در این زمینه نوشته شود به راحتی میتوان مخاطبان را جذب کرد، و اگر نه با هزار چهره هم نمیتوان اثری که متن ندارد را با موفقیت روی صحنه برد. ساخت آثار مذهبی نیازمند دلسوزی مسئولین فرهنگی است، آنها نباید تنها به دوره مدیریت خود فکر کنند و بیش از این به آینده تئاتر کشور کمک کنند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
اکران مجدد «نهنگ عنبر» هم شکست خورد/فروش تنها ۳۰ بلیت در یک هفته
سینمای کشور طی ماههای گذشته وضعیت ناگواری را پشت سر گذاشته است، سینمایی که روزگاری برای رکوردشکنی در گیشه تلاش میکرد، حال برای بقا در کمترین حالت ممکن تلاش میکند، سینمایی که حضور در باشگاه ۱۰ و ۲۰ میلیاردیها را اتفاقی عادی تصور میکرد امروز فروش نیم میلیاردی را یک پیروزی بزرگ تلقی میکند.
- سینمای کشور طی ماههای گذشته وضعیت ناگواری را پشت سر گذاشته است، سینمایی که روزگاری برای رکوردشکنی در گیشه تلاش میکرد، حال برای بقا در کمترین حالت ممکن تلاش میکند، سینمایی که حضور در باشگاه ۱۰ و ۲۰ میلیاردیها را اتفاقی عادی تصور میکرد امروز فروش نیم میلیاردی را یک پیروزی بزرگ تلقی میکند.
بیماری کرونا طی ماههای گذشته سینما را از ابعاد مختلفی تحت الشعاع قرار داده است، در ابتدا به امر تعطیلی سالنها باعث شد تا چرخه اکران به طور کامل متوقف شود، اکران نوروزی به عنوان بهترین زمان اکران سینماها از بین رفته و اکثریت آثار اکرانشان را به زمانی دیگر موکول کنند.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
در این بین عرصه تولید نیز با دغدغههای فراوانی روبرو شد، شیوع بیماری کرونا باعث شد تا ریسک درگیری این بیماری بین عوامل پشت صحنه افزایش یافته و به تبع آن تولید اکثریت آثار متوقف شود، هرچند همچنان برخی از کارگردانان مشغول کار هستند، اما تبعا هیچ آینده معلومی را برای اکران اثر خود ترسیم نمیکنند.
در این میان و بعد از بازگشایی سینماها از تاریخ اول تیر ماه سال ۹۹ اندک امیدی در میان اهالی سینما به وجود آمد، اما فروش ناامید کننده دو فیلم اصلی اکران نوروز باعث شد تا آثار خبرساز جشنواره فیلم فجر گذشته از اکران در چنین شرایطی سر باز زنند.
از طرفی آثاری راهی چرخه اکران شدند که در حالت معمول هم فروش مطلوبی را در پی نداشتند، از سویی دیگر اکران آنلاین و سینماماشین میتوانست به چرخه معیوب سینما کمک کند، اما قاچاق سریع آثار آنلاین و همچنین عدم پخش مناسب برای سینما ماشین باعث شد تا این دو مدیوم هم شکست بخورند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
مهمترین وقایع مسیر کاروان «امام حسین (ع)» به سمت کربلا در روز ۲۹ ماه ذیالحجه
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در روز ۲۹ ماه ذیالحجه لشکر حر بن یزید ریاحی سایه به سایه «امام حسین (ع)» حرکت میکرد و «سید شهدا (ع)» نیز، چون بر پیمان خود استوار بودند هرگز عهد شکنی نکردند و گام در مسیری نهادند که انتهای آن نه به کوفه ختم شده و نه به مدینه بلکه در روز عاشورا به سرزمین کربلا رسیدند.
احمد رفعتی در گفتوگو با پیرامون وقایع بیست و نهم ذی الحجه و کاروان «امام حسین (ع)» در مسیر کربلا گفت: روز بیست و نهم ذی الحجه سال ٦٠ قمری «امام حسین (ع)» به همراه کاروان کربلا در منطقهای با عنوان قطقطانیه حضور داشتند.
وی در همین راستا ادامه داد: در این منطقه «امام حسین (ع)» با عبیدالله بن حر جعفی ملاقات داشتند این در حالی بود که حر بن یزید ریاحی «امام حسین (ع)» و یارانش را تحت نظر داشتند.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید
رفعتی به ملاقات چهار نفر از یاران «امام حسین (ع)» در منطقه قطقطانیه اشاره کرد و افزود: در مسیر حرکت کاروان «امام حسین (ع)» چند نفر از یاران و دوستداران ایشان در میان راه با ایشان روبرو شدند و به «سیدالشهداء (ع)» اظهار ارادت کردند «امام حسین (ع)» نیز درباره حال و هوای کوفه از آنان سوالاتی کردند همچنین در مورد قیس بن مسهر صیداوی که به عنوان نماینده «سیدالشهداء(ع)» در کوفه حضور داشت پرس و جو کردند، دوستداران این امام بزرگوار در پاسخ به ایشان گفتند که قیس بن مسهر صیداوی توسط ماموران ابن زیاد دستگیر شده و ابن زیاد نیز از او خواسته است تا در مسجد خطبه بخواند و به شما و پدر بزرگوارتان توهین کند، اما قیس هنگامی که شروع به خواندن خطبه کرده بر شما و پدر بزرگوارتان درود و صلوات فرستاده و به ابن زیاد و پدرش لعنت فرستاده است، ابن زیاد نیز او را از بالای قصر به زیر افکنده و وی را به شهادت رسانده است.
این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به لشکر حر بن ریاحی ابراز کرد: لشکر حر بن یزید ریاحی سایه به سایه «امام حسین (ع)» حرکت میکرد و «سید شهدا (ع)» نیز، چون بر پیمان خود استوار بودند هرگز عهد شکنی نکردند و گام در مسیری نهادند که انتهای آن نه به کوفه ختم شده و نه به مدینه بلکه در روز عاشورا به سرزمین کربلا رسیدند، این امام بزرگوار در زمان بعد از شهادت برادر بزرگوارشان نیز بر پیمانی که با معاویه بسته بودند ماندند تا زمانی که یزید با زیاده خواهیهای خود عرصه را بر «سیدالشهداء (ع)» تنگ کرد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
«سپهبد شهید قاسم سلیمانی» موضوع کتاب جدید نویسنده «آن ۲۳ نفر»/رونمایی در سالروز شهادت سردار دلها
نویسنده کتاب «اردوگاه اطفال» گفت: به طور حتم تصمیم دارم تا کتاب «شاید پیش از اذان صبح» که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ خواهد رسید را همزمان با سالروز شهادت این شهید بزرگوار به مرحله چاپ و رونمایی برسانم.
احمد یوسفزاده در گفتوگو با ، پیرامون آخر فعالیتهای ادبی خود گفت: راستش را بخواهید این روزها درگیر نوشتن کتاب جدیدم بودم که یکباره مسیرم به نوشتن اثر جدید دیگر که برایم بسیار مهم و ارزشمند است، تغییر کرد، این کتاب ارزشمند شامل مجموعهای از دلنوشتههای من خطاب به سپهبد شهید قاسم سلیمانی در زمان قبل و بعد از شهادت این عزیز بزرگوار است.
وی در همین راستا ابراز کرد: این کتاب در حال حاضر به نیمه رسیده و جالب است بدانید در این کتاب علاوه بر دلنوشتههایم، یک سری از خاطرات شخصی که من با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی داشتهام نیز بیان شده که این کتاب جدید مجموعهای از این خاطرات و دلنوشته ها است.
نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» پیرامون مضمون کتاب جدید خود با موضوع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: دلنوشتههایی که در این کتاب ارائه میدهم در گذشته در مجلات و نشریات محلی مختلف به چاپ رسیده، در واقع در این دلنوشتهها مخاطب اصلی من سردار سلیمانی است، به نوعی که گویا برای این شهید بزرگوار نامه مینویسم، این دلنوشتهها در کنار هم شکلی زیبا به خود گرفته که فکر میکنم نتیجه آن خوب از آب در آید و برای مخاطب جذابیت فراوانی داشته باشند.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید
نویسنده کتاب «اردوگاه اطفال» پیرامون نقطه اوج کتاب جدید خود با موضوع زندگی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد: این کتاب تمام در مورد خاطرات، دلنوشتهها و دیدارهای من با شهید سلیمانی است، اما فکر میکنم آن بخش از کتاب که «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در زمان حیاتش پس از خواندن کتاب «آن بیست و سه نفر» برای من نامه تقدیر نوشت نقطه اوج این کتاب باشد همچنین بخشهایی از کتاب که به امنیت جنوب شرق کشور اشاره دارد از نقاط اوج دیگر این کتاب محسوب میشود.
یوسف زاده پیرامون نحوه نگارش کتاب جدید خود ابراز کرد: کلیه این کتاب به شکل داستانهای کوتاه و خاطرات یک الی دو صفحهای نوشته شده است که هر کدام از این بخشها عنوان خود را دارند، فکر میکنم باتوجه به کوتاه بودن و جذابیتی که در این خاطرات و دلنوشتهها وجود دارد برای مخاطب نیز بسیار جذاب باشد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
هیچ نهادی برای پیگیری قانونی قراردادهای بازیگران وجود ندارد
بازیگر سریال «زوج یا فرد» گفت: متاسفانه اگر یک تهیه کننده دستمزد منِ بازیگر را براساس قراردادم ندهد به هیچ عنوان نهادی وجود ندارد که بتوانم به صورت قانونی دستمزدم را دریافت کنم.
مرجانه گلچین در گفتوگو با ، پیرامون نبود نهاد واحد برای پیگیری قراردادهای بازیگران گفت: متاسفانه اگر یک تهیه کننده دستمزد منِ بازیگر را براساس قراردادم ندهد به هیچ عنوان نهادی وجود ندارد که بتوانم به صورت قانونی دستمزدم را بگیرم.
وی در همین راستا ادامه داد: خانه سینما به عنوان تنها صنف فعال در این عرصه باید در هنگام مشکلات موجود برسر قرارداد و یا عدم پرداخت دستمزد بازیگران جوابگو باشد اما عملاً به عنوان یکی از اعضای خانه سینما سالانه یکبار آن هم برای پر کردن برگه مالیاتی خود و همچنین پرداخت حق عضویت سالانهام به این نهاد می روم زیرا هیچ کاربرد دیگری ندارد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
بازیگر سریال «زوج یا فرد» خانه سینما را نهادی منعفل خواند و اضافه کرد: معمولا هر صنفی باید از اعضایش حمایت کند، حال و احوال اعضا را بپرسد و بداند که هر کدام در چه وضعیتی به سر میبرند، خانه سینما اصلا خبر ندارد که یک بازیگر ممکن است شش سال خانه نشین شده باشد اما در نقطه مقابل بازیگر دیگری در سال شش اثر روی پرده داشته باشد.
وی در همین رابطه تاکید کرد: در مورد عدم پرداخت دستمزدهای بازیگران خانه سینما باید راساً پاسخگو باشد اما هیچوقت چنین اتفاقی نمیافتد و خانه سینما در کل قدرتی هم ندارد که بتواند به چنین مسائلی رسیدگی کند، من به عنوان یک عضو فقط و فقط سالهاست حق عضویت خانه سینما را میدهم و حتی بابت بلیتهای جشنواره فیلم فجر بدترین سینما و بدترین سانسها نصیبم شده که همیشه عطایش را به لقایش بخشیده ام.
بازیگر سریال «سه دونگ سه دونگ» خانه سینما را خانه بعضی بازیگران خاص دانست و اظهار کرد: من در خانه سینما کاملاً بیگانهام، خانه سینما خانه همین چند بازیگر محدودی است که همیشه در همه فیلمها بازی میکنند، وقتی خانه سینما خبر ندارد که اکثریت بازیگران پیشکسوتش در مریضی و بی پولی به سر میبرند چطور میتوان اسم این نهاد را خانه گذاشت. خانه محلی است که اعضایش به آن پناه می برند اما خانه سینما برای ما هیچ وقت چنین جایی نبوده است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید