معاون حناچی: متروی تهران عملا با ۵۰ درصد ظرفیت کار میکند
- بنا به اعلام پایگاه اطلاعرسانی شهراری تهران، نزدیک به یک هزار و ۴۵۰ واگن مترو در شهر تهران وجود دارد، اما هنوز هم متروی تهران با ۵۰ درصد ظرفیت خود به شهروندان تهرانی خدمات ارائه میدهد، با این حال با بهرهبرداری از دو رام قطار جدید، ظرفیت مترو سالانه نزدیک به چهار میلیون مسافر افزایش مییابد.
سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در مراسم بهرهبرداری از دو رام قطار گفت: برای آنکه کارخانه واگن سازی که حدود ۳۵۰ نفر نیرو دارد سر پا بماند باید گرهای که در بحث ۱۰۵ واگن با بانک شهر و در موضع پیش پرداخت و قیمت با طرف چینی وجود دارد، زودتر باز شود و محصولات آن از سال آینده مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
او افزود: نزدیک به یکهزار و ۴۵۰ واگن در شهر تهران تردد میکند، اما همین مقدار واگن و شاید هم بیشتر کسری وجود دارد در واقع عملا متروی تهران با ۵۰ درصد ظرفیت کار میکند، با این حال این دو رام قطار که حدود ۱۴ واگن دارد، سالانه ظرفیت مترو را نزدیک به چهار میلیون مسافر افزایش میدهد، اما نیاز شهر تهران بیشتر از این است و باید حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید شده وجود داشته باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: از سوی دیگر تلاشها برای تامین ۶۳۰ واگن که در قرارداد دولت وجود دارد، مجدد شروع شده و امیدواریم این دو رام قطار که به خط ۶ و هفت ملحق میشود در کنار سایر امکانات نیازهای شهروندان تهرانی را تامین کند.
سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جمع خبرنگاران درباره احیای اوراق مشارکت مترو و اتوبوسرانی تهران بیان کرد: اوراق سال ۱۳۹۸ باید تا تاریخ قانونی خود جذب میشد، اما به دلیل مشکلات کرونا در پایان سال گذشته هیچ کدام از کلانشهرها موفق نشدند اوراق سال ۱۳۹۸ را جذب کنند. با اجازه ستاد ملی کرونا و همچنین دیوان محاسبات شهرداریها تا ۳۱ تیر فرصت دارند این اوراق را جذب کنند و در این میان شهرداری تهران هم متناسب با آن، عاملیت بانک رفاه را نهایی کرده و در حال ارائه ضمانتهای لازم به بانک رفاه و همچنین تاییدیه بانک مرکزی است که باید بانک رفاه را تایید کند.
او افزود: بانک رفاه از لحاظ تامین سرمایه برای جذب یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق، مشکلاتی داشت که آن را با افزایش سرمایه حل کرد و مشکلات وثیقهای هم با معرفی املاکی که از سوی شهرداری به بانک معرفی شد، در حال حل شدن است، امیدورایم در چند روز باقی مانده تلاشها نتیجه داده و با توافقاتی که با بانک مرکزی انجام شده و با حمایت دولت، این اتفاق رخ دهد چرا که شهرداری تهران در شرایط سخت مالی قرار دارد، مشکلاتی از گذشته مانده و مشکلاتی هم به آن اضافه شده که با وضعیت تورم، این وضعیت پچیدهتر هم شده است در نتیجه امیدواریم با حمایت دولت یکهزار میلیارد به مترو و ۵۰۰ میلیارد به اتوبوسرانی تزریق شود تا برنامههای امسال محقق شود.
هاشمی بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ هم اوراقی داشتیم که ۹۱۰ میلیارد تومان با عاملیت بانک آینده نهایی شده بود و در حوزه ضمانتها و همچنین تامین املاک برای وثیقه مشکلاتی وجود داشت که در ماههای گذشته بخش زیادی از مشکل آنها هم حل شد، ۵۰ درصد پول که با ضمانت شهرداری تهران بوده است، وصول شده و اکنون در حسابهای مترو است که مترو برای پیشرفت کار و افتتاح ایستگاههای جدید از آن استفاده میکند بویژه برای خط ۶ و هفت که به مردم تهران قول دادیم تا پایان سال ۱۲ ایستگاه آن افتتاح شود و نخستین افتتاح از شهریور ماه شروع میشود. اما میزان ۵۰ درصد از این اوراق ضمانت دولت بوده است که در دو مرحله به بانک مرکزی اعلام و بانک مرکزی هم به بانک آینده اعلام کرد، ظاهرا بانک آینده اعتقاد دارد بانک مرکزی باید سریعتر به آنها دستور دهد و مسئولیت ۵۰ درصد دولت را قبول کند که در حال تلاش و مذاکره برای احقاق آن هستیم تا این اتفاق رخ دهد و ۴۵۰ میلیارد از باقی مانده اوراق فروش رفته که متعلق به شهرداری تهران است در اختیار مترو قرار گیرد.