صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بررسی شرایط بهبودیافتگان کرونا؛ عوارض درازمدت کووید ۱۹ چیست؟

۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹:۲۰
کد خبر: ۶۳۸۹۰۰
بررسی شرایط بهبودیافتگان بیماری کرونا نشان می‌دهد که این بیماری عوارضی درازمدت در پی دارد.

پس از گذشت چند ماه از شیوع بیماری «کرونا» که تاکنون جان بیش از ۶۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته و نزدیک به ۱۶ میلیون نفر میلیون نفر را مبتلا کرده، جنبه‌هایی جدید از این بیماری آشکار شده است.

مهم‌ترین عامل کشف وجوه مختلف بیماری کرونا، از علل ابتلا تا نحوه درمان و حتی عوارض درازمدت این بیماری، همان جمعیت حدود ۹ میلیون نفری بهبود یافتگان از این بیماری هستند.

به گزارش «سی ان ان»، بسیاری از مبتلایان به کرونا که بهبود یافته اند از عوارض درازمدتی مانند تنگی نفس شدید، خستگی و عدم تمرکز قابل ملاحظه رنج می‌برند؛ این عوارض در شمار زیادی از بهبودیافتگان از این بیماری مشاهده شده است.

نگرانی‌ها زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم بیمارستان‌های اروپا، اکنون مانند ماه‌های گذشته شاهد بستری شدن موارد حاد نیستند؛ بلکه با بیمارانی مواجه هستند که یا تست کرونایشان مثبت بوده یا مشکوک به ابتلا بوده اند، اما هفته‌ها و ماه‌ها در این شرایط قرار دارند.
این امر سبب شده تا در انگلیس، بهبودیافتگان کرونا یا مبتلایان درازمدت با تشکیل جوامع آنلاین، تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارند.
 
مقام‌های بهداشتی انگلیس و ایتالیا نیز که جز کرونازده‌ترین کشور‌های قاره اروپا هستند، ارائه خدمات توانبخشی به بهبود یافتگان کرونا را در دستور کار قرار داده اند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کروناویروس، یک بیماری چند سیستمی است که نه تنها ریه، بلکه کلیه ها، قلب، مغز، سیستم عصبی، پوست و دستگاه گوارش را نیز درگیر می‌کند.
 
باید توجه داشت که درگیر شدن این اعضا حتی برای بیمارانی که دوره بیماری کوتاه و بدون نیاز به بستری شدن داشته اند، معمول است؛ حتی بیماران بدون بیماری زمینه‌ای نیز به شدت از عوارض مذکور رنج می‌برند.

ضمن اینکه ۵۰ درصد بهبودیافتگان دچار بحران روحی شده و ۱۵ درصد نیز از اختلال استرس پس از حادثه رنج می‌برند.

عوارض درازمدت کرونا که تاکنون به کرات مشاهده شده، عبارتند از عدم تمرکز، سر درد، تنگی نفس، تپش قلب، خستگی و بی خوابی.

نکته دیگر این که این عوارض برای بهبودیافتگان جوان بسیار بیشتر از همتایانشان است که در دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ زندگی هستند؛ این امر، فرضیه مستعد بودن جوانان برای داشتن عوارض را تقویت می‌کند.

براساس برخی از بررسی ها، دوره توانبخشی بهبودیافتگان چهار تا شش ماه طول می‌کشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *