قمری: منطقه ۱۷ ظرفیتی بالا برای برگزاری مسابقات دوچرخهسواری دارد
شهردار منطقه ۱۷ ادامه داد: استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار مهم است. دوچرخه هم در حوزه سلامت و هم در مباحث شهری مثل کاهش ترافیک، کاهش آلودگیها و کاهش هزینهها موثر است و وقتی وسیلهای این همه مزایا دارد ضروری است که زیر ساختهای لازم برای استفاده از آن فراهم شود.
کلهری با اشاره به اینکه منطقه ۱۷ باید به بستری برای استفاده از وسیله دوچرخه تبدیل شود تاکید کرد: ما از تمامی ظرفیتها برای توسعه دوچرخهسواری در منطقه استفاده کردیم، برای مثال دوچرخههایی را تحویل آموزش و پرورش دادیم تا در مدارس به جای استفاده از سرویسها با دوچرخه مسیر خانه تا مدرسه طی شود.
وی ادامه داد: اقداماتی در راستای ترویج دوچرخهسواری در منطقه صورت گرفته است که میتوان به مسیرهای امن و اختصاصی و در اختیار گذاشتن بخشی از مسیر حرکت خودروها و معابر به مسیر ویژه تردد دوچرخه اشاره کرد. بخشی از برنامه ما این است که از ضرورت استفاده از خودرو کم کرده و مسیرهایی از تردد خودرو را تا حد امکان به دوچرخه اختصاص دهیم.
کلهری با استقبال از برگزاری مسابقات، همایشها و اردوهای دوچرخهسواری در منطقه ۱۷ اذعان داشت: هدف ما این است که دوچرخهسواری را در ایران، تهران و منطقه ۱۷ جا بیندازیم و در این زمینه باید فرهنگسازیها صورت گرفته، بسترها فراهم شود و با برگزاری همایشها، مسابقات و مسائل این چنینی موافقیم و آماده امضای هرگونه تفاهمنامه با فدراسیون دوچرخهسواری در این راستا هستیم.
در ادامه این جلسه خسرو قمری رییس فدراسیون دوچرخهسواری به استفاده از ظرفیتهای منطقه ۱۷ برای برگزاری مسابقات، همایشها و اردوهای تیمهای ملی دوچرخهسواری اشاره و بر امضای یک تفاهمنامه بین طرفین تاکید کرد.
قمری با اشاره به دو مشکل مهم در مورد دوچرخهسواری در ایران گفت: مشکلات دوچرخهسواری در کشور به دو مورد مهم تقسیم میشود. یک مشکل در زیر ساخت است که در بعضی مناطق به شدت با این مورد مواجه هستیم و مشکلاتی را همواره برای دوچرخهسواران ما به همراه دارد. دیگری در بحث فرهنگی است که هنوز در بین خانوادهها استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه جا نهادینه نشده است.
رییس فدراسیون دوچرخهسواری با اشاره به شرایط اقلیمی ویژه منطقه ۱۷ برای استفاده از دوچرخه خاطرنشان کرد: جمعیت بالا، تراکم زیاد و وضعیت مالی متوسط این منطقه بستر خوبی برای ترویج دوچرخهسواری است و جدا از این که به لحاظ وظیفه سازمانی باید در این راستا قدم برداریم از لحاظ وجدانی نیز باید به این منطقه کمک کنیم و اگر بتوانیم هر شهروندی را به سمت دوچرخهسواری بکشانیم اقدام بزرگی رخ داده است.
وی با بیان اینکه این فدراسیون آمادگی دارد تا درکنار شهرداری تهران به توسعه ورزش همگانی کمک کند، به برگزاری مسابقات و همایشها در منطقه ۱۷ اشاره کرد و افزود: میتوان با در نظر گرفتن مسیری ۱۰ کیلومتری با کمترین ترافیک و بیشترین جمعیت و رعایت مسائل پزشکی، بهداشتی، ایمنی و ترافیکی، مسابقات دوچرخهسواری را برگزار کرد و مردم را به سمت استفاده از این وسیله کشاند. در شرایطی که این روزها کرونا باعث شده تا بسیاری از روزها تحت تاثیر قرار بگیرد در دوچرخه سواری رعایت فاصله اجتماعی و دو متری ضروری است و برگزاری آن در این روزها هیچ مشکلی ندارد.
قمری از لزوم برگزاری همایشهای ویژه دوچرخهسواری درمنطقه خبر داد و تاکید کرد: نباید شعارگونه رفتار کنیم بلکه باید با برگزاری همایش و دعوت از ورزشکاران ملی، بعد فرهنگسازی دوچرخهسواری اقدامات موثری انجام دهیم. همچنین منطقه ۱۷ میتواند با توجه به دسترسیهای اتوبانی به محل مناسبی برای میزبانی اردوهای تیمهای ملی نیز تبدیل شود.
رییس فدراسیون دوچرخهسواری در پایان از امضای تفاهم نامه با شهرداری منطقه ۱۷ تهبان استقبال کرد و گفت: برای این اتفاق لحظهشماری میکنیم و آمادگی هر گونه همکاری با شهرداری برای ترویج فرهنگ دوچرخهسواری در تهران و منطقه ۱۷ هستیم.