صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ترامپ یا بایدن؛ اروپا کدام را ترجیح می‎دهد؟

۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۴۷۳۸۲
حضور کدام یک از نامزد‌های فعلی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در کاخ سفید از ژانویه ۲۰۲۱ می‌تواند در جهت منافع اروپا باشد.

میان دموکرات و جمهوریخواه در اعمال سیاست تفاوتی نیست؛ اما وجود و حضور «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، در کاخ سفید این دو حزب را نیز شگفت زده کرده است.

کدام گزینه از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مناسب‌تر است؟ ترامپ یا «جو بایدن»؟

به این مسئله به طور کلی اگر بنگریم، تفاوتی میان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای ایران وجود ندارد.

تا پیش از «دونالد ترامپ، فردی هم که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می‌گرفت، نیز تفاوتی نداشت؛ اما این مسئله با حضور ترامپ اندکی فرق کرده است.

اکنون «ترامپ» به خاطر رفتار‌های و عملکرد خود در صحنه جهانی، به ویژه در قبال ایران باعث انفکاک رفتاری و تصمیم گیری علیه ایران شده است.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اشتباه سیاسی ترامپ بود اما اروپایی‌ها چرا پس از این اقدام اصرار بر ماندگاری برجام دارند؛ چون می‌دانند بدون توافق هسته‌ای، پیشرفت‌های ایران در این زمینه با سرعت بیشتری آغاز شده و می‌تواند قطب هسته‌ای منطقه شود.

سرمایه گذاری ایران در زمینه هسته‌ای، صلح آمیز و علمی است و قصد دارد تا از این فناوری برای آینده خود سرمایه گذاری کند.

بهانه غرب گرچه سلاح هسته‌ای است، اما هم آمریکا و هم اروپا به خوبی به این امر آگاه هستند که ایران هیچگاه اقدام به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد کرد.

پیشرفت هسته‌ای، انحصار این تکنولوژی و فناوری را از دست خِسَت بار دارندگان این تکنولوژی خارج می‌کند و ایران تاکنون توانسته است این راه را به خوبی طی کند.

آمریکا با خروج از برجام خود را از متحدان جدا کرد و باعث شد تا اتحادیه اروپا به ناچار و علیرغم میل باطنی، مجبور شود در برخی سیاست‌ها با آمریکا مخالفت کند.

در واقع مخالفت آنها در تضاد با آمریکا تفکر حاکم بر این کشور نبود، بلکه مخالفت با سیاست‌های رییس جمهوری است که ساز مخالف می‌نوازد و همچون روسای جمهور پیشین عمل نمی‌کند.

اروپا تابع آمریکایی است که یک رییس جمهور بر اساس پارامتر‌ها و تعاریف همیشگی در این کشور بر صندلی کاخ سفید تکیه زده باشد؛ به همین خاطر است که اروپا تمایلی به باقی ماندن ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا ندارد.

مخالفت اروپا با پیش قطعنامه آمریکا درباره ایران در شورای امنیت سازمان ملل که با رأی ممتنع سه کشور اروپایی همراه بود، اگرچه تأثیری در شکست آمریکا در تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نداشت؛ چرا که چین و روسیه آن را وتو کردند، اما جدای از فرافکنی‌های اروپا پس از ناکامی آمریکا، سه کشور عضو تروئیکای اروپا به نوعی نارضایتی خود را از سیاست‌های ترامپ بروز دادند.

جدای از این مسائل، ترامپ، آمریکا را با چالش‌های جدی داخلی روبرو کرده که تحلیلگران و آینده پژوهان این کشور نیز نسبت به آینده این کشور خوشبین نیستند.

با توجه به شرایط داخلی و خارجی آمریکا، مطلوب غرب و آمریکایی‎ها این خواهد بود که فردی چون «جو بایدن» روی کار بیاید تا بتواند اقدامات ویرانگر ترامپ را چه در داخل و چه در خارج بازیابی و بازسازی کند.

اروپا با «جو بایدن»، راحت‌تر و بهتر می‌تواند به شرایط همگرایی و همکاری با آمریکا بازگردد.

«بایدن»، اگرچه خود را چهره‌ای مثبت نشان داده و سعی کرده است مدافع توافق هسته‌ای نشان دهد، اما او پس از رسیدن به ریاست جمهوری، نخستین تلاش خود را بر روی سیاست تشکیل اجماع متمرکز خواهد کرد اگرچه وی کار دشواری در پیش خواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *