باید مراقب باشیم نیروهای درمانی در مبارزه با کرونا مستهلک نشوند
وی با بیان اینکه ایثار فداکاری جامعه پزشکی با تقدیم بیش از ۴ هزار شهید از کادر درمان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، نمونهای از حضور همیشگی آنها در شرایط سخت در کنار مردم است، افزود: همان نقشی که جامعه پزشکی در دوران جنگ برعهده داشت، در ایام مقابله با همه گیری کرونا نیز ایفا کرد که بارها نیز مورد قدردانی مقام معظم رهبری قرار گرفتند.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار نفر از کادر درمان در سراسر کشور تاکنون به کرونا مبتلا شده و ۱۴۰ شهید مدافع سلامت داریم، گفت: از این میان پرستاران ۲۲ درصد، پزشکان عمومی ۲۰ درصد، گروه داخلی ۸ درصد و گروه زنان با ۵ درصد بیشترین مبتلایان به این ویروس را تاکنون تشکیل میدهند.
باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود
وی ادامه داد: همانطور که در زمان جنگ تحمیلی ممکن بود دغدغههایی از لحاظ امکانات لجستیک داشته باشیم، اما دغدغه تامین نیروی انسانی درمانی را نداشتیم و بعضا تعداد داوطلبان ما بیش از تعداد مورد نیاز بود. اکنون هم تا این لحظه، به همین گونه بوده است و مردم خیلی دغدغه دسترسی به کادر درمان خصوصا در شرایط بحرانی بیمارستانها و آی سی یوها نداشتند و باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود و دچار مشکل نشویم.
فتاحی گفت: توصیه ام به مردم آن است که تنها راه مقابله با این ویروس به دست توانای خود مردم است؛ نه تسلیم ویروس شویم و نه از آن بترسیم. باور کنیم که بیش از ۹۵ درصد مبتلایان بهبود مییابند، حتی از موارد ۵ درصد بستری هم بالای ۹۰ درصد بهبود مییابند.
وی تاکید کرد: از طرفی هم بیخیالی در برابر این ویروس فاجعه دیگری برای ما رقم خواهد زد. تنها راه مقابله با آن رعایت پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و سپردن سلامتی خود به دست افرادی که اهل فن هستند. به پزشکان عزیزمان هم توصیه دارم که مانند گذشته جهادگونه در خدمت مردم باشند، به مراقبت از بیماران بپردازند و از خود و کادر درمان نیز مراقبت به عمل آورند. پروتکلهای بهداشتی و دستورالعملها را رعایت کنند و انتظار بیماران را جامه عمل بپوشانند.
اولین چیزی که بیمار انتظار دارد، احترام و تکریم است
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اولین چیزی که بیمار از ما انتظار دارد، احترام و تکریم است. طبیعی است که در مقابل اقدامات درمانی و سادهترین اقدامات درمانی عوارض غیر قابل پیش بینی و غیرقابل پیشگیری هم وجود دارد و هیچ طبیبی نمیتواند ادعا کند کار درمانی بدون عارضه انجام دهد. اگر کسی این ادعا را دارد، اولین تخلف انتظامی را انجام داده است. به همین دلیل در کنار اقدامات درمانی، در تمانم دنیا شکایاتی نیز صورت میگیرد.
وی ادامه داد: بر همین اساس، ۳ درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت از کادر درمانی میشود که این رقم در کشور ما حدود یک دهم درصد است. وقتی بیماری درمانگر خود را انتخاب میکند، قطعا یک سری توقعاتی در او ایجاد میشود. عدم برآورده شدن توقعات بیمار، منجر به سوال و پرسش از سوی بیمار و همراهانش خواهد شد که در اغلب موارد با گفت گوی دو طرفه قابل حل است. اما در برخی شرایط این ابهامات به شکایت منجر میشود. قانون در قبال اقدامات درمانی مسئولیت پزشکی تعریف کرده است.
فتاحی تصریح کرد: مسئولیت پزشکی بر سه نوع کیفری، مدنی و انتظامی است. مسئولیت مدنی شامل جبران خسارات مادی و معنوی و جسمی است که بر بیمار ایجاد میشود که بر عهده دادگاهها است. مسئولیت کیفری، انجام یا عدم انجام کاری است که قانون وظیفه میداند. مسئولیت انتظامی نیز رعایت یک سری دستورالعملهایی است که از طرف قانون گذار یا صنف صادر میشود.
وی افزود: در کنار اینها، رعایت مسئولیت اخلاقی نیز وجود دارد که بر اساس آن باید صبر، حسن خلق، امانت داری و رازداری انجام شود. رسیدگی به مسئولیت انتظامی پزشکان به حوزههای انتظامی سازمان نظام پزشکی در کل کشور واگذار شده است. با توجه به ماده ۲ قانون، حفظ و حقوق بیماران، بر اساس ماده ۳ قانون، رسیدگی به تخلفات صنفی جامعه پزشکی بر عهده حوزههای انتظامی سازمان نظام پزشکی است.