صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حاجی میرزایی: کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است

۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳:۰۶
کد خبر: ۶۳۴۶۲۱
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه، کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم، گفت: کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است.

- طبق گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در آیین افتتاح همزمان ۳۰ هزار پایگاه مجازی فعالیت تابستانی دانش‌آموزی در کشور که بر بستر شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) اجرایی می‌شود با تبریک فرا رسیدن میلاد امام هشتم شیعیان جهان، حضرت امام رضا (ع) اظهار کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌های انسان در دوره زندگی یادگیری است و هیچ کار دیگری را نمی‌توانیم معادل یادگیری مقایسه کنیم. این فرایند از بدو تولد آغاز می‌شود و تا آخرین لحظه‌های زندگی انسان ادامه دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش با تشریح اینکه کیفیت زندگی انسان‌ها به عمق یادگیری آن‌ها وابسته است، اظهار کرد: انسان‌ها طوری زندگی، عمل و ارتباط می‌گیرند که یاد گرفته اند و هرچقدر یادگیری‌ها عمیق‌تر و کیفی‌تر باشد؛ زندگی انسان‌ها مناسبتر و با کیفیت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه انسان‌ها از طریق چهار نوع ارتباط؛ ارتباط با خود، خدای خود، خلق خدا و خلقت؛ ارتباط برقرار و یاد می‌گیرند، اظهار کرد: با ضمیمه شدن اندیشه عمق یادگیری انسان افزایش پیدا می‌کند لذا یادگیری محدود به زمان، مکان و دوره‌ای خاص از زندگی انسان نیست. تمام حیات انسان سرشار از عرصه‌های یادگیری و فراگیری است.

حاجی میرزایی مهمترین تمایز انسان‌ها با هم را در کیفیت یادگیری دانست و گفت: جایی که فرهنگ ها، تمدن ها، جوامع و... از هم جدا می‌شوند محصول فرایند کمیت و کیفیت یادگیری آن جوامع و تمدن‌ها است.

وی در مورد بهترین دوره یادگیری انسان‌ها گفت: بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است؛ لذا در این دوره سرعت و عمق یادگیری با دیگر روز‌های عمر انسان قابل مقایسه نیست بنابراین باید توجه جدی به این دوره از عمر بشر کرد و یادگیری موثر و عمیق را برای آن تدارک دید.

وزیر آموزش‌وپرورشبا اشاره به اینکه تعبیر اوقات فراغت تعبیر رسایی نیست، زیرا انسان دائما درحال یادگیری است، در تشریح تفاوت یادگیری در مدرسه با سایر مکان‌ها گفت: یادگیری در مدرسه؛ منظم مستمر و قابل اندازه گیری است، اما یادگیری‌های خارج از مدرسه مبتنی بر شوق، ذوق و رغبت است لذا مدرسه خوب باید مانند خانه باشد و مناسبات آن با احساس راحتی توام باشد.

حاجی میرزایی افزود: یادگیری در بیرون از مدرسه فرصتی طلایی است چرا که مدرسه بزرگتری است و جنس یادگیری در ایام اوقات فراغت نیز از این جنس است.

وی با اشاره به سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش گفت: تربیت انسان‌ها در سند تحول چند ساحتی است لذا تلاش ما پوشش همه ساحت‌های انسانی در برنامه درسی است، اما در بیرون از مدرسه فرصت بیشتری برای آموختن ساحت‌های مختلف تربیتی داریم لذا مهمترین کارکرد پایگاه‌های اوقات فراغت فراهم کردن حضور دانش آموزان در چنین مدرسه بزرگی است.

وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط بین مدرسه و جامعه تاکید کرد و گفت: اگر بین مدرسه و جامعه نتوانیم ارتباط برقرار کنیم اهداف مدرسه آسیب می‌بیند، ارتباط مدرسه با خانه، محله و ... همه این ارتباط‌ها یک هدف را دنبال می‌کند لذا ما در اوقات فراغت هم همان هدف ارتباطی را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید به اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی زندگی نگاه کرد، گفت: اگر اوقات فراعت را بدون بهره گیری موثر داشته باشیم به دانش آموزان آسیب خواهیم زد؛ لذا غنی کردن اوقات فراغت کودکان کمک به مدرسه است.

حاجی میرزایی ادامه داد: پایگاه‌های تابستانی عرصه‌ای برای احیا، استمرار، نشاط، شادابی و بهره مندی دانش آموزان به مهارت‌های مختلف است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کرونا محدودیت‌هایی برای جوامع و از جمله مدارس و محیط‌های یادگیری ایجاد کرده است، اظهار کرد: کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم، اما کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است و اکنون افراد متبحر و برجسته می‌توانند آموزش‌های خود را به طور کشوری و از طریق فضای مجازی برگزار کنند لذا عمق، تنوع و کیفیت یادگیری‌ها افزایش می‌یابد.

وی ایجاد این ظرفیت جدید را باعث کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: این موضوع باعث می‌شود تعداد افرادی که از این کلاس‌ها استفاده می‌کنند، زیاد شود، لذا باید این فرصت را مغتنم شمرده و در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و... برای دانش آموزان فضایی بهتر برای بهره مندی از امکانات فضای مجازی را فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تابستان امسال برای کودکان پربارتر باشد، تصریح کرد: همه تشکل‌های دانش آموزی باید وارد فعالیت‌های اوقات فراغت دانش آموزی شوند و فرصت‌های گسترده تری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

حاجی میرزایی گفت: تعداد پایگاه‌های اوقات فراغت دانش آموزی مهم نیست بلکه نتیجه فعالیت‌ها مهم است لذا زمانی می‌توانیم بگوییم فعالیت‌ها اثر بخش بوده است که دانش آموزانی توانمند و آماده برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم و این موضوع به معنای بهره مندی دانش آموزان از پایگاه‌ها اوقات فراغت است.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان با تاکید بر اهمیت اوقات فراغت به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که از طریق ویدیو کنفرانس در این برنامه حضور داشتند، تصریح کرد: بخشی از کار آموزش و پرورش در تابستان سازماندهی اوقات فراغت دانش آموزان است لذا مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *