صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شكوه نهفته در ازدواج «امام علی (ع)» و «حضرت زهرا(س)»

۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۳۸۴۳۴
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: همان خدایی که ازدواج را برای آرامش می‌خواهد، معیار‌هایی را نیز برای ازدواج قرار می‌دهد تا انسان با ازدواج به آن آرامش دست پیدا کند، اگر هر معیاری را برای ازدواج قرار دهیم که معیار الهی در آن نادیده گرفته شود، آن ازدواج به هدف اصلی خود که رسیدن به آرامش و حرکت به سمت خداست نخواهد رسید.

مصطفی راهی در گفت‌وگو با پیرامون اهمیت و معیارهای مهم برای شکل‌گیری ازدواج گفت: انسان برای ازدواج معیار‌های متعددی را می‌تواند مد نظر قرار دهد، اما هر معیاری برای انتخاب اثر و نتیجه خاصی را در زندگی به وجود خواهد آورد، اگر معیار را زیبایی، مال و یا حتی موقعیت اجتماعی ویژه قرار دهید طبیعتاً ممکن است آن را به دست آورید، اما زیبایی، مال، موقعیت اجتماعی و اموری از این قبیل به تنهایی آرامش را برای زندگی مشترک به ارمغان نخواهند آورد.

۴ معیار مهم در ازدواج «امام علی (ع)» و «حضرت زهرا (س)»

وی در همین راستا اظهار کرد: قرآن کریم هدف اصلی ازدواج را رسیدن به آرامش در سایه تأمین نیاز‌های ضروری قلمداد می‌کند که این هدف در راستای هدف اصلی خلقت انسان قرار می‌گیرد. در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرمایند: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و از نشانه‌هاى او آن است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه‌ى شدید و رحمت قرار داد؛ بى شک در این نعمت الهى براى گروهى که مى‌اندیشند نشانه‌هاى قطعى است»، همان طور که یاد خدا و حرکت به سمت او آرامش‌ دهنده است ازدواج نیز یک حرکت خدایی شمرده می‌شود و در مسیر عبودیت تفسیر می‌گردد و نهایتاً قرار است آرامش ما را تأمین نماید.

وی در همین راستا ادامه داد: همان خدایی که ازدواج را برای آرامش می‌خواهد، معیار‌هایی را نیز برای ازدواج قرار می‌دهد تا انسان با ازدواج به آن آرامش دست پیدا کند. اگر هر معیاری را برای ازدواج قرار دهیم که معیار الهی در آن نادیده گرفته شود، آن ازدواج به هدف اصلی خود که رسیدن به آرامش و حرکت به سمت خداست نخواهد رسید، در ازدواج «امام علی (ع)» و حضرت «زهرا(س)» معیار‌هایی مد نظر قرار گرفته شد که مهمترین آن‌ها را می‌توان از دل این ازدواج مبارک استخراج نمود و سرلوحه هر ازدواجی قرار داد.

***معیار اول؛ «ایمان و پاکی»

راهی پیرامون معیار اول ازدواج «امام علی (ع)» و حضرت «زهرا(س)» بیان کرد: معیار اول و اصلی در ازدواج حضرت «زهرا(س)» با امام «علی (ع)» ایمان و پاکی از هرگونه آلودگی و گناه بود، در کتاب کشف الیقین علامه حلی آمده است: «پیامبر گرامی اسلام (ص)» در همان شب اول برای آن دو بزرگوار از خدای تبارک و تعالی مسألت می‌دارد و می‌فرماید: «اَللَّهُمَّ إِنَّهُمَا مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُمَا اَللَّهُمَّ کَمَا أَذْهَبْتَ عَنِّی اَلرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَنِی تَطْهِیراً فَأَذْهِبْ عَنْهُمَا اَلرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمَا تَطْهِیراً؛ خدايا اين دو از من هستند و من از اين دو، خدايا همان گونه كه هر گونه پليدى را از من دور كردى و پاكم گرداندى اين دو را نيز پاك گردان».

*** معیار دوم؛ «عدم توجه به مادیات»

وی پیرامون معیار دوم ازدواج «امام علی (ع)» و «حضرت زهرا(س)» تاکید کرد: در ازدواج حضرت «زهرا (س)» هیچ نشانه‌ای از توجه ویژه به مادیات وجود ندارد؛ نه دارا بودن امام «علی (ع)» مورد نظر «پیامبراکرم (ص)» است و نه جهیزیه بیشتر از حد ضرورتِ حضرت «زهرا (س)» مورد توجه «امیرالمومنین (ع)»، در روایات آمده است: «امام على (ع)» به حضور «پیامبراکرم (ص)» شرفیاب شدند، اما از فرط‍ حیا، سر به زیر انداخته بودند و سخنى نمى‌گفتند، «رسول خدا (ص)» فرمود: یا على، من در چهرۀ شما علامت حاجت مى‌نگرم، حاجتت چیست؟، ایشان عرض کردند: خواستگارى «فاطمه(س)»، «پیامبر اکرم (ص)» با چهره‌اى شادمان و گشاده، به تقاضاى ایشان لبخند زدند و فرمودند: با اشتیاق و محبت مى‌پذیرم».

***معیار سوم؛ «سبک زندگی اسلامی»

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون سومین معیار ازدواج به سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: یکی از معیار‌های بسیار مهم که باید در زندگی بدان توجه شود میزان تعهد و مسئولیت‌پذیری هر کدام از زوجین است. در زندگی مشترک با انجام مسئولیت‌ها می‌توان کار را پیش برد، رضایت همسر را به دست آورد و آرامش را در خانه گسترش داد. این ویژگی ممتاز در معیار‌های ازدواجی امام «علی (ع)» و حضرت «زهرا (س)» موج می‌زند که سبب جلب رضایت این دو بزرگوار از هم شده است.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا تاکید کرد: در کتاب بحار الانوار آمده است: «امام باقر (ع)» پیرامون رضایت قلبی زوجین در زندگی می‌فرمایند: «لا شَفیعَ للمرأةِ أنجَحُ عِند رَبِّها مِن رِضا زَوجِها، و لَمّا ماتَتْ فاطمةُ علی‌ها السلام قامَ علَیها أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام و قالَ: اللَّهُمَّ إنّی راضٍ عَنِ ابنَةِ نَبِیِّکَ، اللّهُمّ إنّها قد أوحشَتْ فَآنِسْها؛ براى زن، نزد پروردگارش شفیعى کارسازتر از خشنودى شوهرش نیست. وقتى فاطمه علی‌ها السلام درگذشت، امیر المؤمنین کنار آن بزرگوار ایستاد و گفت: بار خدایا من از دختر پیامبر تو راضى هستم، خدایا او اکنون تنهاست پس تو همدمش باش»، تعهد زناشویی رمز رضایت قلبی در لحظه لحظه زندگی است.

***معیار چهارم؛ «رعایت تناسب و کفویت»

راهی پیرامون معیار چهارم ازدواج «امام علی (ع)» و «حضرت زهرا(س)» خاطرنشان کرد: از دیگر معیار‌های حیاتی برای انتخاب همسر که در ازدواج «امام علی (ع)» و «حضرت زهرا(س)» قابل مشاهده است رعایت تناسب و کفویت است. اینگونه نیست که هر دو انسانی که خوب هستند الزاما برای هم نیز خوب باشند. باید تناسب و همتایی لازم نیز مد نظر قرار گرفته شود و بر اساس آن تصمیم به ازدواج صورت پذیرد. در کتاب البرهان فی تفسیر القرآن بیان شده است: «امام صادق (ع)» به این مسئله بسیار مهم درباره «امام علی (ع)» و حضرت «زهرا (ع)» اشاره کرده و فرموده‌اند: «لَولا أنَّ اللّه‏ خَلَقَ أمیرَ المُؤمِنینَ لِفاطِمَةَ ما کانَ لَها کُفوٌ عَلَى ظَهرِ الأرضِ؛ اگر خداوند امیرمؤمنان را براى فاطمه نمى‌‏آفرید، در زمین همتایى براى او نبود.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *