صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اعتراض کارگردان دفاع مقدسی به وضعیت سینما/رقابت اکران در سینمای بدون مخاطب

۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵:۰۱
کد خبر: ۶۳۲۹۶۲
هشتمین روز از تیر ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر محمدعلی باشه آهنگر درباره وضعیت کنونی سینمای تاریخ معاصر اشاره کرد.

- هشتمین روز از تیر ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر محمدعلی باشه آهنگر درباره وضعیت کنونی سینمای تاریخ معاصر اشاره کرد.

۸ فیلم چرخه اکران بعد از بازگشایی سینما‌ها را بشناسید

- سینما‌های سراسر کشور از اسفند ماه گذشته با تعطیلی سالن‌های خود به دلیل شیوع بیماری کرونا وضع ناگواری را تجربه کردند، اما حال بعد از گذشت این زمان هشت فیلم آغازگر راه سینما در سال ۹۹ و همزمان با بازگشایی سالن‌های تماشای فیلم هستند.

سینما هفته اول پس از بازگشایی خود را پشت سر می‌گذراند، اخبار ضد و نقیضی درباره استقبال مردمی از بازگشایی سالن‌ها شنیده می‌شود، اما در هر حال سینمای ۹۹ کار خود را با اکران آثاری متفاوت و متنوع آغاز کرده و امیدوار است با وجود پروتکل‌های بهداشتی و تخصیص پنجاه درصد صندلی‌های سالن نمایش فیلم با اقبال خوبی روبرو شود.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی ، به معرفی هشت فیلم چرخه اکران در سال جدید پرداخته که به شرح زیر است:

خوب بد جلف: ارتش سری

نویسنده و کارگردان: پیمان قاسمخانی

بازیگران: پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، امیرمهدی ژوله، فرهاد آییش، ستاره پسیانی، مارال فرجاد، شکیب شجره

خلاصه داستان: گروهی ضد انقلابی به ریاست دکتر مدنی (فرهاد آییش) و زیر نظر دونالد ترامپ ماموریتی به فربد (حامد کمیلی) در ایران به عنوان گروه فیلمبرداری به ایران بفرستد. در آنجا پژمان جمشیدی و سام درخشانی به عنوان بازیگر های فیلم ارتش سری انتخاب می شوند. فربد سعی در انجام عملیات است اما پژمان و سام تقریبا همه چی را به هم می ریزند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

پوستر فیلم جدید «جانی دپ» رونمایی شد

- پوستر فیلم سینمایی «در انتظار بربرها» ساخته سیرو گرا با بازی جانی دپ، مارک ریلنس و رابرت پتینسون رونمایی شد، این فیلم در ابتدا قرار بود در سینما‌ها اکران شود، اما بنا به اعلام ساموئل گلدوین فیلمز به دلیل شیوع ویروس کرونا از ماه آگوست در پلتفرم‌های دیجیتال در دسترس خواهد بود.

داستان این فیلم بر اساس یک رمان با همین نام، نوشته‌ی جی. ام. حول یک دادستان می‌گذرد که دهه‌ها است به امپراطوری وفادار مانده است. او مسئول یکی از سازمان‌های یک شهر کوچک مرزی است که درگیر جنگی ناگهانی با وحشی‌ها می‌شود و از این نبرد سر باز می‌زند.

  • بیشتر بخوانید: 
  • برای مشاهده آخرین اخبار سینمای هالیوود اینجا کلیک کنید

جانی دپ در این فیلم نقش افسر سرد و بی‌رحمی را بازی می‌کند که به گفته کارگردان گرچه داستان آن در یک پاسگاه دور مرزی در دل صحرا اتفاق می‌افتد، به دنیای امروز ما کاملا مرتبط است.

«در انتظار بربرها» بر اساس داستانی به همین نام نوشته «جان ماکسول کوتسی» نویسنده معروف اهل آفریقای جنوبی ساخته شده است. کوتسی علاوه بر جایزه نوبل ادبیات، دو دوره برنده جایزه ادبی «من بوکر» شده است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

بازگشت دراکولا به تئاتر شهر/بحران تئاتر در جهان همچنان ادامه دارد

- تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی پس از چهار ماه تعطیلی بار دیگر شاهد روی صحنه رفتن آثار هنرمندان است، این هنر یکم تیر ماه با روی صحنه رفتن چهار اثر نمایشی به صورت رسمی بازگشایی شد.

تاکنون هشت نمایش «یازده جریحه روح»، «است»، «آگوست در اوسیج کانتی»، «ابر شلوارپوش»، «پسر»، «کابوس‌های مرد مشکوک»، «پنهان خانه پنج در» و «و همیشه پاییز» برای اجرای صحنه‌ای پس از آغاز فعالیت سالن‌های تئاتر اعلام حضور کرده اند، که از این میان چراغ صحنه با اجرای چهار نمایش در اولین روز فعالیت رسمی سالن‌های تئاتر کشور روشن می‌شود.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

خالق شرلوک هلمز میهمان رادیو نمایش شد

بهناز بستان دوست مجری کارشناس برنامه رادیویی «هزار توی داستان» درباره جزئیات برنامه این هفته بیان کرد: روز جمعه ششم تیرماه، به بررسی زندگی و آثارِ خالقِ شخصیتی داستانی می پردازیم که از خود نویسنده پر آوازه تر است. آرتور کنن دویل خالق شخصیت باهوش و زیرک شرلک هلمز.

وی ادامه داد : شاید ما آشنایی با کنن دیل نداشته باشیم ولی قطعا با شرلوک هلمز آشناییم. شرلوک هلمزی که با گذشت بیشتر یک قرن از تولدش هنوز شخصیتی پر کشش و دوست داشتنی است. در این برنامه داستان مسئله هویت را از این نویسنده می شنویم و در بخش کارشناسی همراه با آقای ایوب آقاخانی ضمن بررسی این داستان، به طور کلی، ژانر ادبیات کارآگاهی را کندوکاو خواهیم کرد.

«هزار توی داستان» به تهیه کنندگی ژاله محمدعلی، کارشناسی و اجرای بهناز بستان دوست و گویندگی رضا عمرانی، جمعه‌ها ساعت ۲۱ الی ۲۲ از رادیو نمایش پخش می‌شود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

خسته شدم از تلاش زیادی در سینما

محمدعلی باشه‌آهنگر در گفت‌وگو با ، با نقد از چرخه اکران در سینمای ایران و عدم حمایت از آثار تاریخی و دفاع مقدسی گفت: با نگاهی سطحی به چرخه اکران در سینمای ایران متوجه می‌شوم که بیشتر چه فیلم‌هایی با شرایط آسان‌تری به اکران می‌رسند، تنها فیلم‌هایی مورد حمایت هستند که برای گیشه ساخته شده و کمک بیشتری به فروش می‌کنند، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فیلمی چون «سرو زیر آب» که برای شهیدان ساخته شده بود در اکران به شدت مورد ظلم قرار گرفت و به راحتی آن را کنار گذاشتند. این فیلم دیده نشد و هیچکس از این فیلم پشتیبانی نکرد، البته من این فیلم را نه برای فروش بلکه برای شهدا ساختم. 

کارگردان فیلم «سرو زیر آب» درباره کاهش ساخت آثار سینمایی با موضوع تاریخ معاصر ایران اذعان کرد: ساخت چنین آثاری بسیار سخت شده است، این گونه آثار بودجه‌های سنگین می‌طلبد و  غالبا به یک شهرک سینمایی نیازمند است، در قبال ساخت آثار تاریخ معاصر نمی‌توان در خیابان ‌های شهر به راحتی فیلم ساخت لذا اگر شهرک سینمایی مناسب با چنین آثاری ساخته شود کار فیلمساز بسیار راحت‌تر خواهد شد. 

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

وی در همین راستا اذعان کرد: مشکل بعدی در قبال ساخت آثار سینمایی با محوریت تاریخ معاصر این است که اکثریت آثار ساخته شده در روایت مشابه هستند و بسیاری از رویدادهای مهم تاریخی در ساخت چنین آثاری مغفول مانده است. اکثریت فیلمهای اخیر تاریخ معاصر به یک بخش خاص پرداخته اند در صورتی که فیلم تاریخی ساختن ابعاد مختلفی دارد. از نظر من برای ساخت آثار تاریخ معاصر باید شجاعانه وارد عمل شد و دست روی سوژه‌های ناب و بکر گذاشت. 

کارگردان فیلم سینمایی «نبات داغ» با اشاره به علاقه شخصی خود به ساخت آثار مربوط به تاریخ معاصر اضافه کرد: من علاقه شدیدی به ساخت آثار تاریخ معاصر دارم اما باور کنید خودم هم نمی دانم چرا نمی‌توانم دست به چنین پروژه‌های بزرگی بزنم.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

رضا شفیعی: با پخش سریال «سرباز» در ماه مبارک رمضان مخالف بودم

رضا شفیعی تهیه کننده سریال «سرباز» در گفت‌وگو با میزان پیرامون واکنش‌ مخاطبان در مورد سریال «سرباز» گفت: سریال سرباز به لحاظ فرم شباهتی به سایر سریال‌های دیگر ماه مبارک رمضان نداشت لذا با واکنش‌های مختلفی نسبت به سریال‌های ماه رمضان روبرو شد، با این حال معتقدم سریال «سرباز» در نوع خودش تجربه‌ای ارزشمند بود.

وی در همین راستا ادامه داد: برای تعیین ارزش یک سریال تعداد مخاطب، معیار مناسبی نمی‌تواند باشد و باید در نظر داشت که نگاه مخاطب تنها یکی از شاخص‌های خوب برای تعیین ارزش یک سریال محسوب می‌شود، این مهم با توجه به در نظر گرفتن زمان پخش سریال «سرباز» و ایام ماه مبارک رمضان قابل توجه است، زیرا سریال سرباز ریتمی متفاوت نسبت به سریال‌های دیگر داشت.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید

شفیعی به توصیف سریال‌های ماه مبارک رمضان پرداخت و افزود: قصه و ریتم سریال‌های ماه مبارک رمضان عموما ریتم تندی دارند و قصه گویی آنان نیز شیوه خاص خود را دارد لذا قرار گرفتن سریال سرباز در کنار سایر سریال‌ها مقایسه‌ نادرستی محسوب می‌شود.

تهیه کننده سریال «سرباز» با اشاره به زمان پخش این سریال بیان کرد: من در ابتدا با پخش سریال «سرباز» در ماه مبارک رمضان مخالف بودم اما تشخیص مدیران صدا و سیما بر پخش این سریال در ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما بود از طرفی نوع بیان جدید سریال برای مخاطب به ظاهر نا آشنا بود و همین امر سبب شد تا به راحتی در قسمت‌های نخست مخاطبان نتوانند با آن همراه شوند و جذابیتی نیز برایشان نداشته باشد و حتی ممکن است احساس کم فروشی کرده باشند، اما در ادامه راه متوجه پیام‌های خاص سریال «سرباز» شدند.

وی تصریح کرد: سریال «سرباز» شاخص‌های خاص خود را داشت. تجربه من نشان می‌دهد که وقتی سریال موفقی برای مدتی روی آنتن قرار می‌گیرد بهتر دیده می‌شود و در عین حال مخاطب خود را از دست نمی‌دهد، این نوع سریال‌ها عموما بسیار خوش می‌درخشند به عنوان مثال هنگامی که سریال «جراحت» به روی آنتن رفت و پشت سر آن سریال «وضعیت سفید» به نمایش گذاشته شد توانست رنج بالایی از مخاطب را به خود جذب کند، زیرا پیش از این سریال اول توانسته بود قدرتمند وارد شود و در ادامه سریال بعدی توانست با کمی تفاوت مخاطبان را از آن خود کند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

نگاهی متفاوت به تاریخچه صندوق‌ها و ضریح‌های مرقد مطهر «امام رضا(ع)»

- صندوق و ضریح در فرهنگ مسلمانان نمادی از مضجع بزرگان دین، رجال و مشاهیر شناخته می‏‌شود و در بیشتر موارد القا کننده امری مقدّس است. همین امر سبب شده است این سازه‌ها کمتر از جنبۀ تاریخی و هنری، بررسی شوند.

با اینکه اجزای تشکیل‏ دهندۀ این نماد‌ها، مشخص بوده و بر نحوه ساخت آن‌ها اصول خاصی حاکم است، امّا در مقاطعی، اشیاء دیگری بر صندوق‌ها و ضریح‌ها افزوده شده که از شاکلۀ اصلی آن‌ها نبوده است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

پژوهشی با محوریت شناسایی، معرفی و تجزیه و تحلیل این اشیاء و وسایل در صندوق‌ها و ضریح‌‏های حرم رضوی به همت سعیده جلالیان کارشناس ارشد تاریخ و پژوهشگر اسناد آستان قدس رضوی انجام شده است، از این رو خبرنگار گروه فرهنگی برای آگاهی هر چه بیشتر از نفایس و اشیاء موجود در حرم مطهر رضوی با این پژوهشگر به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه خواهید خواند:

میزان: لطفا در ابتدا به شیوه نگارش این پژوهش و مباحث مطرح شده در آن اشاره کنید؟

جلالیان: در این نوشتار به شیوه توصیفی _ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه‌ای و آرشیوی تلاش شده است تصویری کامل از ویژگی‏‌های انواع نفایس منصوب و منضم شده «ضمیمه و پیوست» به صندوق‌ها و ضریح‌های مرقد «امام رضا(ع)» ارائه شود و شناختی از واقفان، بانیان، اهداکنندگان، سازندگان و هنرمندان این آثار به دست آید. همچنین در این پژوهش سعی شده نمود‌های تمدن ایرانی، اسلامی با تکیه بر منابع دست اوّل تاریخی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد و قدمت، ویژگی و سرنوشت هریک از آن‌ها در طی ادوار مختلف بیان شود. شناخت بانیان و واقفان ساخت صندوق ها، بررسی موقوفات و معرفی صندوق پوش‌ها از دیگر موضوعات این نوشتار است.

میزان: برای نگارش این پژوهش از چه منابع و اسنادی بهره برده‌اید؟

جلالیان: سکوت منابع در قرن سوم و نیمه نخست قرن چهارم هجری سبب شده اطلاعات دقیقی از چگونگی مدفن «امام رضا(ع)» وجود نداشته باشد، اما در برخی از آثار همچون «اسرار التوحید» محمد منور، «تاریخ نیشابور» و.. اطلاعات و منابعی وجود دارد که ما را با نصب صندوق در مدفن «امام رضا(ع)» آشنا می‌کند. سابقه نصب اولین صندوق در حرم رضوی به نیمه دوم قرن چهارم هجری قمری می‌رسد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *