صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آنچه در دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران گذشت

۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷:۲۸
کد خبر: ۶۳۹۵۱۶
آنچه می‌خوانید مشروح اخباری است که در دویست و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران گذشت.

- آنچه می‌خوانید مشروح اخباری است که در دویست و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران گذشت.

مشکل ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت مترو برطرف شد
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۲:۳۲

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران سه نشبه-۳۱ تیر- در حاشیه دویست و بیست و هشتیمن نشست شورای شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به تعطیلی دو هفته‌ای شورای شهر گفت: چندین تن از کارکنان شورا دچار مشکل کرونا شده اند و به این ترتیب یک گند زدایی و نظافت جدی انجام می‌شود و از اواسط ماه مرداد مجددا فعالیت‌های صحن علنی شورا آغاز می‌شود. البته اعضا در شهرداری و دفاتر خود فعال هستند.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مشکل یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو برطرف شده است، گفت: امروز باید بحث تضامین شهرداری حل شود که با توجه به اینکه امروز آخرین مهلت است باید از دیوان محاسبات مهلت یکی دو هفته‌ای دریافت شود.

او درباره مصوبات جلسه امروز گفت: شورا به چندین اعتراض فرمانداری به مصوبات ورود کرد که یکی مربوط به بسته محرکه برا کرونا بود و دیگری مربوط به پارک حاشیه‌ای و آخری نیز حریم آثار هنری در شهر تهران بود که اعضای شورای شهر تعامل خوبی داشتند و ۹۰ درصد نظرات فرمانداری را قبول کردند و اصلاح شد که این مصوبات اجرایی شود.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یک فوریت نظام نامه مسئولیت اجتماعی نیز در صحن امروز شورا به تصویب رسید، گفت: این فوریت مصوبه قبلی شورا را سریعتر می‌کند و بحث دیگری هم در مورد کمک به خیرین مسکن ساز نیز در شورا در جریان است.

هاشمی درباره توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و دستورات رئیس جمهور در این زمینه گفت: بحث اوراق مشارکت مربوط به خرید اتوبوس و واگن است که عمدتا مصوبات آن از سوی دولت داده شده است. مشکل اصلی در سیستم بروکراتیک کشور است که موانعی را برای اجرای این مصوبات ایجاد کرده است؛ شهرداریتلاش می‌کند تا بتواند این موانع بروکراتیک را از بین ببرد.

او ادامه داد: یکی از موارد مهم در مورد اوراق مشارکت بانک عامل و تضامین بود که باعث کندی کار شد. آقای شهردار در این مورد چند هفته فعال بودند. در مورد واگن سازی نیز مشکل سهمیه‌های فاینانس کشور ایجاد شد که در نهایت نامه فاینانس به طرف خارجی داده شد و اگر انجام بشود تولید واگن‌ها در واگن سازی تهران آغاز می‌شود. البته باید یک تیم به سفر برود و موانع فاینانس را که بیشتر مسائل بروکراسی ناشی از تحریم است برطرف کند که احتمالا به زودی این اقدام را انجام دهد.

او در پاسخ به سوالی درباره یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو گفت: مشکل اوراق برطرف شد. آقای همتی دستور دادند. امروز باید تضامین شهرداری را بپذیرند. از بانک شهر برای تضامین کارگران استفاده می‌کردیم و هنوز تضمین بانک شهر مورد قبول واقع نشده که حل می‌شود. باید نامه‌ای به دیوان محاسبات نوشته شود و فرصت دو هفته‌ای دریافت کنند.

هاشمی درباره تمدید مهلت تا پایان شهریور گفت: از نظر قانون بودجه معمولا تا ۳۱ تیر است و اگر بخواهند مهلت بیشتری دریافت کنند این امر در اختیار دیوان محاسبات است که با مجلس کار می‌کند. این موضوع در حال پیگیری است و من اطلاعات بیشتری ندارم.

رئیس شورای شهر درباره تعطیلی احتمالی مترو با توجه به موج کرونا گفت: در این باره صحبت نمی‌کنم. در این باره ستاد ملی کرونا تصمیم بگیرد و بعید می‌دانم که بتوانند چنین کاری انجام دهند.

تهران ۱۵۰۰۰ هکتار بافت ناپایدار شهری دارد
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۲:۱۶

زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران سه نشبه-۳۱ تیر-در دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر در نطق پیش از دستور خود درباره نوسازی بافت‌های فرسوده تهران گفت: بافت فرسوده یک نوع بیماری شهری قلمداد می‌شود که در شرایط زمانی و مکانی مختلف و بدلایل متفاوت به‌وجود می‌آید. بسط و گسترش این بیماری در مرحله اول به پیشگیری نکردن از وقوع آن و در مرحله بعد به نقص در تشخیص عوامل بوجودآورنده، انتخاب اشتباه روش درمان و در نهایت اجرا نشدن کامل فرآیند درمان مربوط می‌شود.

او ادامه داد: حدود ۲۱ درصد از پارسل‌های شهر تهران (۲۱۰ هزار پارسل) با جمعیت ساکن ۱.۵ میلیون نفر، در زمره بافت‌های فرسوده مشمول سه شرط ریزدانگی، ناپایداری سازه‌ای و نفوذناپذیری قرار می‌گیرد. با وجود سهم ۵.۳ درصدی بافت فرسوده از کل مساحت تهران، ۱۵ درصد جمعیت پایتخت را در خود جای داده است. یعنی تقریبا تراکم این محدوده‌ها سه برابر سایر مناطق است. نکته حائز اهمیت، تمرکز این بافت‌ها در محدوده‌های مشخص است به گونه‌ای که بیش از ۵۰ درصد پارسل‌های فرسوده شهر تهران صرفا در مناطق ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۱۷ قرار گرفته اند. این در حالی است که آمار‌ها نشان میدهد پارسل‌های دارای ناپایداری سازه‌ای سهم سه برابری نسبت به بافت فرسوده دارند و قریب به ۴۵ درصد از پارسل‌های شهر تهران با جمعیت ساکن ۳میلیون نفر در این محدوده سکونت دارند.

نوسازی هرگز از ۵ درصد فراتر نرفت

نژاد بهرام گفت: در برنامه‌های پنج ساله چهارم و پنجم توسعه کشور، نوسازی سالانه ۱۰ درصدی بافت‌های فرسوده کشور الزامی شده است. اما روند نوسازی در پایتخت در بالاترین میزان خود طی سال‌های گذشته از ۵ درصد فراتر نرفت. بیشترین نرخ نوسازی‌ها در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ بوده است. در این سال‌ها با توجه به مشوق‌های تراکمی گسترده برای بافت فرسوده، بسیاری از مالکین املاک واقع در این بافت‌ها برای نوسازی هجوم آوردند. از طرفی طرح تفصیلی جدید هنوز ضوابط و تکالیفش احصا نشده بود و شهرداری وقت با ضوابط سهلگیرانه کسر پارکینگ‌ها و اضافه طبقات را به راحتی میپذیرفت.

او ادامه داد: در پی نوسازی تراکمی صرفا در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵، ۴۸ هزار واحد کسر پارکینگ فقط در بافت فرسوده شهر تهران ایجاد شده که امروز شهر تهران با تبعات و پیامد‌های آن مواجه است و در حال حاضر کلانشهر تهران با اشکالات و تبعات این رویکرد در قبال نوسازی، دست و پنجه نرم میکند.

نژاد بهرام ادامه داد: تراکم بیش از حد جمعیت در بافت‌ها و تشدید کمبود‌های خدماتی، تبدیل شدن حاشیه معابر به انبار پارک خودرو‌ها ناشی از پذیرش کسر پارکینگ به صورت گسترده، کاهش حس تعلق به زندگی در محلات دارای بافت فرسوده بر اساس مطالعات انجام شده از دیگر مشکلات هستند.

او گفت: شورای پنجم شهر تهران از زمان آغاز به کار بارویکرد بازآفرینی پایدار به بافت‌های فرسوده نگریست و با تامین کمبود‌های خدماتی و اجرای پروژه‌های بهسازی محیطی در دل بافت فرسوده و با هدف ارتقای ارزش سکونت، کوشید تا زمینه ترغیب ساکنین به نوسازی و بهسازی محیطی را فراهم آورد.

او به اقدامات شورا در این باره اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای سبز در بافت فرسوده، احداث پارکینگ‌های محله‌ای در بافت‌های فرسوده، پروژه‌های بهسازی محیطی محله ای، گسترش فعالیت دفاتر توسعه محله‌ای به ۱۹۶ محله شهر تهران، پیش بینی برنامه‌های بازآفرینی شهری در مقیاس فرا منطقه‌ای همانند بازآفرینی محور نیلوفری به طول ۹ کیلومتر از جمله این اقدامات بود.

افزایش روند نوسازی بافت فرسوده در شورای پنجم

عضو شورای شهر افزود: بر همین اساس بود که از آغاز فعالیت شورای پنجم، روند نوسازی بافت فرسوده مجددا به تدریج روند افزایشی به خود گرفت. فراموش نکنیم که با گذشت زمان انتظار میرود به تدریج نرخ نوسازی کمتر شود. زیرا بنا‌های نوسازی نشده عمدتاً دچار مشکلات پیچیده مالکیتی، حقوقی بوده و یا فرضاً به صورت تک پلاکی ریزدانه در دل بافت قرار گرفته اند و امکان نوسازی نداشته و یا در این مسیر با محدودیت‌های جدی مواجه اند. با این وجود رویکرد شورا این نتیجه را در پی داشت.

او ادامه داد: شورای پنجم و شهرداری تهران به منظور جلوگیری از تشدید تراکم در بافت فرسوده، مصوبه شوای عالی شهرسازی و معماری را که در اسفند سال ۹۵ به تصویب رسیده بود و در قالب آن طبقات مازاد تشویقی بافت‌های ناپایدار و فرسوده حذف شده بود، با رویکرد ارتقاء ارزش سکونت در بافت، اجرایی کرد، اما از آنجا که همزمان سیاست‌های ارائه خدمات و بهسازی محیطی را پی گرفت، از کند شدن روند نوسازی جلوگیری کرد.

به گفته نژاد بهرام، در راستای تقویت اعمال تسهیلات تشویقی برای تمامی پارسل‌های دارای شاخص‌های سه گانه ریزدانگی، ناپایداری و نفوذ ناپذیری، موضوع تدقیق محدوده بافت‌های فرسوده در این دوره در دستور کار خود قرار گرفت. شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۳۸۶، سه هزار و ۲۶۸ هکتار را به عنوان بافت فرسوده در تهران، مصوب کرد. این در حالی است که به علت ضعف اطلاعات و مدل سازی تشخیص، بسیاری از بلوک‌هایی که واجد شرایط قرارگیری در محدوده‌های بافت فرسوده و بهره مندی از تشویقات و تسهیلات تخصیصی برای این بافت‌ها بودند، محروم شدند. بر اساس مطالعات سازمان نوسازی شهر تهران که مبتنی بر سه شاخص مصوب شورایعالی شهرسازی و معماریست (شامل ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری)، اخیراً سازمان نوسازی یکهزار هکتار از بافت‌هایی که شامل این شرایط می‌شوند، اما در زمان ابلاغ طرح تفصیلی از قلم افتاده اند را تحت عنوان بافت فرسوده تدقیق شده در مقیاس بلوک شناسایی کرده که احتمالاً طی هفته‌های آتی در دستور کار کمیسیون ماده ۵ شهر تهران قرار خواهد گرفت.

تهران قریب به ۱۵۰۰۰ هکتار بافت ناپایدار شهری دارد

او ادامه داد: در بحث ناپایداری سازه‌ای که مهم‌ترین شاخصه شناسایی بافت‌های فرسوده از جهت تامین ایمنی در زمان بروز بحران‌های طبیعی همچون زلزله به شمار میرود، در کمال تاسف باید اذعان داشت تهران قریب به ۱۵ هزار هکتار بافت ناپایدار شهری دارد. به این معنا که این بافت‌ها ممکن است از نفوذ پذیری هم برخوردار باشند و یا لزوماً ریزدانه نباشند، اما یقینا ازجهت سازه‌ای و کالبدی ناپایدار هستند.

نژاد بهرام افزود: این دقیقاً گرانیگاه کمیته شهرسازی شورای شهر است. این بافت‌ها همان بافت‌هایی هستند که در صورت وقوع زلزله خسارت‌های جدی خواهند دید. کمیته شهرسازی شورا طی دو سال گذشته پیگیر پیش بینی مشوق‌های مالی و عوارضی از طرف مدیریت شهری به منظور ترغیب مالکین این قبیل بافت‌ها به نوسازی بوده است. اما متاسفانه به دلیل عدم همراهی شهرداری تهران و بروز مسائل و مشکلات مالی جدی در امر مدیریت شهر، این امر تاکنون در خصوص این بافت‌ها تحقق نیافته است. همچنین در سال ۱۳۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری با اصلاح بند ۱۵ طرح تفصیلی شهر تهران، کلیه مشوق‌های بافت‌های ناپایدار را حذف نموده و اکنون این قبیل بافت‌ها با بافت‌های نوساز واقع در محدوده‌های غیر فرسوده، هیچگونه تفاوت و تمایزی از نظر مشوق‌ها ندارند.

۴۵ درصد پروژه‌های نوساز فاقد استاندارد‌های قانونی و مرتبط با کیفیت ساخت و ساز هستند

او افزود: از سوی دیگر پاسخ به این پرسش که آیا همه بافت‌های نوسازی شده شهر تهران، اکنون از کیفیت سازه‌ای مطلوب برخوردارند؟ محل دغدغه جدی شورای اسلامی شهر تهران بود که در سال ۹۴ مطالعاتی توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در خصوص کیفیت ساخت و ساز‌های جدید در بافت‌های فرسوده شهر تهران انجام شده که نتایج جالبی دارد. بر اساس این مطالعات که ۱۰۰ پروژه نوساز در بافت فرسوده را بررسی کرده است، ۴۵ درصد پروژه ها، فاقد استاندارد‌های قانونی و مرتبط با کیفیت ساخت و ساز بوده اند که این امر، هشدار بزرگی در اداره پایتخت محسوب می‌شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر گفت: بر مبنای همین مطالعات و مطالعات مشابه و با پیگیری‌های صورت گرفته در فروردین سال ۹۷، تفاهمنامه‌ای بین شهرداری تهران، نظام مهندسی، سازمان استاندارد استان تهران و انجمن‌های صنفی تولید مصالح شهر تهران منعقد شد. او ادامه داد: پایش و رصد کیفیت پارسل‌های نوسازی شده طی سال گذشته در منطقه ۸ کلانشهر تهران نشان میدهد تفاهم نامه مذکور منجر به بهبود قابل توجه ساخت و ساز شده و استاندارد‌های سختگیرانه برای کیفیت مصالح مورد توافق، اعمال می‌شود.

به گفته نژاد بهرام، از دیگر اقدامات ارزشمند مدیریت شهری طی دو سال گذشته تهیه برنامه توسعه محله‌ای برای ۱۷۸ محله شهر تهران که در بافت فرسوده واقع شده اند است. در بودجه مصوب سال جاری قریب به ۲ هزار میلیارد تومان به منظور اجرای پروژه‌های خرد مقیاس محله‌ای پیش بینی شده است که با بروز مسائل و مشکلات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌های جدی درباره تحقق کامل این بودجه وجود دارد. اما با توجه به فقر شدید خدماتی و نزول کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده، انتظار میرود دستکم ۷۰ درصد اعتبار پیش بینی شده به محلات کم برخوردار و فرسوده تخصیص داده شود تا شاهد ارتقای ارزش سکونت در راستای تسریع در نوسازی و بهسازی این محدوده‌ها باشیم. البته لازم به ذکر است که برخلاف گذشت ۴ ماه از سال جاری، کماکان شهرداری تهران در مرحله شناسایی و تدقیق پروژه‌های این موضوع است که محل گلایه و انتقاد جدی است و انتظار میرود فاز نخست اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس هرچه سریع‌تر در سطح محلات پایتخت با اولویت محلات کم برخوردار و فرسوده آغاز شود.

او ادامه داد: جایزه بنیاد شهرداران جهان را اخیراً بانویی که شهردار شهر آنکنا ایتالیاست از آن خود کرد که علت این پیروزی، انجام پروژه‌های کوچک مقیاس محله‌ای در سطح شهر آنکنا بود. پروژه‌هایی که توانسته بود مستقیما ارتقاء ارزش سکونت و کیفیت زندگی در بافت را محقق کند. خوشحالیم که ما نیز در تهران از سال ۹۶ با این رویکرد به بافت‌های مساله دار شهری نگریسته ایم.

عقب ماندگی زمانی پارکینگ‌های عمومی

او افزود: یکی از مسایل جدی مرتبط با بافت‌های فرسوده کلانشهر تهران مساله کمبود پارکینگ است که به نزاع و درگیری روزانه ساکنین مبدل شده است. متاسفانه برخلاف تصویب بودجه‌ای قریب به ۲۵۰ میلیارد تومان طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ برای موضوع احداث پارکینگ‌های عمومی در بافت فرسوده، اما به دلیل نبود پیشبینی مناسب از هزینه‌ها و منابع شهرداری تهران در بودجه سنوات اخیر که منجر به پیشخور بخش عمده‌ای از منابع در حوزه هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر می‌شود، عملاً تخصیص این منابع با محدودیت جدی مواجه بوده و در نتیجه تکمیل این پارکینگ‌های عمومی از برنامه زمانی تعیین شده، عقب افتاده است و سطح پیشرفت سه پروژه مهم پارکینگ امیرکبیر در منطقه ۱۴، پارکینگ شهید مینابی در منطقه ۱۵ و پارکینگ شهید باقری در منطقه ۱۸ به ترتیب از ۵۳درصد، ۴۱درصد و ۹ درصد فراتر نرفته است که کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در تلاش است با تعیین متولی مشخص، پیش بینی حساب جداگانه و ارایه تسهیلات تشویقی برای حضور سرمایه گذاران، روند احداث پارکینگ در سطح محلات بافت فرسوده را تسریع ببخشد.

او ادامه داد: با عنایت به فشردگی و تراکم بالای جمعیتی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و نظر به کمبود ۱۳۶ هکتار فضای سبز در ۹۴ محله فرسوده شهر تهران، در سال گذشته جمعا حدود ۶۴ میلیارد تومان به منظور تملک اراضی جهت تبدیل به فضای سبز تخصیص داده شده که از محل این اعتبار در سال گذشته ۶ بوستان در مناطق ۷، ۸ و ۱۷ تملک و به بهره برداری رسیده که جای تشکر دارد.

شهرداری مصوبات مربوط به افزایش حقوق را اعمال کند
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۱:۵۸

حجت نظری، عضو کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران (سه شنبه ۳۱ تیر) در دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر ابتدا از سهیل گوهری و روح الله رجایی یاد کرد. او در ادامه در قالب تذکر گفت: متاسفانه شهرداری مصوبات مرتبط با افزایش حقوق را اعمال نمی‌کند. در سال ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا طبیعی بود که شهرداری تهران نیز مطابق سایر بخش‌ها با مشکلاتی در زمینه منابع درآمدی مواجه شود. به همین سبب کاهش تخصیص بودجه در مواردی که اولویت ندارد، امری اجتناب‌ناپذیر بود. اما در این میان شاهد بودیم که مدیران ارشد شهرداری برای جبران این کسری بودجه، در چند ماه اخیر تصمیمات غیرقابل توجیهی در قبال حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری تهران گرفته‌اند.

او ادامه داد: پرداخت حقوق علی‌الحساب در فروردین و جبران بخشی از آن در اردیبهشت، تاخیر در اعمال مصوبات افزایش حقوق کارکنان ثابت، حذف ردیف کمک‌هزینه ناهار از فیش حقوقی کارکنان، کاهش سقف اضافه‌کار و تعطیل‌کاری کارکنان (که جبران‌کننده میزان حقوق کارکنان شهرداری است) و موارد مشابه در چهار ماه ابتدایی سال ۹۹ موجب شده است، نگرانی‌های متعددی برای کارکنان شهرداری تهران بوجود آید. با افزایش افسارگسیخته تورم در سال جاری و همچنین افزایش هزینه‌های روزمره افراد برای رعایت بهداشت و مراقبت در برابر بیماری کرونا، انتظار می‌رفت شهرداری توجه بیشتری به نیرو‌های خود داشته باشد.

نظری گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود، می‌توان راهکار‌هایی مثل عدم تخصیص برخی پروژه‌های غیرضرور، حذف هزینه‌های غیرضرور در قالب تنخواه در اختیار مدیران، نظارت بیشتر بر واریز درآمد‌ها به حساب شهرداری، حذف بخشی از مزایای مدیرانی که به گواه اسناد از شهردار تهران حقوق بیشتری می‌گیرند و... را پیشنهاد کرد تا کسری بودجه و کاهش درآمد شهرداری جبران شود.

به معاون برنامه‌ریزی و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی تذکر می‌دهم که این رفتار موجب نارضایتی در نیرو‌های شهرداری و همچنین به خطر افتادن معیشت آن‌ها خواهد شد. لازم است شهردار محترم هرچه زودتر راهکاری بیابد که این خسارت ایجاد شده را جبران کند.

پیشنهاد نامگذاری معبری به نام روح الله رجایی
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۰:۳۰

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از اعضای شورا در کمیته نام گذاری درخواست کرد در نامگذاری‌های معابر به روح الله رجایی که در سطح شهری و ملی اقدامات شایسته‌ای داشته، توجه کنند.

احمد مسجدجامعی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به فوت روح‌الله رجایی سردبیر روزنامه جام‌جم به دلیل بیماری کرونا اظهار داشت: مرحوم رجایی حدود ۱۰ سال پیش در روزنامه همشهری فعالیت داشت و اقدامات مؤثری جهت حمایت از شهروندان و مردم در کشور انجام داد بگونه‌ای که نهضت نوسازی مدارس زاهدان در پی وقوع یک حادثه توسط این فرد ایجاد شد.

وی با بیان اینکه پس از سیل مازندران، پویشی تحت عنوان "مهر تا مهر" توسط این فرد آغاز شد که توانستند ۵۰ هزار کتاب و هزاران قطعه اسباب بازی برای کودکان سیل زده جمع آوری کرده و برای آن‌ها ارسال کنند، گفت: این فرد برای شهر و کشور زحمات زیادی کشیده است و لازم است که از همکاران و دوستان در کمیته نامگذاری شورای شهر درخواست کنم در نام گذاری‌ها به این افراد نیز توجه کنند.

مسجدجامعی با تاکید بر اینکه ما برای نامگذاری معبری به نام پزشکان که در راه کرونا جان دادند تصمیم گیری کردیم افزود:حواسمان باشد که این خبرنگاران به دلیل فعالیت آرام شان مورد غفلت قرار نگیرند و در نامگذاری برخی از خیابان‌ها و معابر به نام خبرنگارانی که در سطح ملی و شهری فعالیت‌های مؤثری را انجام داده‌اند اقدام کنند که نامگذاری خیابانی به نام روح‌الله رجایی از جمله پیشنهادات است.

لزوم اطلاع رسانی تعطیلی مراکز عرضه دام زنده ویژه عید قربان امسال
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۰:۰۰

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم اطلاع رسانی درباره فعالیت یا تعطیلی مراکز عرضه دام زنده ویژه عید قربان برای مناسک حج امسال تاکید کرد.

شهربانو امانی در دویست و بیست وهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری درباره مراسم حج و قربانی امسال گفت: با توجه به اینکه مناسک حج امسال تعطیل است و هر ساله در آستانه عید قربان، شهرداری ۲۴ مرکز عرضه دام را مجهز می‌کرد و امسال مدام به اخبار گوش کردند تا متوجه شوند که ستاد کرونا در این خصوص چه رفتاری را در پیش گرفته است.

وی افزود: نهایتا امروز مصوبه‌ای که ۲۸ تیر ماه سال جاری توسط ستاد کرونا مصوب شده را دیدند که در آن اعلام شده امسال دام عرضه نشود و به منظور جلوگیری از تجمع و مسافرت‌های درون و برون شهری و مخاطرات موجود در محل‌های عرضه دام مراسم قربانی امسال به شکل سنوات گذشته برگزار نشود و در قالب کمک‌های مومنانه و با اخذ اجازه مراجع و دفاتر مراجع و به اشکال دیگر انجام شود.

وی ادامه داد: نگرانی و دغدغه من این است که از رسانه ملی آگاهی و اطلاع رسانی در این خصوص مشاهده نمی‌شود. در مورد روز طبیعت این اطلاع رسانی انجام شد و مردم نیز توجه کردند و به عنوان یکی از موارد خوب می‌توان از آن یاد کرد. متاسفانه علی رغم اینکه مناسک حج امسال تعطیل شده است ندیدم که در این خصوص اطلاع رسانی انجام شود و تنها بندی نوشته شده، لذا امیدوارم شورا به این موضوع توجه کند.

در میان صحبت‌های امانی هاشمی ریاست شورای شهر تهران این پرسش را مطرح کرد که شما نگران گوسفند‌ها هستید یا آدم ها؟

امانی در پاسخ به رئیس شورا تاکید کرد: من نگران آدم‌ها هستم، شوخی‌هایی که شما با من می‌کنید بعدا تبدیل به بحث رسانه‌ها می‌شود. وقتی مناسک حج تعطیل شده و ستاد مقابله با کرونا مصوبه‌ای در این خصوص دارد باید رسانه ملی و نهاد‌های مختلف در این خصوص اطلاع رسانی داشته باشند. شبکه کشور‌های مسلمان ۲۰ روز است که این اطلاع رسانی را انجام می‌دهند که مردم قربانی نکنند و رعایت پروتکل‌ها را در دستور کار خود قرار دهند لذا من نگران جان مردم هستم.

شهرداری تهران نیز امسال در خصوص اماکنی که هر ساله در آن‌ها عرضه دام زنده داشت و امسال تعطیل شده اطلاع رسانی نداشته است.

هاشمی در پاسخ به امانی گفت: امکان دارد تعدادی از مردم در خانه هایشان این کار را انجام دهند. بعضی نذر دارند و باید بررسی میدانی انجام شود.

تذکر علیخانی به رییس شورا درباره نوبت دهی به موضوعات حمل و نقلی
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۰۹:۳۰

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نوبت دهی به موضوعات حمل و نقلی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران و تبعیض آمیز بودن این نوبت دهی‌ها به ریاست شورا تذکر داد.

محمد علیخانی در دویست و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری گفت: در جلسه قبل نیز در خصوص مصوبه نرخ پارک حاشیه‌ای به ریاست شورا مطالبی را گفتم. این مصوبه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه مورد اشکال قرار گرفته و از آن موقع در دستور بررسی مجدد قرار گرفته است.

وی خطاب به ریاست شورا افزود: من جلسه قبل با شما صحبت کردم و از شما خواهش کردم که این موضوع در دستور کار قرار گیرد، اما باز هم در این جلسه در دستور سوم قرار گرفته است و بعید است نوبت به آن برسد. این به نوعی تبعیض در حوزه حمل و نقل عمومی است و شما با موضوعات حمل و نقل عمومی تبعیض آمیز رفتار می‌کنید و این موضوع به ضرر شهر تهران است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *