صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خودرو‌های شخصی نفس شهر را می‌گیرند/ معاینه فنی مهم‌ترین اقدام برای کاهش آلودگی هوا

۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۱:۰۱
کد خبر: ۶۳۴۹۳۶
به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی، همه خودرو‌ها باید برای جلوگیری از آلوده‌تر شدن هوای شهر، معاینه فنی را جدی بگیرند.

- این روز‌ها که همه توجهات به سمت کنترل انتشار ویروس کرونا است، آلودگی هوا آرام آرام نفس شهر را می‌گیرد.

اما حالا که توصیه مسئولان استفاده از خودرو‌های شخصی به جای مترو اتوبوس است، باید با انجام معاینه فنی، از آلوده‌تر شدن هوای شهر جلوگیری کنیم.

بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با میزان گفت: آلودگی هوای این روز‌ها تهران به خاطر افزایش آلاینده اُزُن است و منشاء آن ناکس و هیدروکربن‌های نسوخته از منابعی مثل موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های بنزینی است. همچنین صنایع و نیروگاه‌ها هم در تشکیل این آلاینده نقش دارند.

وی افزود: نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده یکی از عواملی است که می‌تواند در کاهش آلودگی نقش به سزایی داشته باشد که متاسفانه تاکنون در مسئله کوتاهی شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ۸۰ درصد آلودگی هوا به فعالیت‌های متحرک بازمی گردد و ۴۵ درصد از آن، به خودرو‌های فرسوده تعلق دارد که اگر امکان بازسازی و بهسازی آن‌ها وجود ندارد، باید حذف شوند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی درباره خودرو‌های شخصی اظهار کرد: خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها باید با انجام به موقع معاینه فنی و استفاده از کاتالیست، از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: مهمترین مسئولیت مردم در کاهش الودگی هوا در انجام معاینه فنی خودرو و مراقبت از کاتالیست آن است و قطعا اولین فایده این اقدامات به خود آن فرد و اطرافیانش می‌رسد، چون بیشترین تماس با آن خودرو را دارند.

تاثیر کرونا بر آلودگی هوا

اشجعی در پاسخ به اینکه ویروس کرونا چه تاثیری بر کیفیت هوا گذاشت، گفت: در روز‌های اولیه شیوع ویروس کرونا و قرنطینه، به دلیل تعطیلی و کاهش تردد هوا سالم شد، بنابراین در روز‌های اولیه تاثیری مثبتی داشت.

وی افزود: پس از پایان یافتن ایام قرنطینه، مردم در به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی به جای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، از خودرو‌های شخصی استفاده کردند که این مسئله باعث افزایش ناگهانی آلاینده ها، کاهش کیفیت هوا و در نتیجه تاثیر منفی شد.

مقایسه امسال و پارسال وضعیت کیفیت هوا

اشجعی گفت: در سه ماهه اول سال گذشته، ۷ روز آلوده داشتیم، اما در سال جاری ۶ روز آلوده داشتیم که نشان می‌دهد امسال از سال گذشته هوا تمیزتر است؛ اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، احتمال استفاده مداوم مردم از خودروی شخصی بالا است و شاید سال جاری آلوده‌تر شود.

وی افزود: البته در سال جدید، شاخص‌های کنترل کیفیت هوا سختگیرانه‌تر شده است و اگر امسال هم با همان روش سال گذشته شاخص‌ها سنجیده میشد تعداد روز‌های ناسالم به کمتر از ۶ روز هم میرسید که نشان از بهبود کیفیت هوای سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته است.

آتش سوزی هوا را آلوده می‌کند؟

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی اظهار کرد: آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها به صورت غیر متقیم بر کیفیت هوا موثر است به طوریکه حریق باعث افزایش دما می‌شود. افزایش دما باعث ایجاد اُزُن و درنهایت افزایش آلودگی هوا می‌شود، اما در مجموع این آتش سوزی‌ها تاثیر به سزایی بر کیفیت هوا ندارند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *