صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مخالفت محیط زیست با احداث جاده لزور به بندپی

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۴۵۲۹۷
استانداری تهران این روز‌ها در پی احداث جاده‌ای از لزور فیروزکوه به بندپی بابل است. جاده‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست، آن را تهدیدی برای ارزشمندترین زیستگاه‌های حیات وحش و همچنین مراتع مورد استفاده عشایر می‌داند.

- چندی پیش محمد تقی زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در حاشیه بازدید از مسیر روستای لزور فیروزکوه به منطقه بندپی شهرستان بابل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولویت بازگشایی مسیر لزور به بند پی در درجه اول رونق اقتصادی در حوزه کشاورزی، گردشگری و همچنین افزایش تعاملات اجتماعی بین دو استان بوده و در مرحله بعدی تأثیر گذاری در کاهش بار ترافیکی و تردد جاده‌ای است.

وی ادامه داد: راه به عنوان یکی از عناصر اصلی و زیرساخت توسعه تلقی می‌شود و در همین راستا یکی از اهداف بازگشایی این مسیر خارج شدن دو منطقه لزور در استان تهران و بندپی در استان مازندران از حالت بن بست است که در صورت تحقق این امر شاهد توسعه این منطقه با سرعت بیشتری خواهیم بود.

خبر احداث جاده لزور به بندپی، اما به سرعت در فضای مجازی با واکنش‌های کاربران مواجه شد؛ کاربرانی که معتقد بودند احداث این جاده، به معنای نابودی شاخص‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش استان تهران است و گونه‌هایی، چون پلنگ، خرس و قوچ و میش را هدف نابودی قرار خواهد داد.

فرشاد فیروزنیا، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه به میزان گفت: اثرطبیعی ملی تنگه واشی در شرق استان تهران، درحوزه استحفاظی شهرستان فیروزکوه و در حدود ۹ کیلومتری روستای جلیزجند به عنوان تنها اثر طبیعی ملی و قطب گردشگری (بوم‌گردی گسترده) استان محسوب می‌شود. بدیهی است هر گونه توسعه انسانی بدون توجه به توان اکولوژیکی و بدون انجام مطالعات اثرات زیست محیطی منجر به تخریب و خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شود که خود می‌تواند ارزش حفاظتی و گردشگری این اثر طبیعی ملی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه می‌دهد: حضور گونه‌های شاخص حفاظتی در سطح ملی و جهانی همچون پلنگ، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، کل و بز، قوچ و میش، کبک و همچنین پوشش گیاهی منحصر به فرد از گونه‌های مرتعی استپی همچون ارس یا سرو کوهی، بادام کوهی و انواع گون و سایر گونه‌های با ارزش علوفه‌ای از ویژگی‌های منطقه است که در صورت احداث جاده تحت هر عنوانی ساختار این زیست بوم حساس و کارکرد اکولوژیکی آن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فیروزنیا اضافه می‌کند: جذب گردشگر (بوم‌گرد طبیعی) که منجر به رشد اقتصادی منطقه می‌شود یکی دیگر از مهمترین پتانسیل‌های طبیعی منطقه است که در صورت احداث جاده با آسیب جدی مواجه خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه تاکید می‌کند: احداث جاده قطعا منجر به تخریب زیستگاه و قطع ارتباط بین زیستگاه‌ها و جمعیت گونه‌های حیات وحش شده و از طرفی می‌تواند آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای گونه‌ای با ارزش را بالا ببرد.

وی تصریح می‌کند: احداث جاده منجر به افزایش تردد جوامع غیر بومی به خصوص متخلفین شکار شده و دسترسی متخلفین را به زیستگاه‌های حساس افزایش می‌دهد.

فیروزنیا اضافه می‌کند: می‌گویند جاده عشایری است و قرار است ماشین‌های آفرود از آن عبور کنند و از تهران به مازندران برسند، اما احداث همین جاده آفرود، عین خیانت به محیط زیست است. از سوی دیگر این منطقه یکی از مهمترین مناطق عشایری است و احداث این جاده با نابودکردن چراگاه‌ها، عشایر را با چالشی بزرگ مواجه خواهد کرد.

رییس اداره محیط زیست فیروزکوه با بیان اینکه هر گونه توسعه در داخل یا مجاورت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، نیازمند انجام مطالعات ارزیابی توان اکولوژیکی، ارزیابی اثرات زیست محیطی و تایید کمیته ارزیابی اثرات استان و سازمان حفاظت محیط زیست است می‌گوید: بر اساس طرح مدیریت اثر طبیعی ملی تنگه واشی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده، محدوده‌های اطراف تنگه واشی از مهمترین زیستگاه‌های منطقه بوده که تخریب و ایجاد هر گونه توسعه انسانی منجر به تخریب زیستگاه و کاهش ارزش اکولوژیکی منطقه شده که همه ما به عنوان مسئول باید پاسخگویی نسل کنونی و آینده باشیم.

انتهای پیام/  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *