صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سریال طنز «سرزمین پیرمرد‌ها» به آنتن رادیو می‌رود/ نقالی‌ها و پرده‌خوانی‌های «علوی» ثبت و ضبط می‌شود

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰:۰۲
کد خبر: ۶۴۴۸۶۹
پس از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کامل تمامی تماشاخانه‌های تئاتر در کشور، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی پنج ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

- پس از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کامل تمامی تماشاخانه‌های تئاتر در کشور، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی پنج ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی، روند بازگشایی تماشاخانه‌های تئاتر هم با موفقیت چندانی روبرو نبود و اوج دوباره بیماری کرونا بار دیگر نمایش فیلم تئاتر می‌تواند به بقای این هنر کمک شایانی نماید. 

سریال طنز «سرزمین پیرمرد‌ها» به آنتن رادیو می‌رود

مجموعه شش قسمتی طنز «سرزمین پیرمردها» از آنتن دو شبکه رادیویی نمایش و تهران پخش می‌شود.

«سرزمین پیرمردها» به سفارش رادیو تهران در اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو تولید شده که همزمان از رادیو نمایش نیز پخش می‌شود.

داستان این سریال طنز رادیویی که مریم تاجیک آن را نوشته است درباره چند پیرمرد بازنشسته است که سال‌های پایانی عمرشان را می‌گذرانند تا اینکه یکی ازآن‌ها به اسم (ماشاالله) با مشورت چند همسن و دوستانش تصمیم می‌گیرد آشپزخانه‌ای باز کند و این انگیزه باعث می‌شود دوستان دیگرنیز به وجد بیایند و به او کمک کنند که در این حین خرابکاری‌های طنز آمیزی به وجود می‌آید.

نازنین مهیمنی کارگردان این سریال رادیویی گفت: تحلیل شخصیتها، هدایت ریتم بازی‌ها در نمایش مخصوصا در این کار از مهمترین کار‌هایی بود که به عنوان کارگردان باید انجام می‌دادم.

وی افزود: طبیعی است صحنه‌هایی که تماما افراد سالمند آن را به جلو میبرند به مرور شنونده را دچار بی حوصلگی می‌کند، اما تلاش کردم با تغییرات به جا و به موقع حس‌ها و صدا‌ها و آکسان‌های درست روی واژه‌ها سمفونی شنیدنی ایجاد کنم تا مورد توجه شنوندگان رادیو قرار بگیرد.

این کارگردان در پایان تأکید کرد: البته سالمندان بازیگر این کار همه از پیشکسوتان عرصه‌ی بازیگری هستند و درواقع این توانایی را دارند که هم دراین نقش‌ها هنرنمایی کنند و هم در نقش‌هایی با سن پایینتر و این نکته را اضافه کنم انتخاب بازیگر در این کار اهمیت فوق العاده‌ای داشت، چون بازیگران مسن‌ی که بتوانند ۶ قسمت رل اصلی ایفا کنن انگشت شمارند و من در این کار ۵ پرسوناژ مسن داشتم که باید راکورد صدایشان را حفظ می‌کردند و انصافأهمگی با تلاش بسیار به این مهم نائل شدند و تا پایان شخصیت‌هایی باور پذیر ارائه دادند که از تک تک آن‌ها صمیمانه سپاسگزارم.

مجموعه شش قسمتی طنز «سرزمین پیرمردها» به نویسندگی مریم تاجیک، کارگردانی نازنین مهیمنی، تهیه کنندگی اشرف السادات اشرف نژاد، افکتوری نرگس موسی پور، گویندگی مهدی طهماسبی، صدابرداری حیدر صفدری و با هنرمندی رامین پورایمان، مجیدحمزه، عبدالعلی کمالی، محمدپورحسن، باقرکریمپور، شمسی صادقی، امیرزنده دلان، موناصفی، مروارید کریمپوروشیما جانقربان از روز یک شنبه نوزدهم مرداد ماه ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو تهران پخش می‌شود و همزمان ساعت ۱:۰۰ بامداد به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

راهکارهای اطفای حریق در تئاترشهر

تعدادی از مدیران ارشد سازمان آتش نشانی ضمن بازدید از تئاتر شهر درباره راهکارهای پیشگیرانه از بروز حوادث و اطفای حریق در این مجموعه بحث و تبادل نظر پرداختند.

تعدادی از مدیران ارشد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران روز چهارشنبه پانزدهم مرداد ماه ضمن بازدید از تئاتر شهر درباره راهکار‌های پیشگیرانه از بروز حوادث و اطفای حریق در این مجموعه به بحث و تبادل نظر پرداختند. در این بازدید حسن جودکی معاون اجرایی تئاترشهر، حسین طاهربخش مدیر فنی و شاهین رحمانعلی مدیر امور عمومی مجموعه نیز حضور داشتند.

علی طهرانچی دبیر کارگروه ایمنی میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران که در این بازدید مدیران ارشد سازمان آتش نشانی را همراهی می‌کرد، درباره برگزاری کارگاه «تهران، آتش، آسیب و هویت در معرض خطر» و دلایل انتخاب مجموعه تئاتر شهر برای بازدید مدیران مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی گفت: بعد از حادثه میدان حسن آباد تهران، حادثه بازار تبریز و حوادث جهانی دیگر از جمله کلیسای نوتردام پاریس، جامعه جهانی به سمتی رفت که باید در حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق بنا‌های تاریخی باید الگوی نوینی را ایجاد کرد. به همین واسطه و نظر به اهمیتی که این موضوع برای همکاران من در سازمان آتش نشانی وجود داشت، به حکم مهندس مهدی داوری دولت آبادی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران کارگروه «ایمنی میراث فرهنگی» برای اولین بار در سازمان آتش نشانی تشکیل و بنده به عنوان دبیر این کارگروه انتخاب شدم.

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم در سازمان آتش نشانی شرایطی را برای آشنایی هرچه بیشتر مدیران و کارکنان مجموعه با الگو‌های نوین حفاظت از حریق بنا‌های تاریخی و مهم ایجاد کنیم، کارگاه‌های آموزشی «تهران، آتش، آسیب و هویت در معرض خطر» را راه اندازی و تلاش کردیم تا با بهره‌مندی از کارشناسان حوزه تاریخ به ویژه حوزه تهران شناسی، گام‌هایی را در جهت مهارت افزایی برداریم. در این چارچوب نصرالله حدادی تهران شناس و از مورخان با سابقه کشورمان که در مستندسازی تهران قدیم و همچنین موضوع بررسی اطفای حریق در شهر‌ها دارای پیشینه ارزشمندی است طی برگزاری کارگاه‌های اموزشی همراه گروه ما بود که واقعاً شرایطی مطلوبی را نیز در جهت آشنایی مدیران ارشد سازمان با اماکن فرهنگی هنری تهران فراهم کرد. موضوعی که در بازدید‌های این چند روزه از برخی امکان فرهنگی تاریخی منتخب شهر تهران اتفاق افتاد و موجب شد تا مدیران و معاونان مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی ضمن حضور در کارگاه‌های تئوری به صورت حضوری با این اماکن، آشنا شوند.

وی گفت: «پلان دوّار» و «در عمق قرار گرفتن معماری» ۲ چالش مهم در زمان حریق و حوادث هستند که برای عملیات اطفای حریق در مجموعه‌هایی با این ویژگی معماری مشکلاتی را ایجاد می‌کنند چرا که طی زمان حریق، حجم دود در «پلان‌های دایره وار» به قدری زیاد می‌شود که کار برای اطفای حریق بسیار سخت می‌شود. این دشواری، زمانی ۲ چندان خواهد شد که مامور آتش نشانی با این فضای معماری آشنایی نداشته باشد. از سوی دیگر در مکانی، چون تئاتر شهر که به دلیل ساخت و ساز‌های موجود در اطراف آن موقعیت بالفعلی برای خطرآفرینی دارد شرایط ویژه‌ای حکفرماست که با در نظر گرفتن موارد دیگری، چون پرژکتور‌های نور با جریان نیروی برق بالا، وجود مواد اشتعال زا از جمله چوب در دکور، محدودیت فیزیکی تالار‌های نمایشی و راهرو‌های متعدد در طبقات مختلف، ماجرای اطفای حریق را در آن مشکل‌تر می‌کند.

طهرانچی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: در بازدیدی که همکاران من از مجموعه تئاتر شهر به عمل آوردند موضوعاتی، چون «حفاظت از مجموعه تئاتر شهر در زمان بحران»، «آماده سازی افراد غیر متخصص در زمان اطفای حریق برای پیشگیری از خطرات احتمالی»، «بررسی سیستم‌های اولیه کشف حریق، تامین و نگهداری آنها»، «نحوه علامت گذاری در مسیر‌های فرار حریق با در نظر گرفتن معماری ویژه تئاتر شهر» و «نحوه جلوگیری از دلهره و اضطراب تماشاگران، هنرمندان و کارکنان مجموعه تئاتر شهر هنگام آتش سوزی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طی آن راهکار‌هایی نیز از سوی مدیران ارشد سازمان آتش نشانی به مدیریت مجموعه تئاتر شهر ارائه شد.

نقالی‌ها و پرده‌خوانی‌های «علوی» ثبت و ضبط می‌شود

مدیریت هنرهای نمایشی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری در حوزه هنرهای نمایشی کوشیده است ضمن کشف استعدادهای جوان و حمایت از آن‌ها و توجه به سرمایه‌های منابع انسانی خود، مخاطبان و هنرمندان، متناسب با هر مناسبتی اثری در حوزه‌های گوناگون هنرهای نمایشی تولید کند. این بار هم در دهه ولایت به سراغ برخی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین شیوه‌های هنرهای نمایشی ایران از جمله نقالی و پرده‌خوانی رفته است.

تولید این آثار ضمن تلاش برای ثبت برخی از گونه‌های مهجور افتاده هنرهای نمایشی، در واقع ارائه الگوهایی است برای مناطق و مراکز سازمان که بیش‌تر از گذشته به تولید آثار هنری با استفاده از امکانات داخلی سازمان اهتمام ورزند.

علی عطایی مدیر هنرهای نمایش ابراز امیدواری کرد که به زودی با نهادهای موازی و متولی امر، گام‌هایی مشترک برای ثبت و ضبط هنرهای نمایشی ایرانی بردارد.

برخی از این آثار که به مناسبت عید سعید غدیرخم ضبط شده درباره نبرد خندق، نبرد خیبر، نبرد صفین و روایت غدیر خم است که توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار نقالی شده است.

نمایشنامه «امینه» در کانادا منتشر شد/دوران مغفول آقامحمدخان قاجار

علی شمس نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره انتشار نمایشنامه «امینه» که در سال ۱۳۸۷ نوشته بود، گفت: نمایشنامه «امینه» سال ۸۸ جزو آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد و آن زمان با حضور بازیگرانی چون هدایت هاشمی و نگار جواهریان این نمایشنامه را در قالب نمایشنامه خوانی اجرا کردیم. به تازگی چاپ مجدد «امینه» توسط انتشارات «انار» که در کشور کانادا است، عرضه شده است.

وی درباره موضوع نمایشنامه «امینه» افزود: این اثر به یک برهه مغفول مانده از دوران سلطنت آقامحمدخان قاجار و رفتارشناسی زبان در آن دوران می‌پردازد.

شمس با اشاره به اینکه «امینه» طی سال‌های گذشته توسط گروه‌های مختلف تئاتری اجرا شده است، درباره اینکه آیا قصد به صحنه بردن این اثر نمایشی را دارد یا نه، یادآور شد: «امینه» متعلق به دوره‌ای از نمایشنامه نویسی من است که نگاهم به صحنه و اجرا به گونه‌ای دیگر بود و دیگر قصد به صحنه بردن آن را ندارم.

این هنرمند تئاتر درباره نحوه عرضه چاپ جدید نمایشنامه «امینه»، اظهار کرد: چاپ نمایشنامه «امینه» در کانادا امکان دسترسی ایرانیان خارج از کشور به نمایشنامه‌های ایرانی را بهتر می‌کند زیرا هم امکان خرید نمایشنامه به صورت چاپ شده را دارند و هم می‌توانند نسخه مجازی آن را از طریق سایت آمازون تهیه کنند.

وی ادامه داد: به زودی قرار است نمایشنامه «شبی از شب‌های تهران مسافری» نیز توسط انتشارات «انار» در کانادا منتشر شود.

شمس در پایان سخنان خود تأکید کرد: قرار است انتشارات «انار» مجموعه‌ای از آثار نمایشنامه نویسان ایرانی را منتشر کند.

«زندگی با طعم کرونا» با کارگردانی میرطاهر مظلومی

این روزها که همه ما درگیر مبارزه با شیوع بیماری کرونا هستیم ، رادیو سریالی را با عنوان «زندگی با طعم کرونا» با کارگردانی میرطاهر مظلومی به روی آنتن می برد.

مجموعه پنج قسمتی «زندگی با طعم کرونا» با کارگردانی میرطاهر مظلومی و به سفارش رادیو ایران در اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو تولید شده است که از امشب همزمان به روی آنتن رادیو نمایش نیز می‌رود.

داستان این نمایش که مهدی فراهانی آن را نوشته است درباره خانواده‌ای است که در اوج بجران کرونا، منزلشان دچار آب گرفتگی می‌شود و این موضوع همسایه‌های دیگر را نیز درگیرمی کند و باعث اتفاقاتی می‌شود که شنیدنی است.

مجموعه رادیویی «زندگی با طعم کرونا» به تهیه کنندگی ساجد قدوسیان، صدابرداری فرزاد شریفی، افکتوری محمدرضا قبادی فر و باهنرمندی مهدی طهماسبی، مجتبی طباطبایی، نگین خواجه نصیر، کامیار محبی، مونا صفی، کرامت رودساز، عبدالعلی کمالی، سهیلا تیلاوی، حواالهویی، ناهید مسلمی، ماندانا محسنی و با شرکت و کارگردانی میرطاهر مظلومی از امشب هجدهم مردادماه ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود و ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *