صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چگونه بازیگر شویم (۱۱۴) /رعایت اتمسفر صدا روی صحنه تئاتر

۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱:۲۴
کد خبر: ۶۳۸۳۱۴
بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که می‌توان در آن ایفای نقش در قالب شخصیت‌های مختلف را تجربه کرد.

- بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که می‌توان در آن ایفای نقش در قالب شخصیت‌های مختلف را تجربه کرد.

در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب می‌شود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.

رعایت اتمسفر صدا روی صحنه تئاتر

اصطلاح خارج خواندن: حتما شنیده‌اید که: فلان بازیگر و یا خواننده در فلان صحنه و یا قسمت آوازی، خارج شد و یا خارج خواند که بعضی‌ها اشتبا‌ها این مساله را با لغت فالش به کار می‌برند. از دیدگاه علمی – فیزیکی و اصطلاح رایج در موسیقی، خارج خواندن و فالش خواندن دو مطلب جداگانه است.

گفته شد زمانی که صدایی کاملا منطبق با نت مربوطه نباشد و ارتعاشات ایجاد شده حدود و نزدیک بر انطباق آن نت باشد چه بالاتر و چه پایین‌تر، می‌گوییم آن صدا فالش است، ولی اگر نوازنده یا خواننده به هنگام آوازخوانی و یا اجرای نت‌های گام یکی از دستگاه‌ها، از یکی از نت‌های مرسوم و ثبت شده در گام آن دستگاه به هر دلیل منحرف شود و نتی غیر از نت گام موردنظر در روند کار خواننده یا نوازنده دخالت و خودنمایی کند اصطلاحا گفته می‌شود خواننده خارج خواند یا نوازنده خارج زد.

این مساله موقعی برای خواننده پیش می‌آید که خواننده بدون در نظر گرفتن وسعت صدای خویش، در مایه‌های اوج و بالا بخواند و طبیعتا، چون صدا، توانایی اجرای نت‌ها را درآن حد ندارد، از حالت اصلی خارج و منحرف می‌شود و برای شنونده هم ناخوشایند و نامطلوب خواهد بود.

بنابر این خواننده‌ی مجرب و مسلط قبل از آغاز آواز، حدود و وسعت صدایش را نسبت به آن دستگاه و یا آواز، شناسایی کرده و بر اساس آن گستره، اتخاذ مایه می‌نماید تا در اوج خوانی از گام مورد نظر منحرف نشود و این تسلط به آسانی به دست نمی‌آید مگر با گوش دادن زیاد و ممارست‌های فراوان در هر گام و دستگاه، که با گذشت زمان خواننده گوشی قوی پیدا کرده و به راحتی هر صدای ژوستی را از فالش می‌تواند تشخیص دهد.

کادنس: بخشی ازموسیقی است. موسیقی در جایی به اوج می‌رسد و دوباره از اول تکرار می‌شود به این وجه «کادنس» می‌گویند. کادنس به عبارت دیگر یعنی هستی در عین نیستی و نیستی در عین هستی.

البته به ناگاه خروج از یک موقعیت اندوهگین به شادمانه و یا بر عکس را نیز کادنس گویند. در تئاتر بیشتر این معنی کاربرد دارد. نکته: یکی از راه‌های گریز از فالش خوانی، آشنایی و تمرین مداوم با دیاپازون‌های الکترونیکی و معمولی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *