صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۴هزار و ۳۲۵ شکایت ثبت شده خانواده‌ها از مدارس در سال ۹۹

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰:۴۸
کد خبر: ۶۴۲۷۶۴
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به پاسخگویی به شکایات مردمی گفت: از شروع سال ۹۹تاکنون در حدود ۴هزار و ۳۲۵شکایات ثبت شده داشته‌ایم.

- بنا به اعلام گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زهرا مظفر در مورد برطرف شدن تبعیض آموزشی در مدارس اظهار کرد: باید مشخص شود که از عدالت آموزشی چه انتظاری داریم و تفسیر ما از عدالت آموزشی چه چیزی است؟ جامعه و آموزش و پرورش باید شرایطی را برای خانواده‌ها فراهم آوردتا در انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندان خود آزادانه عمل کنند. در همین راستا تعدادی از مدارس تحت عنوان مدارس غیردولتی و مدارس خاص در کنار مدارس دولتی شروع به فعالیت کردند و با فعالیت آن‌ها این حق انتخاب و آزادی به خانواده‌ها سپرده شده تا با شرایطی که در جامعه وجود دارد، بتوانند مدرسه محل تحصیل فرزندانشان را انتخاب کنند.
 
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به اینکه بخشنامه‌ای را برای صیانت از حقوق والدین و دانش‌آموزان به استان‌ها فرستادیم که مبنای آن حضور اولیا است از کاهش۴۰ درصدی شکایت نسبت به سال گذشته و ارائه گزارش بخشنامه تعارض منافع ۸۰ درصد از استان‌ها خبر داد.
 
مظفر افزود: به همین دلیل در آموزش و پرورش قوانینی تصویب و ابلاغ شده است که در آن‌ها انتخاب نوع مدرسه۱۰۰درصد برعهده خانواده و دانش‌آموز می‌باشد. در جایگاه تصمیم‌گیری نیز همه قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب برای مدارس دولتی و غیردولتی، بهجز دریافت شهریه که براساس تعیین الگوی شهریه از سوی شورای نظارت و هیات موسسان تصمیم‌گیری و به مدارس ابلاغ می‌شود، یکسان بوده و لازم الاجراست.
 
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات درخصوص لایحه تعارض منافع گفت: این موضوع در هیات وزیران مطرح و مصوب شد که در راستای ارتقای شفافیت در امور جامعه، تقویت و پاسخگویی نظام اداری سیاسی در برابر مردم، ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. البته به دلیل تغییر و تحول مجلس این لایحه مصوب نشد، ولی با تاکید وزیر آموزش و پرورش بر حائز اهمیت بودن منافع عمومی و دولتی بر منافع شخصی، بخشنامه تعارض منافع در خردادماه و در ۹ بند به استان‌ها ابلاغ شد. برای مثال در تعارض منافع در مدارس غیردولتی افراد مدت ۲ ماه فرصت دارند تا آن را مشخص کنند و در مذاکره با دفتر حقوقی مشخص گردید بیش از ۸۰درصد استان‌ها مکاتبه و گزارش خود را ارائه کرده‌اند این گزارشات پس از جمع‌آوری به وزیر آموزش و پرورش داده می‌شود تا نقش نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در جلسه سیاستگذاری بررسی شود و بتوانیم این مصوبه را به نحو احسن اجرا کنیم.
 
میزان شهریه مدارس غیردولتی براساس الگوی شهریه تعیین می‌شود
 
وی ادامه داد: ما هیچ محدودیتی برای ورود به هیچ مدرسه‌ای نداریم. شهریه فوق برنامه در مدارس غیردولتی و خاص براساس تعیین الگوی شهریه و خدماتی که در فوق برنامه ارائه می‌شود، می‌باشد. تعرفه خدمات از سوی شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی تعیین می‌شود و در وزارت آموزش و پرورش برعهده سازمان مدارس غیردولتی است.
 
سامانه ثبت نظارت و گزارشات مردمی راه اندازی شد
 
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به پاسخگویی به شکایات مردمی در ۷ تا ۱۰ روز پس از ثبت شکایات در سامانه shekayat.medu.ir تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۴هزار و ۳۳۱شکایت در سامانه ثبت شده بود که۴۴۰مورد از آن‌ها مربوط به ثبت‌نام مدارس بود. از شروع سال ۹۹تاکنون نیز در حدود ۴هزار و ۳۲۵شکایات ثبت شده داشته‌ایم که در مقایسه با قبل کاهش۴۰درصدی شکایت دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۹هزار بازرس به طور حضوری از مدارس بازدید کردند افزود: گفت: امسال وظیفه نظارتی را افزایش دادیم و سامانه‌ای طراحی کردیم که از اول تیرماه رونمایی شد تا ثبت گزارش مردمی و ثبت نظارت همگانی و فرآیند ثبت‌نام را بررسی کند. همچنین فرم ۷شاخصه‌ای مبنی بر تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقوق مردم طراحی و در این سامانه‌ها بارگذاری کرده ایم. تعدادگزارشات مردمی در این سامانه در حدود۹۸۴عدد بود که ۱۱۵عدد از آنان در رابطه با ثبت‌نام بوده است؛ و از تعداد هزار و ۲۷فرم که از سوی خانواده‌ها به هنگام ثبت نام پر شده بود۳۵۰مورد صرفاً در رابطه با اخذ وجه در سال گذشته بود.
 
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: امسال بخشنامه‌ای را برای صیانت از حقوق والدین و دانش‌آموزان به استان‌ها فرستادیم که مبنای آن حضور اولیا در مدارس است یعنی در هر مدرسه یکی از اولیا را به عنوان ناظر در ثبت‌نام و ناظر بر امور مدرسه تعیین کردیم بنابراین رویکردمان نظارت اولیا و حق انتخاب اولیا به عنوان اولیای ناظر است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *