صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جزییات تهاتر نفت برای خرید اتوبوس در ناوگان حمل و نقلی چیست؟

۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۵:۰۱
کد خبر: ۶۳۵۱۲۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به تشریح جزییات تهاتر نفت برای خرید اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران پرداخت.

محمود میرلوحی در گفتگو با میزان به تشریح جزییات تهاتر نفت برای خرید اتوبوس در شهر تهران پرداخت و گفت: نزدیک به دوازده سال است که دولت نتوانسته است طبق قوانین متعدد برای خرید اتوبوس در شهر‌ها به شهرداری‌ها کمک کند در حالی که دولت ۸۵ درصد پول اتوبوس را تضمین کرده است تا حمل و نقل عمومی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: سالهاست اتفاقی نیفتاد تا دولت و شورای اقتصاد در سال ۹۵ مصوبه‌ای را گذراند که ۱۹ هزار اتوبوس را در داخل تولید کنند و یک طرحی رونمایی شد و درباره آن مفصل بحث شد، اما در کمال تاسف عمل بازهم اتفاقی نیفتاد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شرکت‌های داخلی نیز نتوانستند در ساخت اتوبوس‌های داخلی به ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کنند، تصریح کرد: شرکت‌های داخلی به ادله متعددی نتوانستند به قول‌های خود عمل کنند و پس از آن هم شاهد اعمال مجدد تحریم‌ها بودیم.

وی ادامه داد: در نتیجه اگر قرار بمانیم و در داخل تولید کنیم، باید به این مساله توجه کنیم که بخش عمده ساخت اتوبوس در خارج صورت می‌گیرد و بخش‌های محدودی از آن توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود.

میرلوحی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بایستیم این بحران و کمبود ادامه دار می‌شود و دولت تا سال ۹۵ با وجود اینکه عزم خود را جزم کرده، اما نتوانسته اقدامی در این خصوص انجام دهد.

وی ادامه داد: در این شرایط صحبت این است که در یکسال باقی مانده دولت دوازدهم اقدامی در این خصوص انجام دهیم و اگر شرکت‌های داخلی در این خصوص می‌توانند اقداماتی در این خصوص انجام دهند، عملیاتی کنند و حتی مسئولان شهرداری جلسه‌ای را با شرکت ایران خودرو داشتند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ما اعلام کردیم که هرچه تولیدکنندگان داخلی در ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کنند، ما طالب آن هستیم و تامین اعتبار می‌کنیم، اما مساله این است که کار به این راحتی‌ها نیست.

وی ادامه داد: دولت باید وارداتش را آزاد کند حداقل به طور مقطعی تعدادی از اتوبوسرانی حل شود، چراکه وضعیت اتوبوسرانی در تهران بحرانی است. اکنون عمر معدل اتوبوس‌ها نزدیک به ۱۳ سال رسیده است و راه باید در این زمینه باز شود.

میرلوحی خاطرنشان کرد: پیشنهاد شهرداری این بود که از طریق تهاتر و نفت با کشور‌ها و شرکت‌های دیگر بتوانیم ناوگان حمل و نقلی خودمان را بهبود ببخشیم، این در شرایطی که ارز به ما اختصاص نمی‌یابد، می‌تواند راهکار مفیدی برای جبران کسری ناوگان حمل و نقل عمومی باشد.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در این شرایط منتظر هستیم که حالا که تخصیص ارز نیمایی برای خرید ناوگان حمل و نقل عمومی انجام نمی‌شود، به شهرداری و وزارت کشور بگویند که این سهمیه نفت شماست و خودتان به هر شکلی بتوانند اتوبوس بخرند.

وی در خصوص اینکه آیا تهاتر نفت برای قطعات یدکی مترو نیز ممکن است به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: خیر، ما راه‌های دیگر در تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی را رها نمی‌کنیم چراکه درباره ۶۳۰ واگن قطار مترو تهران به چین اعلام شده است و بانک مرکزی باید اقدامات لازم را انجام دهد و ۱۵ درصد منابع اولیه‌اش را از صندوق توسعه ملی باید تامین شود.

میرلوحی تصریح کرد: این اقداماتی است که تحقق آن را پیگیری می‌کنیم که ان اتفاق بیفتد و قرارداد‌هایی که قبلا مشخص شده است حتما لحاظ شود. واگن سازی متروی تهران خود فعال می‌شود و در آخر کار به ۵۰ درصد یا بیشتر تولید داخل می‌رسد که این مکانیزم خودش را دارد.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اتوبوس هم از همین مکانیزم برخوردار است چراکه اکنون در تهران با کمبود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس و در کل کشور با کمبود ۲۰ هزار اتوبوس روبه‌رو هستیم و اگر این راه باز شود، ساخت واگن داخل استارتات زده شده است.

میرلوحی خاطرنشان کرد: همه می‌خواهیم که با تولید داخل به اشتغال هم کمک کنیم، اما واقعیت این است که در ساخت اتوبوس و واگن مترو هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم و بخشی از این تکنولوژی در خارج رقم می‌خورد که تا این به داخل برسد، زمان می‌برد.

این عضو شورای شهر تهران در خصوص هزینه وارد شده به شهرداری ناشی از شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا ما دریک حساب سرانگشتی ماهی ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمدهایمان کاهش پیدا کرده است و علاوه بر اینکه مرتبا روزی حداقل یک و نیم میلیارد تومان به خاطر کرونا به ما متحمل می‌شود که اگر وضع به همین منوال پیش برود، تا آخر سال بالای ۵۰۰ میلیارد وسایل ضدعفونی را باید بدهیم.

میرلوحی تصریح کرد: شهرداری تهران به دلیل اینکه از روز اول در مبارزه با کرونا فعال بود، هزینه بسیاری را در این زمینه متحمل شده است و روزی را داشتیم که تنها ۱۰ نفر فوتی داشتیم و متاسفانه آمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش است.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: من خواهش دارم از مردم که حتما در همه جا چه در مترو، ادارات و وسایل حمل و نقل عمومی ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده تا بتوانیم با این بیماری مقابله کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *