منشا بوی نامطبوع تهران شناسایی نشد؟
شهربانو امانی در گفتگو با میزان به تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به منشا بوی نامطبوع در تهران پرداخت و گفت: من درست به خاطر دارم که در اولین دوره دولت دوازدهم، آقای کلانتری رییس سازمان محیط زیست قول داده بودند که ظرف شش ماه منشا این بوی نامطبوع را شناسایی کرده و برای رفع آ تلاش کنند، اما اکنون پس از گذشت سه سال از این مساله طبیعی است که باید گزارشی را در این خصوص ارائه کنند.
وی ادامه داد: اخیرا علیپور، مدیرعامل پسماند در اظهاراتی اعلام کرده که دستگاههای مختلفی در تولید منشا این بوی نامطبوع به خصوص در ورودی شهر تهران دخیل هستند و مسبب اصلی و تنها عامل آن دفن زبالههای آرادکوه نیست.
امانی تصریح کرد: در نتیجه به نظر من این مساله در مهمترین ورودی پایتخت کشور امری ناراحت کننده است چراکه متاسفانه توریستها یا حتی سایر شهروندان کشورمان از فرودگاه امام خمینی تا تهران با چنین صحنههای مایوس کننده و ناامیدکننده هم از حیث منظر و هم از حیث بوی نامطبوع روبهرو میشوند.
وی ادامه داد: در نتیجه دولت باید متکفل اصلی این مساله را که در همان ابتدای دولت دوازدهم این مساله به عهده محیط سازمان محیط زیست گذاشته شد، مکلف به ارائه گزارش کنند و نباید به سادگی از آن بگذریم چراکه ما همواره اقدامات بزرگ را مورد رصد قرار میدهیم، اما کارهای اساسی و زیربنایی را نباید فراموش کنیم. اکنون هر مسافری که پایش به فرودگاه امام میرسد، تا تهران با چنین معضلی روبهرو میشود.
امانی تصریح کرد: در نتیجه هرکسی باید در حد اندازه خودش باید مسئولیتش را بپذیرد و برای حل آن تلاش کند و به نظرم قابل حل است.
این عضو شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده آلودگی هوای تهران و پیگیری متهمان به وجود آمدن چنین وضعیتی هم تصریح کرد: اینکه بخواهیم دنبال مقصری در زمینه پدیدههای مختلف از جمله آلودگی هوا بگردیم، باید بگوییم که این مساله یک زنجیره است و از تولید خودروهای بی کیفیت و کیفیت بنزین و شرایط اقتصادی کشور را شامل میشود.
وی ادامه داد: در این شرایط به نظر ما نباید تنها در این زمینه به این مساله اکتفا کنیم که تنها دنبال مقصر باشیم چراکه در این زمینه کاری از پیش نمیبریم در نتیجه همه مسئولان کشور باید همت کنند و قانون را فصل الخطاب خود قرار دهند، میتوانیم امید داشته باشیم که این مسائل بتوانند به نتیجه برسند و معضلات شهری حل شوند.
امانی در پاسخ به اینکه عملا با وجود کاهش تردد خودروها در اسفندماه سال گذشته شاهد کاهش آلایندهها نبودیم، تصریح کرد: آلودگی هوا در زمستان و تابستان با یکدیگر متفاوت است و در زمستان با وارونگی دما هم روبهرو میشویم.
وی ادامه داد: در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا حتی طرح ترافیک هم نداریم، برای مثال در ژاپن نسل جوان علاقهای به خودرو ندارند و سیاستشان را بر صادر کردن محصولاتشان قرار دادهاند در نتیجه این یک تصمیمگیری است که همه نهادهای کلی باید در این مساله به یک اجماع برسند که در پدیدههای محیط زیستی چه تصمیمی باید گرفته شود.