صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

غافلگیری حوزه آموزش با کرونا و زیرساختی که آماده نبود

۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۲:۰۱
کد خبر: ۶۴۱۳۴۲
یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش به آسیب شناسی غافلگیری حوزه آموزش و پرورش در کشورمان با شیوع کرونا پرداخت.

مهدی بهلولی در گفتگو با میزان به تشریح آسیب شناسی مشکلات آموزش مجازی در حوزه مدارس با شیوع کرونا پرداخت و گفت: به نظر من شیوع کرونا در جهان و کشورمان حوزه آموزش و پرورش را غافلگیر کرد، هرچند آموزش و پرورش در کشورمان به هیچ عنوان در این زمینه آماده نبود.

وی ادامه داد: وقتی کرونا به ایران رسید، در ابتدا معلمان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی به شیوه خود در این حوزه عمل کردند، اما پس از مدتی وزارتخانه آموزش و پرورش از سامانه شاد در این حوزه رونمایی کرد که تا بتواند در حوزه آموزش آنلاین پاسخگویی لازم فراگیر را به دانش آموزان و معلمان داشته باشد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هرچند آموزش آنلاین چه در حوزه آموزش و چه در حوزه فراگیری آن کیفیت لازم را ندارد و هم در زمان امتحانات هم به هیچ عنوان امنیت و اعتبار لازم را ندارد و تا جایی که خودم مشاهده کردم، امکان تقلب در آن به طور گسترده وجود دارد.

بهلولی خاطرنشان کرد: هرچند باید به این مساله توجه کرد که آموزش و پرورش اصلا چنین موضوعی را پیش بینی نکرده بود و این وضعیت در مقایسه با کیفیت آموزش عالی در دانشگاه نمره بسیار پایینی می‌گیرد چراکه آنان با سامانه پیشرفته‌تر کیفیت آموزشی بهتری را برای دانشجویان خود فراهم کردند در حالی که در آموزش و پرورش اصلا اینگونه نبود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی شبکه شاد در موقعیت فعلی در حالی از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد که این سامانه تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیاری را دارد و ایرادات آن اکنون نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها بسیار پایین‌تر است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش به تشریح راهکار‌هایی برای بهبود وضعیت آموزش آنلاین در حوزه آموزش و پرورش با توجه به استمرار شیوع کرونا تصریح کرد: پیش از اینکه به راهکار‌ها در این حوزه بپردازیم باید به این مساله اشاره کرد که همین امکانات محدود هم برای بسیاری از دانش آموزان مناطق محروم از کارایی لازم برخوردار نبود چراکه خیلی از خانواده‌های ایرانی اینترنت پرسرعت و یا گوشی‌های هوشمند ندارند.

وی با انتقاد از اینکه عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان در سراسر کشور محقق نشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بی عدالتی آموزشی بیشتر شد و به گفته خود آقای وزیر نزدیک به ۳۰ درصد دانش آموزان دسترسی به اینترنت ندارد و اگرچه بعد این حرف‌شان را تغییر دادند، اما به نظر می‌رسد که این وضعیت صادق است و باید این دسته از دانش آموزان باید فکری اساسی انجام شود.

بهلولی تمهیدات مهیا شده از سوی آموزش و پرورش برای مناطق محروم را کافی ندانست و تصریح کرد: اگرچه در این زمینه اقداماتی انجام شد، اما این مساله کافی نیست و باید امکانات آموزش آنلاین برای این افراد فراهم شود تا ضمن حفظ سلامتی آنان از تحصیل و آموزش هم محروم نشوند.

این کارشناس حوزه آموزش و پروش خاطرنشان کرد: به احتمال قوی ما در سال آینده هم با کرونا مواجه خواهیم بود و‌ای کاش آموزش و پرورش به جای تکیه بر سامانه شاد، از سامانه برخطی که در برخی مدارس غیردولتی استفاده شده، تمرکز می‌کرد تا نتیجه بهتری را در این زمینه بگیرد.

بهلولی در پایان با تاکید بر تقویت زیرساخت حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشور‌ها حوزه آموزش و پرورش را به صورت جدی و به صورت زیرساختی تقویت کرده‌اند چراکه این مساله در آینده کشور تاثیرگذار خواهد بود و چه بهتر که ما هم از ابتدا به طور زیرساختی این مساله را بهبود بخشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *