صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نژادپرستی نهادینه در جامعه آمریکا؛ گسترش خشم عمومی با قتل جورج فلوید

۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۴۷۷۱۱
قتل جورج فلوید در آمریکا بار دیگر موج گسترده اعتراضات را در این کشور به نژادپرستی نهادینه شده به راه انداخت.

پایگاه تحلیلی «امریکن کانزرویتیو» در گزارشی می نویسد: ابتدا به نظر می‌رسید اعتراضات به قتل «جورج فلوید»  تنها نسبت به رفتار خشن و نژاد پرستانه پلیس آمریکا باشد. اما رفته رفته آشکار شد که هدف اعتراضاتی که هر روز گسترده‌تر می‌شود، زیر بنای نژاد پرستانه کل بخش‌های آمریکاست.

جنبش "زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد" و پروژه ۱۶۱۹، هر دو این هدف را دنبال می‌کنند.

پروژه ۱۶۱۹ توسط نیویورک تایمز راه اندازی شد؛ هدف این پروژه نشان دادن نژاد پرستی در زیربنا و ساختار وجودی آمریکا از زمان شکل گیری این کشور است.

سال ۱۶۱۹ میلادی، سالی بود که حدودا ۲۰ برده از آفریقا به آمریکا منتقل شدند. از نظر نیویورک تایمز، این عمل ریشه و زیربنای آمریکای امروزی است.

بر اساس پروژه ۱۶۱۹، برده داری ویژگی اساسی جامعه آمریکایی بوده و پایه و اساس تصمیم بنیانگذاران برای تشکیل این کشور جدید بود.

برخی از عاملان استقلال آمریکا خود از سردمداران برده دارری بودند که خود این نشانه تناقض در ادعا‌های پایه گذاران آمریکای امروزی است.

محافظه کاران آمریکایی تمایل دارند تا با پروژه ۱۶۱۹ و جنبش "زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد" مقابله کنند، زیرا نژادپرستی جزئی از ساختار آمریکا از زمان شکل گیری آن تا به حال بوده است.

نیویورک تایمز یکی از اهداف این پروژه را نشان دادن تاریخ نژاد پرستانه به مردم آمریکا مخصوصا جوان ها معرفی کرده است.

تمام آمریکای دوقطبی شده بر سر یک موضوع با هم توافق دارند؛ اینکه دور جدید اعتراضات بر ضد نژادپرستی پلیس آمریکا ممکن است به اصلاحاتی واقعی منجر شود.

ترس از سرنگونی نژادپرستی همواره در بین دولت مردان آمریکا وجود داشته است؛ این اعتراضات در آمریکا همواره سرکوب شده اند، ولی نتیجه عکس داده اند و باعث قوت گرفتن و افزایش انگیزه گروه‌های ضد نژادپرستی در آمریکا شده است.

اعتراضات اخیر آمریکایی‎ها ضد نژادپرستی با برخورد نامناسب و خشونت آمیز نیروهای امنیتی آمریکا همراه شده است و این خود به قوی‌تر شدن جنبش ضد نژادپرستی در آمریکا منجر می‌شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *