صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مدرسه مجازی ایرانیان راه‌اندازی شد

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳:۰۸
کد خبر: ۶۴۲۶۷۱
رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از پیگیری شورای عالی آموزش‌وپرورش بر حداقل ۶ ساعت آموزش مجازی پس از کرونا و راه‌اندازی مدرسه مجازی ایرانیان خبر داد.

- بنا به اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، غلامرضا کریمی در مورد سیستم آموزش جهانی در دوران کرونا اظهار کرد: طبق آمار یونسکو، ۴۰ درصد دانش‌آموزان دنیا از آموزش‌های تلویزیونی بهره‌مند شدند، این در حالی است که ۵۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی جهان به کامپیوتر دسترسی ندارند. از طرفی ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد دانش آموزان در دنیا به اینترنت دسترسی ندارند. همچنین ۵۶ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند؛ بنابراین شرایط دنیا شرایطی یکسان برای تمام دانش آموزان نیست و همه نمی‌توانند از طریق پلتفرم‌ها آموزش ببینند.
 
رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری مدارس، ۹۱ درصد یادگیرندگان دنیا یعنی یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دانش‌آموز و دانشجو از حضور در مدارس و دانشگاه‌ها بازماندند و از بین ۱۹۱ کشور دنیا فقط ۸۰ کشور توانستند مدارس را بازگشایی کنند برای مثال در ایران برای یک مدت محدود و در حدود یک ماه مدارس بازگشایی شد، ولی تنها یک تا دو درصد دانش آموزان برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کردند.
 
کریمی گفت: برخی کشور‌ها مانند ژاپن، روسیه، امریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرم‌های مجازی برای این کار طراحی کرده بودند و بلافاصله آموزش‌ها را از طریق مجازی شروع کردند، ولی در ایران از قبل زیرساخت‌ها مهیا نبود اگرچه سریعاً شبکه شاد راه اندازی شد.
 
وی بابیان اینکه به‌طورکلی همان‌طور که سیستم بهداشتی نظام سرمایه‌داری در مقابل این موضوع با شکست مواجه شد، در حوزه آموزش آن‌ها هم با شدت کمتری با مشکل مواجه شد، ادامه داد: دولت‌ها ناچار شدند بودجه خاصی را برای زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی تخصیص دهند. برای مثال ایتالیا چندین میلیارد برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اینترنتی برای ادامه آموزش اختصاص داد.
 
رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره برگزاری آزمون‌های سراسری در کشور‌های جهان گفت: برخی کشور‌ها مانند کره و ژاپن آزمون‌های سراسری خود را برگزار کردند و اکثر کشور‌ها آزمون‌های پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.
 
کریمی بابیان اینکه سرعت جلب‌توجه دولت‌ها به موضوع آموزش‌های مجازی باعث تحول در آموزش‌وپرورش شد تصریح کرد: در کشور خودمان اگر در شرایط عادی می‌خواستیم این کار را انجام دهیم شاید هفت هشت سال طول می‌کشید.
 
رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور بابیان اینکه در اکثر کشور‌ها به‌جز پایه‌های اصلی مانند پایه دوازدهم مابقی آزمون‌ها غیرحضوری برگزار شدند گفت: برنامه همه کشور‌های دنیا در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است، چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده‌اند و یک‌سوم آموزش‌ها را هم دریافت نکرده‌اند و کلاس اولی‌ها به شدت آسیب‌دیده‌اند.
 
وی با تشریح سناریو‌های آموزشی پیش روی کشور‌های دنیا گفت: چشم‌انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون سه سناریو است؛ اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، سناریوی دوم برگزاری نیمه‌حضوری در وضعیت زرد و سناریوی سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشور‌ها اعلام کرده‌اند سناریوی اصلی‌شان بازگشایی مدارس است، اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.
 
کریمی درباره مدرسه تلویزیونی و توجه بیشتر به آن در سال تحصیلی جدید گفت: تقویت مدرسه تلویزیونی حتماً مدنظر وزارت آموزش‌وپرورش است، اما این اشکال را هم دارد که تعاملی نیست و امکان بازخورد برای معلم یا دانش‌آموز را ندارد.
 
کریمی افزود: آموزش‌های تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری می‌شوند. بهترین معلمان در تهران به شبکه آموزش آمدند و به کمک چند شبکه دیگر تمام مواد درسی تدریس شد.
 
رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ۸۹ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد ثبت‌نام کرده‌اند، اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند گفت: سه میلیون دانش‌آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آن‌ها دانش‌آموزان اتباع خارجی هستند. ۵۰۷ هزار دانش‌آموز پناهنده داریم که پیش‌بینی می‌کنیم آن‌ها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کرده‌ایم که در این حوزه وارد شود.
وی ادامه داد: از قبل هم دچار مشکل کمبود معلم بودیم بستر‌های آموزش مجازی فراهم شده بود، اما امسال مدرسه مجازی ایرانیان را راه‌اندازی کردیم که برای تمام پایه‌ها آموزش‌ها ارائه شود تا حتی اگر معلم تخصصی نداریم بتوانیم مباحث درسی را پوشش دهیم.
 
کریمی تأکید کرد: هر ایرانی در خارج از کشور در هر نقطه از دنیا حتی اگر در مدرسه خارجی درس بخواند می‌تواند با گذراندن پنج درس در مدرسه مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم دریافت کند.
 
رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه حتی اگر کرونا در چند ماه آینده تمام شود، آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد، گفت: به جد دنبال آن هستیم حتی اگر وضعیت سفید باشد حتماً آموزش مجازی را در دستور قرار دهیم و شورای عالی در حال بررسی است تا مصوبه‌ای داشته باشد که حتی اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل شش ساعت آموزش‌ها مجازی شوند. کرونا به‌زودی نخواهد رفت و لذا باید به کیفیت آموزش مجازی توجه کنیم، زیرا ممکن است تعدادی ترک تحصیل کنند و دیگر به مدرسه برنگردند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *