صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

انتظامی: برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین دشوار است/اکران زیر نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا

۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۴۵۱۱۱
رئیس سازمان سینمایی گفت: بخشی از این موضوع یعنی برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین به تعداد تولیدات برمی‌گردد. دسترسی به فناوری برای جلوگیری از سرقت فیلم ها دشوار است. طبیعتا برای آن‌ها امکان حضور نیست. تا این لحظه در هیچ‌جای دنیا تضمینی برای عدم سرقت وجود ندارد.
- نشست خبری رییس سازمان سینمایی دقایقی پیش به صورت آنلاین با حضور رییس سازمان سینمایی آغاز شد. 
 
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای نشست خبری مجازی رئیس سازمان سینمایی گفت: تجربه جدیدی که شرایط این روز‌های کشورمان، مشکلی که ماه هاست درگیر آن هستیم ما را به اینجا رساند که به بهانه روز خبرنگار به شکل مجازی در خدمت آقای انتظامی باشیم.
 

او ادامه داد: برخی از خبرنگاران به شکل مکتوب سوالاتشان را برای ما ارسال کردند و برخی از دوستان درخواست داشتند به روی خط بیایند و به شکل شفاهی سوالاشان را مطرح کنند. لیست اسامی تمامی خبرنگارانی که درخواست پرسش سوال دارند روی سایت سازمان سینمایی منتشر شده است.

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: از همه خبرنگارانی که در رسانه‌ها در جهت روشنگری تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. معمول این جلسات این است که با صحبت‌هایی شروع شود، ولی من ترجیح می‌دهم از همین ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود.

وی درباره تعطیلی اکثریت جشنواره‌های فیلم و لزوم برگزاری آنلاین جشنواره های سینمایی افزود: ما با دبیران ۵ جشنواره جلسه‌ای برگزار کردیم و ما از جشنواره صحبت می‌کنیم، یک بخش اصلی آن است نمایش فیلم‌ها، آموزش و برگزاری بازار است؛ بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌های پنج‌گانه دارند مدل‌های مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسی می‌کنند تا متوجه بشویم چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به یک جمع‌بندی برسیم. شاید بشود ظرفیت‌هایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد.

وی درباره تصمیم سازمان سینمایی بر انحلال شورای پروانه ساخت و نمایش اذعان کرد: قوانین و مقررات بالا دستی را اجرا کنند. حتی اگر با آن موافق نباشند. وضعیت به کار خودش ادامه خواهد داد. بحث‌های دیگری مثل نوع مقررات گذاری و سیاست گذاری در این چارچوب به سیاست‌های روز برمی‌گردد. اینکه چقدر ضوابط روشن باشد در این زمینه می‌شود کار کرد. فناوری نیازمند تعریف جدیدی از حوزه فضای مجازی هستیم که این شورای مجازی و انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی می‌کنند تا بعد از جمع‌بندی، مبنای همه جواب‌ها قرار بگیرند.

وی درباره فعالیت‌های فعلی شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظامنامه ایران تشکیل شده است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقا این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی نفع هستند. یعنی از صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان و... در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تاکید دارم. یکی از صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نماینده‌ای معرفی کردند، معاونت سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهاد‌هایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق العاده کورنا، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد ضمنا در زمینه اکران هم تصمیم گیری کند. همین الان موارد مهم را در ستاد کرونا مطرح می‌شود.

رییس سازمان سینمایی درمورد اکران فیلم «رستاخیز» افزود: البته مجوز عرضه این فیلم در سال ۱۳۹۸ صادر شده است، بنابراین این موضوع از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد؛ و این به تصمیم مالکان فیلم بازمی‌گردد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است، ولی برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد.

انتظامی درباره پررنگ شدن فیلم‌های غیراجتماعی و غیرفرهنگی در سینما اذعان کرد: اگر سازمان سینمایی ادعا می‌کند توجه من به فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی هست این اثر خودش را در سیاست‌ها و بودجه‌های حمایتی و سیاست پروانه ساخت و اکران خودش را نشان می‌دهد. به عنوان مثال از سال گذشته در مرکز سینمای مستند و تجربی بحث فیلم‌های کم بودجه مطرح شد. امسال هم این موضوع خیلی جدی مطرح شد. مطابق این سیاست ۳۰۰ میلیون بلاعوض به ۱۰ فیلمساز داده می‌شود که الان با توجه به گزراشی که هفته پیش به من دادند، مراحل آن در حال جلو رفتن هست که به تدریج اطلاع رسانی می‌شود. مرکز گسترش دارد در حمایت از اکران فیلم‌های هنری و تجربی کمک می‌کند تا این فیلم‌ها دیده شوند.

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی تا اواخر خرداد ماه ۳۰ فیلمنامه را انتخاب کردند و تاکید کردند که تهیه‌کننده‌ای باید متقاضی ساخت آن باشد تا از طرف فارابی مورد حمایت قرار بگیرد و حتی رایت آن خریده شود. این حمایت به کارگردان حرفه‌ای و ۱۸ تا به کارگردان‌های اول است. در سال گذشته در این دوره زمانی که ما ۱۰ جلسه داشتیم، جمعا ۶۶ پروانه ساخت صادر شده است که حدود ۲۶ مجوز برای فیلم‌های کارگردانان اول بوده است. این نشان می‌دهد که حضور کارگردانان جوان و فیلم اولی پررنگ‌تر شده است.

رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: نظام‌نامه تهیه‌کننده‌های اول که عمدتا جوانان هستند را فراهم کردیم. مثلا در انجمن سینمای جوان در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ یک رشد ۷ برابری داشتیم. اینکه به فیلمسازان جوان توجه شود. همراه با این سیاست دیگری اجرا شد که ایران، تهران نیست. سال گذشته ۵ هفتم و امسال ۶ هفتم برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی این بودجه صرف می‌شود. البته نظامات اکران را صرفا این سیاست‌ها تعیین نمی‌کند، طبیعتا می‌شود سیاست‌های محدودکننده برای فیلم‌هایی که جنبه فرهنگی آن کمتر است، اجرا کرد.

انتظامی درباره احتمال برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: بخشی از این موضوع به تعداد تولیدات برمی‌گردد. دسترسی به فناوری برای جلوگیری از سرقت فیلم‌ها دشوار است. طبیعتا برای آن‌ها امکان حضور نیست. تا این لحظه در هیچ‌جای دنیا تضمینی برای عدم سرقت وجود ندارد. ما در حال بررسی راه‌کار‌های احتمالی هستیم. ولی در جشنواره فیلم کوتاه باتوجه به اینکه ۷ هزار فیلم خارجی و حدود ۵۰۰ فیلم کوتاه داخلی آماده است و کمتر جنبه تجاری دارد، شاید فرصت مناسبی باشد برای برگزاری جشنواره آنلاین.

رئیس سازمان سینمایی درباره پروانه‌های ساخت با اشاره به اینکه بخشی از این پرسش را قبلا جواب داده است، گفت: اصرار داریم نوبت‌ها هم به شکل شفاف منتشر شود. همه می‌دانند چه کسانی تهیه‌کنندگی، کارگردانی و چه پروانه‌هایی بررسی شود که منجر به صدور یا عدم صدور شود خود این به ما کمک می‌کند که شفاف‌تر باشیم. کمک می‌کند در شرایط مساوی اگر حق کسی به آن بی‌توجهی شده، به آن دوباره توجه شود. چون من دیدم که برخی از درخواست‌کنندگان با کارنامه پرباری در دوره‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. شما در دوره‌های قبلی جشنواره هم دیدید که جوانان بیشتر مورد توجه مردم و داوران بودند. جوانان خودشان را نشان دادند بنابراین ما باید سیاست‌هایمان را براساس حمایت از آن‌ها داشته باشیم.

وی درباره دولتی و خصوصی بودن سینمای ایران ادامه داد: سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و اکران نسبت به دهه‌های گذشته روز به روز کمتر شده است. مشارکت ما در سال ۹۸ که حدود ۱۰۰ فیلم تولید شدند، حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد است. دو دهه قبل، این نسبت خیلی بیشتر بوده است. طبیعی است دستگاه سیاست‌گذاری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه‌ای ایجاد می‌کند که مورد توجه قرار می‌گیرد که این بسته کامل شود.
 
رئیس سازمان سینمایی درباره سوالی پیرامون عملکرد ضعیف بنیاد سینمایی فارابی در تولید افزود: حتی اگر بخش اول سخنان سوال کننده را بپذیریم که فارابی عملکرد خوبی نداشته است و اینکه گفتند فارابی به فکر تولید چند فیلم افتاده است. ضمنا در جلسه هفته پیش که در بنیاد سینمایی فارابی داشتم، کار‌هایی که در دست تولید است در راستای شفافیت اعلام خواهند شد.
وی درباره بازگشایی سینما‌ها در شهر‌هایی که وضعیت سفید دارند گفت: بازگشایی سینما یک امر داوطلبانه است یعنی خود سینمادار تصمیم می‌گیرد در شرایطی که منع کرونا وجود نداشته باشد یا محدودیتی از سمت مسئولان نباشد، تشخیص بازگشایی آن از سمت خود مالک سینماست. اما در بخش توجه به زیرساخت‌های موسسه سینما شهر درباره تجهیز سینما‌ها و افزایش ظرفیت سینما‌ها باید بگویم ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که ایران، تهران نیست. ما در موسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم، یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالن‌های سینمایی است.
 
وی ادامه داد: مثلا در امسال موسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالن‌های سینمایی کمک کرده است که لیست آن روی سایت این موسسه وجود دارد و در این لیست اسامی سینما‌های شهرستان‌ها هم وجود دارد. حتی در این لیست، اسامی سینما‌هایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند نیز وجود دارد. همچنین در این سایت لیست سالن‌های سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. یعنی خود این جدول نشان می‌دهد که موسسات سازمان سینمایی به برنامه ایران، تهران نیست توجه دارند. به خاطر اینکه ما هرچقدر به توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها کمک کنیم به عدالت فرهنگی کمک کردیم. امسال ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استان‌ها صد در صد است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.
 
وی درباره معیشت اهالی سینما سوال در ایام کرونا افزود: ما در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلا هم در سایت سازمان اعلام کردند، مسیر‌های حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر تدابیری در این زمینه داشته است.
 
انتظامی درباره تسهیل مراحل صدور مجوز مطابق به قانون ادامه داد: برای اجرایی شدن تسهیل مراحل صدور مجوز کارگروهی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. هم از زاویه حقوقی و اقتضات جدید و تکالیف و مقررات بالا دستی، بالغ بر ۱۳۰ مجوز داشتیم که به ۳۶ مجوز کاهش پیدا کرد. چون سند بالا دستی نداشت و به مرور اضافه شده بود. بعضی از آن‌ها اسناد و مدارکی می‌خواستند که در سند بازرسی به آن اشاره نشده بود و به نوعی زحمت ایجاد می‌کرد. همه این‌ها در حوزه‌های مختلف بررسی شد. برخی از آن‌ها ادغام شد. این مجوز‌ها خوشبختانه الکترونیک می‌شوند و که بخش‌های مربوط به سازمان سینمایی به شکل کلی الکترونیک شده است.
 
رییس سازمان سینمایی درباره شیوه عملکرد خود در دوران ریاستش اضافه کرد: من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم. دیگران باید نمره بدهند. در هر سازمانی، کار جمعی صورت می‌گیرد. آن چیزی که شاید برجسته‌تر باشد تاکید بر عدالت فرهنگی است که توانستیم توفیق نسبی داشته باشیم. شخص آقای وزیر هم بر این اصل تاکید دارند. نکته دیگر که بی‌ارتباط با شفافیت نیست، پیش‌بینی پذیر است. ما باید همه ضوابط را منتشر کنیم تا افراد پیش از مراجعه به ما بتوانند از حقوق خودشان آگاه باشند. عین همین ماجرا برای حمایت‌هاست. یعنی اینطور نباشد که فیلمسازانی بعد از ۱۰ سال متوجه بشوند که کدام موسسه‌های سازمان سینمایی از فیلم‌ها حمایت می‌کنند. سیاست جوان‌گرایی که به شما معرفی کردم و مثال‌هایی هم زدم، ولویت‌های محتوایی رسما اعلام شد، یعنی سازمان سینمایی اعلام کرد منهای مسیر نظارتی خود در موسسات خود چنانچه موضوعات واجد شرایط باشند از آن‌ها حمایت می‌شود. توجه به فیلمنامه به عنوان نقاط گلوگاهی سینما و مسیری که فارابی با توجه به آسیب شناسی گذشته آغاز کرده است. توجه به فیلم‌های هنر و تجربه از این سیاست‌ها هستند. امسال توجه بیشتری به انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند داشتیم که اعتبارات ما نسبت به سال‌های گذشته بسیار تغییر کرده است.
 
وی درباره شرایط اکران سینماها در ایام کرونا اذعان کرد: اشاره کردم که اصل اول برای همه ما این است که تولید انجام شود، اصل دیگر که کمتر از آن نیست، این است که به سلامتی انسان‌ها در تولید توجه شود. پروتکل‌های بهداشتی در سینما‌های کشور رعایت می‌شود. جا دارد در اینجا از صنف سینماداران تشکر کنم.  در تولید همان طور که عرض کردم، ستاد مبارزه با کرونا از اواسط اردیبهشت که زمزمه راه‌اندازی مجدد تولید اتفاق افتاد. ابتدا اعلام کردیم فقط پروژه‌هایی که چند جلسه فیلم‌برداری از آن‌ها باقی مانده است کارشان را از سر بگیرند و بعد مجوز تولید فیلم‌هایی صادر شد که پیش تولید آن‌ها آغاز شده است.
وی درباره تاثیر سمفا در حل مشکل تهیه‌کنندگی و پخش فیلم و شکست انحصارطلبی افزود: انتظامی درباره این سوال گفت: در فرایند اکران چند ذی نفع داریم، سینماداران، شرکت‌های پخش و صاحبان فیلم. این‌ها کسانی اند که باهم تبادل مالی دارند. سمفا زبان اجرایی نظام‌نامه اکران است. مواد و مقرراتش به این ماشین خورانده شده است. در قرارداد بین شرکت پخش و سینما، اگر چه می‌توانند مثل سابق قراردادی امضا کنند، ولی قرارداد اصلی در سمفا پخش می‌شود؛ بنابراین ضمن اینکه به لحاظ نرم‌افزاری و الگوریتم در سمفا تعیین شده است که پول چطور در بین ذی نفع‌ها تقسیم خواهد شد؛ بنابراین روابط همه‌ی این ذی نفعان در سمفا تعریف شده است.
 
وی در پاسخ به مهدیار حسن پور از درباره تاثیر کرونا بر سینما تاکید کرد: ما چه در بحث‌های آنی ناشی از شرایط کرونا و چه بحث طولانی‌تر، برنامه‌هایی داریم که برخی از آن‌ها اعلام شده‌اند. 
 
انتظامی درباره بیمه اهالی سینما به خاطر بیکاری ناشی از شیوع بیماری کرونا اذعان کرد: درباره بیمه اهالی سینما، بسیاری از آن‌ها که عضو خانه سینما هستند، از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه هستند که صندوق برای آن‌ها تدابیری اندیشیده است. برای دیگر هنرمندان، مخصوصا آن‌هایی که در شهرستان‌ها حضور دارند سازمان سینمایی تدابیری اندیشیده است که بخشی از آن‌ها اعلام شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *