خروج برندهای خارجی فرصتی برای تولیدات داخلی
به گفته این مقام صنفی، شرکت کرهای سامسونگ تا پیش از خروج از کشورمان متاثر از تحریمها، حدود ۴۵ درصد بازار کشورمان را در اختیار داشت، اما اکنون شرکتهای ایرانی به دنبال جایگزینی این محصولات است.
موسوی مجد بیانداشت: این مهم در کمتر از هشت ماه عملیاتی شد و ماه گذشته این خط تولید با عمق داخلیسازی بالا توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد و آغاز به کار کرد.
وی خاطرنشانکرد: اکنون خط تولید تلویزیون و مانیتور راه اندازی شده و تا چند ماه آینده خط تولید لباسشویی و یخچال فریزر توسط شرکتهای ایرانی جایگزین سامسونگ با توان داخلیسازی بالا وارد مدار میشود.
لوازمخانگی قاچاق
رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران، به وجود تلویزیونهای سامسونگ در بازار اشاره کرد و گفت: بخش کمی از این محصولات، از موجودیهای انبار و بقیه قاچاق است و اگر موضوع قاچاق ساماندهی نشود، ضربه شدیدی به تولید وارد خواهد کرد.
وی ادامهداد: کالاهای قاچاق به سهولت وارد تهران و دیگر شهرها میشود و شرایط تورمی و افزایش نرخ ارز، هر روز شرایط بهتری برای قاچاقچیان رقم میزند، به طوری که اکنون به طور متوسط قیمت کالاهای قاچاق ۳۰ درصد پایینتر از محصولات داخلی است و با افزایش نرخ ارز نیز سود بیشتری به جیب میزنند.
این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد مسوولان برخورد شدیدتر و جدیتری با پدیده قاچاق داشته باشند.
صادرات لوازم خانگی
رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران یادآور شد: شاید تا چهار سال پیش فرصت خوبی برای صادرات این محصولات وجود داشت، اما اکنون هدف نخست همه شرکتها تامین بازار داخلی است.
وی بیان داشت: به طور نمونه نیاز بازار سالیانه ۲.۲ میلیون دستگاه تلویزیون است و اینکه در بازار تلویزیون قاچاق میبینیم، یعنی تیراژ داخل پاسخگو نیست.
موسوی مجد از مردم درخواست کرد از خرید لوازم خانگی قاچاق خودداری کنند، زیرا علاوه بر ضربه زدن به تولید داخل، از خدمات پس از فروش مناسبی نیز برخوردار نیستند.
وی با بیان اینکه همه شرکتهای داخلی برنامههای تعمیق ساخت داخل را در دستور کار دارند، یادآور شد: البته داخلیسازی ۱۰۰ درصدی نه امکانپذیر و نه اقتصادی است. به طور نمونه پنلهای تلویزیون در همه جای جهان توسط دو یا سه شرکت تولید میشود که راهاندازی کارخانجات آن علاوه بر اینکه از فناوری هایتک (High Tech) بهره میبرد، برای سایر کشورها جز با تیراژ بسیار بالا اقتصادی نیست.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.