نقش کارگزاریها در بازار بورس
چرا حضور کارگزاران الزامی است؟
برای درک بهتر نقش کارگزاری فرض کنید که اگر شرکتهای کارگزاری نبودند؛ در این صورت شما جهت انجام معاملات در بازار سهام مجبور بودید در ساعات فعالیت بازار سرمایه، همیشه حضور داشته باشید. این مسئله در حالی است که با وجود کارگزاریها شما به راحتی میتوانید قیمت و تعدادسهام مدنظر خود را سفارش داده و ثبت کنید؛ بنابراین نقش کارگزاریها لازمه فعالیت، حیات و گسترش بازار سرمایه است و این موضوع برای تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی صادق است.
نظارت سازمان بورس بر کارگزاریها
انجام فعالیت کارگزاریها نیازمند کسب مجوز تأسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است. افرادی که در شرکتهای کارگزاری مشغول به فعالیت اند، افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسائل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله میشود، شناخت کافی دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات میتوانند بهترین اقدامات را بهمنظور خریدوفروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورسها و بازارهای خارج از بورس برای مشتریان انجام دهند.
ازآنجاییکه فعالیت کارگزاریها در طول ساعات معاملات از حساسیت بالایی برخوردار است و تمامی سرمایهگذاران از طریق شرکتهای کارگزاری اقدام به خریدوفروش میکنند؛ به همین علت نیز شرایط و مقررات متعددی از سوی سازمان بورس بر مدیران و کارکنان شرکتهای کارگزاری حکمفرما است.
مهمترین معیارها برای انتخاب یک کارگزاری معتبر چیست؟
داشتن سیستمهای داخلی مناسب
ارائه پشتیبانی مناسب
قابلیت انجام سریع سفارش مشتری
داشتن اطلاعات مربوط و کافی
حجم سرمایه سرمایهگذار
تفاوت کارگزاریهای بورسی با یکدیگر
اصلیترین خدمت که همان خدمات معاملات آنلاین است، تقریبا توسط همه کارگزاریها ارائه میشود و سایر خدمات کارگزاریها با یکدیگر تفاوت دارد است. برای مثال برخی کارگزاریها خدمات عرضه و پذیرش، بورس کالا و بورس انرژی دارند، برخی دیگر با مشتریان خود قرارداد خرید اعتباری امضا میکنند یا فقط مجوز مشاوره دارند. اطلاعات کارگزاریها و خدماتی که ارائه میدهند باید در دسترس همه قرار بگیرد.
کارگزاریهای بزرگ مراجعه کنندکنندگان زیادی دارند، اما ممکن است سامانه معاملاتی آنها نسبت به کارگزاریهای کوچکتر بیشتر دچار اختلال شود همچنین در ادامه باید به این مبحث اشاره کرد که با اینکه کارگزاریهای بزرگ نیروهای پاسخ دهنده بیشتری دارند، اما اگر قرار باشد به هر علتی تماسهای سهام داران با کارگزاریها تماس گیرند، ممکن است ما بقی مراجعه کنندگان با مشکل مواجه شوند.