صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آخرین جزییات ارائه کارت بلیت مترو به خبرنگاران از زبان حناچی

۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴:۴۶
کد خبر: ۶۴۳۳۸۲
شهردار تهران درباره کارت بلیت مترو خبرنگاران گفت: اگر خبرنگاران طرح ترافیک ازما نخواهند به همه کارت بلیت مجانی می‌دهیم. در صورتی که انجمن روزنامه نگاران هم تقاضا کند مثبت برخورد می‌کنیم.

- بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، پیروز حناچی، شهردار تهران روز ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹ به مناسبت روز خبرنگار در یک نشست مجازی به پرسش رسانه‌ها پاسخ داد.
 
او درباره برنامه شهرداری با توجه به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکلات مالی پیش آمده و کاهش درآمد شهرداری تهران گفت: موضوع شیوع کرونا برای شهرداری تهران دو معنی دارد یکی افزایش هزینه و دوم کاهش درآمد. البته این مشکل همه شهرداری‌ها در اقصی نقط جهان است و بسیاری از درآمد‌های عادی شهرداری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و مجموعه‌های ورزشی که با تجمع افراد به دست می‌آمد از حیظ انتفاع خارج شده، رعایت فاصله فیزیکی برای ما معنایش استفاده از ظرفیت کمتر با همان ناوگان قبلی است هم اکنون مترو و اتوبوسرانی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و ناوگان تاکسیرانی هم با اختلال مواجه است.
 
شهردار تهران افزود: یکی از کار‌هایی که دولت‌ها در حوزه مدیریت شهری در شرایط کرونایی انجام داده اند حمایت از شهرداری‌ها بوده که در این شرایط اقتصادی از آن بی بهره هستیم.
 
حناچی درباره کاهش درآمد‌های شهرداری گفت: آمار کاهش ۳۰ درصدی درآمد‌های شهرداری درست نیست، ۷۰درصد درآمد‌های نقدی شهرداری تهران تحقق داشته و در حوزه غیر نقدی، اما معمولا با مشکل تحقق درآمد مواجه ایم. لایحه دو فوریتی در این زمینه ارائه که در شورای شهر تصویب شده، اما بند‌هایی از آن در دستگاه‌های نظارتی با مسائلی روبرو شده که تلاش می‌کنیم آن را برطرف کنیم.
 
او افزود: ممیزی جدید شهر را در دستور کار داریم در حالی که ممیزی قبلی سال ۱۳۸۶ بوده. بروز کردن ممیزی در فعالیت‌های شهر تهران نقش مهمی دارد، هزینه‌های جاری را کاهش داده ایم. ضمن این که موفق شدیم اوراق مشارکت ۹۷ و ۹۸ را بگیریم.
 
سرنوشت اوراق مشارکت
 
شهردار تهران درباره وضعیت اوراق مشارکت افزود: این اوراق به دو بخش تقسیم می‌شوند، بخشی برای سال ۱۳۹۷ است که بانک آینده و بانک توسعه تعاون بانک‌های عامل شهرداری بودند. در این زمینه ۳۰۰ میلیارد تومان از بانک توسعه تعاون گرفته شد، اما ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده باقی مانده بود که با همکاری و پیگیری بانک آینده این بخش هم کاملا محقق شد.
 
او ادامه داد: بازپرداخت این اوراق هم به این صورت است که ۵۰ درصد به عهده دولت و ۵۰ درصد به عهده شهرداری است. از اوراق سال ۱۳۹۷ هم یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم که ۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به اتوبوسرانی بوده و یکهزار میلیارد تومان هم برای مترو است که در تکمیل خطوط ۶ و هفت، تکمیل ایستگاه‌ها و تجهیز زیرساخت‌ها هزینه می‌شود. همچنین بخش‌هایی از شبکه مترو از جمله بخش اول خط ۱۰ هم از همین منبع رسما به زودی افتتاح می‌شود.
 
ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم
 
حناچی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش دیگری در پاسخ به سوالی درباره انتقاد اعضای شورای شهر در باره عملکرد شهردار در هیأت دولت و همچنین عدم حضور و دعوت او در جلسات کابینه گفت: حضور شهردار تهران در دولت مطابق با قانون و آئین نامه‌های اجرایی هیأت وزیران نیست و شهردار عضو هیات وزیران نیست، سنتی بوده که از زمان آقایان هاشمی رفسنجانی و کرباسچی آغاز شد.
 
او با اشاره به اینکه حضور شهردار تهران در دولت در خیلی از موارد مثبت است و کار‌ها مستقیم دنبال می‌شود، بیان کرد: اوراق مشارکت نتیجه کار شهردار در حاشیه هیأت دولت و پیگیری از رئیس بانک مرکزی و دیگر مسئولان مربوطه بود. بنده، چون رئیس مجمع کلانشهر‌ها نیز هستم این سمت ۵۰ میلیون نفر جمعیت را پوشش می‌دهد و حضور شهردار بسیار تأثیرگذار بوده است.
 
شهردار تهران ادامه داد: در بسیاری از مواردی که شهرداری‌ها می‌توانند تأثیر گذار باشند با حضور شهردار و ارتباطات می‌تواند حل شود. این موضوع بر عکس هم وجود دارد و برای دولت هم حضور شهردار در هیأت دولت تاثیرگذار است. اما به هر حال قانونا شهردار عضو هیأت وزیران نیست و در دولت هشتم و نهم هم و همچنین در دولت قبل‌تر شهردار حضور نداشته است.
 
او گفت: اینکه حضور شهردار تهران چقدر می‌تواند موثر باشد می‌توانیم به سیل ۱۳۹۸، زلزله، سیل خوزستان، حوادث آبان، شرایط کرونا، سقوط هواپیما و ... اشاره کرد که شهرداری مستقیما دخیل بوده است. در عید پارسال به راحتی می‌توانست در تهران هم سیل رخ دهد تاجایی که حتی تا آستانه سیل در جنوب شرقی تهران رفتیم، اما با آمادگی که وجود داشت این مشکل حل شد. همه این‌ها نشان می‌دهد دولت و شهرداری در کلانشهر نیازمند یکدیگر هستند.
 
حناچی گفت: شرایط دولت هم شرایط غیر عادی و حادی است و نمی‌توان انتظار زیادی داشت. وقتی برای کرونا از صندوق توسعه ملی استقراض می‌شود یعنی بودجه عمومی کشش نداشته است. ما برای بازسازی بخش‌های جدید در مترو و اتوبوسرانی نیز از دولت قول گرفته ایم. اما من ادبیات تند و طلب کارانه را نمی‌پسندم و فکر می‌کنم با ممارست، پیگیری و استمرار می‌توان به نتیجه رسید.
 
او همچنین درباره شفافیت در اطلاع‌رسانی و همچنین حضور در جلسات هیات دولت افزود: درباره شفافیت اطلاع‌رسانی ما همیشه واقعیت را گفتیم از جمله درباره شرکت در جلسات هیات دولت که پیش از این هم توضیح داده شد، نه در قانون و نه در آیین‌نامه این موضوع وجود ندارد که شهردار عضو هیات وزیران بوده و باید دعوت شود، اما اگر این اتفاق رخ دهد به نفع همه است.
 
جماران تنها یک محله نیست، ابعاد جهانی دارد
 
شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره جلسه شورای عالی شهرسازی برای محله جماران گفت: نخست اهمیت جماران را می‌توان از سخنان دیگران فهمید مثلا در اتحاد جماهیر شوروی وقتی «ادوارد شواردنادزه» نماینده «گورباچوف» به دیدار امام (ره) آمد، می‌گفت انتظار داشتم وقتی از ماشین پیاده می‌شوم به سرسرای عظیم و یک کاخ که در انتهای آن رهبر ایران مستقر است بروم، اما وارد یک روستا و کوچه محقر شدم و تعجب کردم یا وقتی «فیدل کاسترو»، رهبر کوبا بعد از رحلت حضرت امام به ایران آمده بود به جماران رفت و گفت شما در انتقال این پیام به جهان کوتاهی کردید، مائو این شعار را می‌داد، اما طور دیگر عمل می‌کرد، اما آقای خمینی شعار ساده زیستی می‌داد و عمل می‌کرد.
 
او افزود: با این نگاه جماران یک محله نیست باید در سه سطح جهانی، ملی و محلی به آن نگاه کنیم. محل زندگی حضرت امام در جماران جزو میراث فرهنگی ماست و باید حریم داشته باشد در شورای عالی شهرسازی مصوبه‌ای هست که در سال ۱۳۸۰ به استناد به ماده ۱۶۶ برنامه سوم در عمل با ملاحظات محلی محدوده طرحی که قبلا وجود داشت کوچک و این طرح تا حدود زیادی اجرا شد و عدول‌هایی که از آن شده محدود است.
 
حناچی در ادامه گفت: در این محدوده تعدادی پلاک تملک شده و درگیری محلی وجود ندارد. خیلی از آن‌ها بر اساس ضوابط ساخته شده اند و معدودی ساخته نشده و مطمئن هستم هر کاری که با نگاه جهانی، ملی و محلی انجام شود، قابل دفاع است و شورای عالی شهرسازی هم همین تصمیم را خواهد گرفت. 
 
او افزود: آخرین مسابقه این محله در شورای عالی شهرسازی بوده و این که مجددا لزوم بازبینی را در دستور کار دارد خلاف عرف نیست و در مقیاس‌های با اهمیت، شورای شهر نیز وارد می‌شود. در برخی نقاط این بازبینی‌ها شده یا خود شورا به آن ورود کرده مثلا در شهر بسطام به خاطر وجود ابنیه فرهنگی شورا قبل از انقلاب ورود کرد.
 
حناچی درباره فروش املاک متعلق به شهرداری از جمله عمارت اقدسیه و ساختمان شماره دو شهرداری تهران بیان کرد: فروش املاک شهرداری بر اساس مزایده انجام می‌شود در این راستا بخشی از مزایده‌ها ممکن است متقاضی نداشته باشند و بخشی هم کم متقاضی باشند، اما به هر دلیلی مزایده محل عمل ما در فروش املاک است. ملک اقدسیه هم به مزایده گذاشته شده و متقاضی هم دارد، فرآیند در حال انجام است. ساختمان شماره دو شهرداری (ساختمان روزنامه اطلاعات) هم مشکل دارد پنج دانگ از مالکیت آن روشن شده و یک دانگ باقی مانده هم در حال تعیین تکلیف است تا ۶ دانگ آن در اختیار شهرداری قرار گیرد. اکنون هم این ساختمان در اختیار شهرداری بوده است.
 
حناچی درباره کارت بلیت مترو خبرنگاران گفت: اگر خبرنگاران طرح ترافیک ازما نخواهند به همه کارت بلیت مجانی می‌دهیم. در صورتی که انجمن روزنامه نگاران هم تقاضا کند مثبت برخورد می‌کنیم.
 
شهردار تهران درباره اشتباه در اعلام زمان طرح ترافیک و جریمه برخی به خاطر این اشتباه گفت: آن‌ها جریمه نشده اند بلکه تنها به آن‌ها پیامک آمده بود که مشکل فناورانه بود که حل شده است.
 
۵۰۰ دستگاه اتوبوس در حال بازسازی
 
حناچی در پاسخ به سوالی درباره بودجه اختصاص یافته به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی ستاد کرونا گفت: برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه اعتبارات گرفته شده و قرارداد‌های آن در حال امضا است. بازسازی اتوبوس‌ها انجام می‌شود و اتوبوس‌ها تقریبا نو می‌شوند الان هم ۵۰۰ دستگاه در دستور کار است که با اعتبارات ستاد کرونا انجام می‌شود.
 
پیگیر حادثه پاکبانان هستیم
 
او درباره حادثه‌ای که برای کارگران شهرداری در سیدخندان افتاد گفت: بعضی از کسانی که این اتفاق برایشان افتاده است بیمه هستند و مسائل آن‌ها پیگیری می‌شود. در موارد دیگر هم پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد همان طور که می‌دانید طبق بخشنامه، نظافت در بزرگراه به وسیله افراد نباید انجام شود با این حال مورد اخیر در حال پیگیر است و گزارش آن که اعلام شود تصمیم می‌گیریم.
 
بازنگری بخش‌هایی از طرح تفصیلی در دستور کار
 
حناچی درباره بازنگری در ضوابط طرح تفصیلی بیان کرد: این موضوع در دستور کار است، اما قرار نیست همه بخش‌های طرح تفصیلی بازنگری شود، طرح یک بار تهیه شده و ضوابط آن روی پورتال شهرداری بارگذاری شده، اما بخش‌هایی که تغییر لازم دارند، باید بازبینی شود. طرح‌های موضوعی و موضعی در این زمینه در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده و بیش از ۲۰۰ طرح در دست بررسی است.
 
شهردار تهران درباره خط آسمان تهران بیان کرد: خط آسمان هم بخشی از ضوابط طرح تفصیلی است، اما زمانی که آشفتگی بصری در حوزه‌های مختلف وجود دارد تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله زیاد است، اما باید به سمت انتظام‌بخشی حرکت کنیم. اما این موضوع در کوتاه مدت ممکن نیست چرا که همه مالکان همزمان با هم بازسازی انجام نمی‌دهند بنابراین رسیدن به خط آسمان زمان‌بر است.
 
دستورالعمل رنگ آمیزی شهر به زودی ابلاغ می‌شود
 
حناچی در پاسخ به سوالی در این باره که چه اقداماتی در مورد رنگ آمیزی در شهر شده است گفت: ایده رنگ آمیزی شهری به عنوان یک ایده تجربه شده مطرح شد، ضوابط آن توسط سازمان زیباسازی تهیه شده و در حال پیگیری هستیم. اگر از شما سوال کنند تهران چه رنگی است؟ می‌گویید خاکستری، چون از رنگ در شهر استفاده نشده و شهر‌های آلوده دنیا معمولا به همین سمت می‌روند.
 
او ادامه داد: خیلی از فضا‌های شهری می‌توانند رنگی باشند. مانند تونل‌ها، دیوار‌ها و عناصری که دارای ریتم هستند حتی تونل‌های مترو. بخشی از تبلیغات تاثیرگذار در شهر‌ها به سمت تونل‌های مترو رفته و شهرداری تهران هم در حال تعقیب این موضوع است.
 
حناچی با اشاره به توصیه دین اسلام به استفاده از رنگ بیان کرد: می‌توانیم از رنگ مخصوصا رنگ‌های شاد که در آموزه‌های دینی هم توصیه شده است استفاده کنیم. رنگ‌هایی داریم که مکروه است و رنگ‌هایی که توصیه شده، اما عرف به سمت رنگ‌های سیاه است. به هر حال سازمان زیباسازی مأمور پیگیری شده و دستورالعمل به زودی ارسال می‌شود.
 
حناچی درباره مشکل پله‌های برقی گفت: پله‌های برقی بعد از تحریم دچار اخلال شده، یک بخش درون سازمانی داریم که در حال تحقیق هستیم و به زودی مشکل حل می‌شود.
 
برگزاری سروقت نشست مجامع برای نخستین بار
 
خبرنگاری در این نشست خبری مجازی از شهردار تهران درباره شفافیت شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری و ادعای برخی مبنی بر عدم شفافیت آن‌ها پرسید که شهردار هم در پاسخ گفت: کسی که ادعایی می‌کند باید و مدارک ارائه کند. امسال اولین سالی است که بسیاری از مجامع شرکت‌ها و سازمان‌های ما بموقع تشکیل و به تصویب رسیده است. هیچ سالی امکان نداشت مجمع مترو در تیرماه برگزار شود که امسال برگزار شد و مجامع خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها مثل بانک شهر به تصویب رسید و این سیاست عمومی مدیریت شهری است. برخی ادعا‌ها را نمی‌توان به راحتی قبول کرد ابزار‌های ما حسابرسی حسابرسان صاحب صلاحیت و گزارش‌های آن‌ها در مجمع است و ما این را دنبال و تشویق کرده ایم که مجمع شرکت‌ها بموقع برگزار شود و حداقل‌های مجاز را رعایت کنند، الحمدلله گزارشی هم در این زمینه تهیه شده که به زودی منتشر می‌شود.
 
دولت به تهاتر تمایل ندارد
 
شهردار تهران درباره بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: این موضوع از چند جهت پیگیری می‌شود. مواردی که دولت به موجب آن به شهرداری بدهکار می‌شود یکی در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ دستگاه‌های دولتی است، موضوع بعدی در بخش حمل و نقل از جمله بلیت‌ها و امور زیرساختی سرمایه‌گذاری بوده و در نهایت مواردی است که از سوی وزارت دارایی تایید می‌شود که در این زمینه طبق قانون بودجه امکان تهاتر وجود دارد، اما دولت تمایلی به این موضوع ندارد چرا که بدهی بانک مرکزی را بیشتر نشان می‌دهد. با این حال در این زمینه پنج‌هزار میلیارد تهاتر انجام شده است.
 
او افزود: در بخش بلیت‌ها هم معمولا روز‌های آخر سال سازمان برنامه و بودجه بعد از خالی شدن خزانه کمک‌هایی به شهرداری می‌کند. همچنین امتیازاتی هم از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شهرداری داده می‌شود که از سال گذشته شروع شده و روند صعودی داشته و به خوبی پیش می‌رود و اگر بدهی‌هایی که از سال گذشته باقی مانده است محاسبه شود، رقم قابل توجهی خواهد شد. درباره بدهی‌های دولت در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ هم هر زمان که نقل و انتقالی صورت گیرد و یا در بودجه مشخص شده باشد قابل تعقیب خواهد بود.
 
حناچی درباره اعتبارات کرونایی برای شهرداری تهران هم گفت: در این زمینه آنچه به شهرداری تعلق می‌گیرد در بخش بازسازی اتوبوس‌ها خواهد بود که حدود ۲۴۰ میلیون برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است.
 
پروژه‌های کوچک مقیاس
 
حناچی در پاسخ به پرسش خبرنگار افق تهران درباره پروژه‌های کوچک مقیاس و نقد شورایاران به شهرداران مناطق در این باره گفت: پروژه‌های کوچک مقیاس محلی یکی از مراجع شورایاری‌ها هستند و همه مراجع شورایاری نیستند. با رای دیوان در مورد شورایاری یک مقدار تردید ایجاد شده نه در برنامه محله محوری بلکه در تأثیرگذاری که موضوع به صورت زیر بنایی حل می‌شود.
 
عوارض حق شهر است بر سازندگان
 
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره افزایش سی درصدی عوارض ساختمان گفت: شورای شهر هر سال عوارض ساخت و ساز را بازبینی می‌کند و با نرخ تورم آن را افزایش می‌دهد عوارضی که شهرداری تهران می‌گیرد در قیمت تمام شده مسکن دو درصد است. سوال این است که قیمت مسکن چقدر افزایش یافته و چقدر عوارض افزایش یافته است؟ عوارض ساختمانی حداکثر سالی سی درصد افزایش یافته است که با همه هزینه‌ها زیر دو درصد قیمت تمام شده ساخت است و به جهت روانی تلاش می‌کنیم با تخفیف‌هایی تاثیر آن را کنترل کنیم. اگر این عوارض گرفته نشود معنی آن است که حق شهر را از سازندگان نگرفته ایم و کسانی که در شهر با انگیزه اقتصادی فعالیت می‌کنند و من هم موافق فعالیت آن‌ها هستم باید حق شهر را بدهند.
 
پارکینگ پروانه کسری پارکینگ پلاسکو می‌شود
 
حناچی درباره کمبود پارکینگ برای پلاسکو و مشکلات صدور پروانه ساخت آن گفت: پلاسکو یک ساختمان صرفا انتفاعی نیست، قبلا بوده و تخریب شده و در آن زمان که این ساختمان را ساختند ضوابط فعلی نبوده ضمنا مصوبه شورای تامین را هم دارد. البته بخشی از مصوبات شورای تامین قابل اجرا نیست مثلا گفته شده است در قبال پروانه ساخت، پول گرفته نشود که این خلاف قانون است. نگاه شهرداری در پلاسکو اقتصادی نیست و پروانه در حال صدور است و کسری پارکینگ در ساختمان مقابل یعنی پارکینگ پروانه که متعلق به شهرداری است تامین می‌شود می‌دهد که در حال پیگیری است.
 
دوچرخه سواری کم هزینه و پربازده است
 
خبرنگار آرمان شهر از شهردار تهران درباره سه شنبه‌های بدون خودرو و اینکه حناچی در اجرای این برنامه دست تنهاست و چرا مدیران شهری با او همکاری نمی‌کنند سوال کرد. شهردار تهران پاسخ داد برخلاف نظر شما یکی از پیام‌های فضای مجازی برای من این بود که به مدیرانتان بگویید به جای اینکه سوار دوچرخه شوند به کار مردم برسند. در هر حال این کار برای مردم است و هم به جهت تأثیر در حمل و نقل عمومی و هم نشاط و سرزندگی در میان شهروندان، بسیار کم هزینه و پربازده است. مدیران هم به تناسب در روز‌های سه شنبه این برنامه را دارند.
 
او گفت: می‌خواهیم این کار را توسعه دهیم. در بلوار کشاورز، کریمخان، خیابان طالقانی در حال حاضر مسیر دوچرخه وجود دارد و می‌خواهیم این مسیر‌ها به هم وصل شوند. در منطقه۳ اخیرا کل میرداماد رفت و برگشت دو مسیر دوچرخه ایجاد شده است. این کار باید با باور مردم عجین شود. هیچ راهی نداریم. تجربه دنیا نشان می‌دهد یا شهری داریم که نمی‌توانیم در آن نفس بکشیم یا با همکاری مردم بتوانیم در مسیر‌های کوتاه حداقل تا مترو از دوچرخه استفاده کنیم. آمار‌ها نشان می‌دهد نسبت به روز‌های اول که شروع کردیم خیلی افزایش پیدا کرده، اما کافی نیست و بسنده نمی‌کنیم.
 
هدف کاپ کاهش زباله در آرادکوه است
 
شهردار تهران درباره موضوع دفع زباله‌های پایتخت و انتقال آن به آرادکوه گفت: این موضوعی پیچیده و فرآیندی گسترده است که از خانه‌های مردم شروع شده و به آرادکوه ختم می‌شود اینکه این رویه باید چطور پیش رود تا حداقل زباله‌ها به آرادکوه برسد، نقطه هدف ماست. در این راستا مطالعات جامع پسماند انجام شده، اما به دلیل شیوع کرونا عقب افتاد، امکان تفکیک متوقف شد و به نقطه قبلی بازگشتیم.
 
او افزود: پیش از شیوع کرونا حدود ۷ هزار تن در روز زباله جمع‌آوری می‌شد که با اجرای بخشی از طرح کاپ این موضوع به حدود پنج هزار و ۷۰۰ تن کاهش یافت. در واقع هدف طرح کاپ هم همین است که به نقطه حداقل زباله به سمت آرادکوه برسیم. اگر این میزان به حداقل برسد و امکان سوزاندن زباله و تبدیل آن به انرژی به جای دفن زباله فراهم شود ما به نقطه ایده‌آل خود رسیده‎ایم.
 
حناچی گفت: در این راستا ۶ ایستگاه میانی راه‌اندازی شده که بخشی از زباله‌های حجیم مانند مبل و لاستیک را تفکیک می‌کنند. با این حال هنوز طرح جامع پسماند آغاز نشده و ایده‌آل آن است که در ساختمان‌ها سه سطل برای جمع‌آوری و تفکیک زباله قرار داده شود تا بتوانیم حجم و وزن زباله را کنترل کنیم تا هزینه پسماند بیش از حجم و وزن استاندارد جدا محاسبه شود. این موارد از اقدامات طرح جامع پسماند است که فاز یک مطالعات آن بعد از آرام شدن وضعیت کرونا اجرا می‌شود.
 
حناچی در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت استفاده از کودکان در زباله گردی که از سوی شهرداری تهران ابلاغ شده و اقدامات در این باره گفت: ما در دو روز گذشته جلسه‌ای با رئیس سازمان بهزیستی و رئیس بهزیتسی تهران داشتیم. موضوع بحث کودکان کار و زباله گرد‌ها و معتادان متجاهر بود. ما روش‌های جلوگیری از قاچاق و قاچاقچی نداریم. بخشی که به پیمانکاران مربوط بوده را پیگیری می‌کنیم. البته گفته می‌شود در صورت گزارش به ۱۳۷ هم تا شهرداری برسد این کودکان می‌روند. به هر حال این موضوع در حال پیگیری است و می‌توانم بگویم خیلی کم شده، اما نمی‌توانم بگویم قطع شده است.
 
دورکاری در شهرداری تهران در حال مطالعه است
 
شهردار تهران درباره تبدیل دورکاری به یک شیوه نوین کاری بعد از کرونا بیان کرد: دورکاری پیش از کرونا هم مطرح بود و آیین‌نامه‌هایی در این زمینه از سوی واحد برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری تهیه شده است. در شرایط کرونا هم این موضوع از راهکار‌های مورد توجه است. ما از سازمان‌هایی هستیم که انباشت نیروی انسانی زیادی داریم و باید از امکان دورکاری استفاده کنیم.
 
گود‌های جنوب تهران ساماندهی می‌شود
 
او همچنین درباره ساماندهی گود‌های تهران افزود: ساماندهی تمامی گود‌های جنوب تهران در دستور کار قرار دارد. این گود‌ها به دلیل اینکه ارتفاع منفی زیادی دارند، در شرایط بارندگی آبگیر می‌شوند از همین رو همکارانمان در سازمان مشاور و معاونت فنی و عمرانی این موضوع را تعقیب می‌کنند، همچنین شهردار منطقه ۱۸ هم پیگیر این موضوع است تا طرح‌های مناسب ارائه شود.
 
سند به معنای مجوز سکونت نیست
 
شهردار تهران درباره سوال کاظمی درباره شهرک نیایش در حاشیه بزرگراه هاشمی رفسنجانی که گفته می‌شود سند دارند گفت: سند داشتن دال بر مسکونی سازی نیست خیلی‌ها سند دارند، اما سندشان در حریم رودخانه است و به آن مجوز مسکونی سازی داده نمی‌شود البته شهرداری برای آن منطقه طرحی دارد که اگر به نتیجه رسید اعلام خواهد شد.
 
شهردار تهران در پایان با تشکر از زحمات خبرنگاران گفت: امیدوارم با نقد کردن مدیریت شهری و یاری رساندن کاری کنند که مدیریت شهری بتواند شهری بهتر ترسیم و اجرا کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *