احتمال کاهش بودجه «تئاتر فجر»/ اعلام نامزدهای جشن منتقدان تئاتر
- پس از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کامل تمامی تماشاخانههای تئاتر در کشور، این هنر با سکون غیر قابل منتظرهای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی پنج ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.
بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی، روند بازگشایی تماشاخانههای تئاتر هم با موفقیت چندانی روبرو نبود و اوج دوباره بیماری کرونا بار دیگر نمایش فیلم تئاتر میتواند به بقای این هنر کمک شایانی نماید.
پخش فیلم اقتباسی از «شاه لیر» با بازی آنتونی هاپکینز
«شاه لیر» به کارگردانی ریچارد ییر محصول ۲۰۱۸ امریکا و انگلستان کره جنوبی در ژانر درام تاریخی با نقش آفرینی ستارگانی چون آنتونی هاپکینز و اما تومپسون است که پنج شنبه ۳۰ مرداد ساعت ۲۰:۳۰ و جمعه ۳۱ مرداد ساعت ۱۰:۳۰ در جشنواره سینمایی شبکه چهار پخش خواهد شد.
شاه لیر، پادشاه انگلستان، تصمیم می گیرد به دلیل کهولت سن قلمرو پادشاهی خود را بین دو دخترانش تقسیم کند. هر دختری که چاپلوسی بیشتری می کند و به اغراق و دروغ از عشق پدر سخن می گید، بخشی از قلمرو پادشاهی پدر را تصاحب می کند. دو دختر بزرگ پادشاه با همین شیوه تمام قلمرو پدر را بدست می آورند.
اما دختر کوچک پادشاه که اهل تزویر و چاپلوسی نیست از ارث محروم و تبعید می شود. پس از تقسیم قلمرو سلطنت، دو دختر پادشاه خوی واقعی خود را نشان داده و پدر را از خود می رانند، بگونه ای که پادشاه پیر در کوچه و خیابان آواره می شود. دختر کوچکتر که از ماجرا با خبر می شود، پدر را یافته و از او نگهداری می کند.
اما دو دختر دیگر مشغول اجرای نقشه های شوم خود برای گسترش قدرت و تصاحب دارایی های بیشتر هستند. در نهایت نیز همین دسیسه ها موجب مرگ هر سه خواهر می شود.
برگزاری مجازی کارگاههای جدید «چهارفصل تئاتر ایران»
سرپرست و مؤسس پروژهی آموزش نمایشنامهنویسی به علاقهمندانِ خارج از پایتخت با نام «چهارفصل تئاتر ایران» - گفت: به دلیل شرایط موجود در سرتاسر کشور ـ و جهان ـ و توجه به توصیههای بهداشتیِ حاکم بر جامعه، با تأمل و صبوری بسیار، نهایتاً تصمیم بر آن شد تا کارگاههای فصلی این دوره از پروژه ـ که همواره در تعریف برگزاری هر فصل دومین مرحلهی آن فصل شناخته میشود ـ به صورت مجازی و اینترنتی برگزار شود.
برگزیدگان این فصل از دور نوین پروژه با نام «شهدای مقاومت» که قبلاً اسامی آثار و استانهای مربوطه و نویسندههایشان از طریق خبرگزاریها اعلام شده بود، آراء و نظرات مشورتی هیئتعلمیِ این فصل را متشکل از آقایان رحمت امینی، مهرداد رایانی مخصوص و ایوب آقاخانی، از طریق فضای مجازی تعریف شده طی همین هفته ـ بیستوششم تا سیویکم مردادماه ۱۳۹۹ ـ دریافت خواهند کرد.
گفتنی است امکان تعامل افراد و اساتید در مسیر نگارش توسط دبیرخانهی برگزاری پروژه تعریف شده است. نمایشنامهنویسان شرکتکننده در این کارگاهها، تا پایان شهریورماه فرصت خواهند داشت آثارِ بازنویسیشدهی نهایی خود را به دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از طریق نشانی الکترونیکی sahnemagazine@yahoo.com برسانند. آثار نهایی توسط اعضای هیئتعلمی بررسی و برگزیدگانشان جهت چاپ به انتشارات سورهی مهر معرفی خواهند شد.
فراخوان پنجمین فصل از دور نوین پروژهی جامع ملی آموزشیِ «چهارفصل تئاتر ایران» ابتدای شهریورماه منتشر خواهد شد.
احتمال کاهش بودجه «تئاتر فجر»
حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر درباره وضعیت برگزاری این دوره و احتمال برگزاری جشنواره بهصورت مجازی گفت: قطعاً بخشی از سی و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به صورت مجازی برگزار خواهد شد و درباره اینکه کدام بخشها به این شکل برگزار میشوند، تصمیمگیری میشود.
وی درباره اینکه آیا جشنواره سی و نهم همچون دورههای گذشته دارای بخشهای مختلف خواهد بود یا نه، تأکید کرد: بخشهای جشنواره سیونهم تغییر خواهد داشت و شاید جشنواره امسال جمع و جورتر نسبت به دورههای گذشته برگزار شود و برخی بخشها با هم تلفیق یا ترکیب شوند.
مسافرآستانه درباره وضعیت فراخوان جشنواره سی و نهم، اظهار کرد: در حال برگزاری جلسات متعدد برای تصمیمگیری درباره بخشهای جشنواره و نحوه برگزاری آنها هستیم و احتمالاً بعد از تصمیمگیری درباره هر بخش، فراخوان آن بخش به صورت مجزا منتشر شود.
دبیر سی و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در پایان سخنان خود درباره میزان بودجه این دوره از جشنواره و احتمال کاهش آن، تأکید کرد: درباره بودجه جشنواره هم صحبتهایی شده و معاونت هنری وزارت ارشاد پیگیر ماجرا هست. معلوم نیست چند درصد از بودجه جشنواره اختصاص پیدا کند، ولی با توجه به اینکه بودجه همه بخشهای دولتی حداقلی شده، مطمئناً در بودجه جشنواره سی و نهم تئاتر فجر نیز درصدی کاهش خواهیم داشت.
انتشار بیانیه هیأت داوران و اعلام نامزدهای جشن منتقدان تئاتر
هیأت داوران نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر متشکل از مهناز رونقی، یونس شکرخواه، امیر روشن و با همراهی سیفالله صمدیان کارشناس و مشاور عالی هیأت داوران در بخش عکس بیانیه خود و نیز فهرست نامزدهای بخشهای مختلف این دوره را منتشر و اعلام کردند.
در بیانیه هیأت داوران نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر آمده است:
«در برههای از زمان ایستادهایم که سخن راندن از هر مقولهای بس دشوار است؛ دیگر از کلمات سرد و سخت هم کاری بر نمیآید؛ از این رو سخن را با امید آغاز میکنیم که جامعه جهانی در عصر حاضر، بیش از پیش به آن نیاز دارد. هنر، همیشه کانون نجات انسان از ناهمواریهای حیات است؛ و تئاتر، نمایشی است از این تلاش هماره انسانی؛ از زایش امید و فرهنگ؛ از تولد زیبایی و زندگی؛ و این قصه از ازل تا به ابد همچنان ادامه دارد.
لحظه پیوستن تئاتر و رسانه کلمه است؛ نگاه است و اندیشه. در خوانش گروهی آثار، هیأت داوران از اندیشه مستتر در متن، احساس کلمات و تعامل میان اندیشه و احساس به وجد آمد و بار دیگر گفتمان موفق تئاتر و رسانه در بخشهای مختلف مطبوعات را شاهد بوده است.
عکاسی تئاتر ایران لحظه قطعی که «هانری کارتیه برسون» از آن به عنوان نقطه اوج عکاسی نام میبرد، یافته است. دیدن، یافتن و انتقال احساسات در مجموعههای عکس بررسی شده به چشم آمد. هر مجموعه کلوزآپی زیبا از تئاتری بر صحنه میگیرد و قصه ای نو یا حتی کهنه از افسانه زندگی را واگویه میکند.
نقدهای تئاتری در مجموعه مورد مطالعه از دیدی زیبایی شناختی و کارشناسانه برخوردار بودند و اغلب آنها از انتقاد بی اصول فاصله داشته و به فرم، محتوا، اجرا، میزانسن و بازی توجه کرده بودند؛ حتی از این هم فراتر رفته و در پی کشف اندیشه داخل متن برآمدند و موفق نیز بودهاند. از دیگر سو، منتقدان در برخی نقدهای برونگرا، از فلسفه، هنر و جامعه شناسی و تاریخ هم مدد جُستهاند که این رویکرد بر پر بُنیه شدن آثار بخش نقد تاثیر زیادی داشته است.
اما در بخش یادداشت با آثاری عمیق و سازنده روبرو نبودیم. اغلب یادداشتها شخصی به نظر میرسیدند. چنین پیداست که نوشتار در شبکههای اجتماعی از ادبیات نوشتاری مطبوعاتی کاسته و زبان محاورهای جایگزین زبان نوشتاری رسمی شده است.
در بخش مقالات، آثار در دو قالب پژوهشی و ژورنالیستی به تفکیک مورد سنجش قرار گرفت؛ مقالات پژوهشی از ساختار علمی برخوردار بوده که میتواند منبع خوبی برای دانشجویان و علاقمندان تئاتر باشد. در مقالات ژورنالیستی اما ضعف در کمیت و کیفیت دیده میشود.
آثار رسیده در بخش ترجمه نشانگر تبحر مترجمان آثار در فن ترجمه و همینطور آشنایی آنها با ماهیت تئاتر است.
گزارشهای حوزه تئاتر کم جان و کم نفس بودند؛ گویی اهمیت گزارش در تئاتر از نگاه اهل مطبوعات به دور مانده است.
در بخش گفتوگو، اغلب با مصاحبه کنندههایی روبرو بودیم که به سراغ سوالاتی ساده و زمینهای پرداخته بودند. در این میان البته بودند مصاحبه کنندههای صاحب اندیشه که نظرگاهشان نسبت به تئاتر، متن را به خوبی رنگآمیزی کرده بود.
هیأت داوران بر این باور است که با وجود کم رمق بودن برخی از بخشها، چشم انداز نوشتاری تئاتری قابل تامل بوده و پلاتوی نوزدهم انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر تلاشی است برای جای دادن صورتک امید بر پرتره انسان معاصر.»
فهرست اسامی نامزدهای بخشهای مختلف نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر:
بخش گفت و گو: «محسن خیمهدوز» از ماهنامه سینما ادبیات، «سبا حیدرخانی» از خبرگزاری ایلنا و «فاطمه فلاح» از خبرگزاری هنرآنلاین
بخش نقد: «سمیرا بابایی» از ماهنامه دنیای تصویر، «وحید عمرانی» از روزنامه اصفهان امروز و «شهرام خرازیها» از ماهنامه نمایش
بخش یادداشت: «محسن خیمهدوز» از روزنامه شرق و «امید بینیاز» از سایت آفتاب
بخش ترجمه: «نسرین فلاحی» از ماهنامه شبکه آفتاب، «مسلم آئینی» از فصلنامه نمایش شناخت و «معین محب علیان» از دفتر مطالعات تئاتر
بخش مقاله: «محمد منعم» از مجله شبکه آفتاب، «حمید امجد» از دفترهای تئاتر نیلا و «عسل عصری ملکی» از فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
بخش عکس: «کیارش مسیبی»، «حمید رضایی» و «مریم ملک مختار»
بخش گزارش: در این بخش هیأت داوران، نامزدی را معرفی نمیکند.
با توجه به شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت و اجرای دستورالعملهای بهداشتی کشور، به زودی از برگزیدگان نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، طی مراسمی محدود و در حداقل زمان ممکن (در اجرا و نحوه برگزاری مراسم) تقدیر خواهد شد.
اجرای محدود نمایش تازه مهدی کوشکی در تئاتر مستقل تهران
این نمایش تازهترین تجربه مهدی کوشکی در مقام نویسنده و کارگردان است. او که در ماههای پایانی سال گذشته نمایش «اولئانا» نوشته دیوید ممت را روی صحنه داشت، حالا در قالب تنها شخصیت این مونولوگ به ایفای نقش نیز میپردازد؛ به این ترتیب کوشکی نویسندگی، کارگردانی و ایفای نقش در این نمایش را برعهده دارد.
در خلاصه نمایش آمده است: «پیچیدگی ماموریت یک مامور فرانسوی».
دستیاران کارگردان، پریسا نقدیزاده و کاظم بابایی.
نمایش «کروکی» فقط به مدت یک هفته، هر شب ساعت ۲۱ در «تئاتر مستقل تهران» روی صحنه است.