صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آموزش سواد پایه و مهارت‌های زندگی به کودکان مهاجر؛ دستورکار مؤسسه ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان

۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶:۰۱
کد خبر: ۶۳۱۸۶۸
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
مؤسسه ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان (ایلیا) در بیانیه‌ای در مراسم گرامیداشت روز جهانی پناهنده، اعلام کرد آموزش سواد پایه و مهارت‌های زندگی به کودکان مهاجر دو موضوع در دستور کار این مؤسسه است.
- بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در جریان مراسم گرامیداشت روز جهانی پناهنده که با همت اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی و با همکاری آژانس جهانی پناهندگان سازمان ملل متحد برگزار شد، بیانیه مؤسسه ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان (ایلیا) توسط رئیس این موسسه قرائت شد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

روز جهانی پناهندگان را در حالی گرامی می‌داریم که امروز کشور ما در موج دوم همه‌گیری کرونا قرار دارد. از سوی دیگر، کمیساریای عالی پناهندگان اعلام کرده است که شعار روز جهانی پناهنده در سال ۲۰۲۰ چنین است: «هر اقدامی به حساب می‌آید». هر کس می‌تواند تفاوتی را ایجاد کند. وظیفه ما این است که مطمئن شویم کسی جا نمی‌ماند.
 
همچنین روز جهانی پناهنده زمانی برای همدلی با پناهندگانی است که از خانه و کشور خود رانده شده‌اند و در جستجوی صلح و امنیت به جوامع میزبان پناه آورده‌اند و همچنین کشور‌های میزبان که در تمامی دوران علی رغم چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بستری را پذیرش و میزبانی از این گروه فراهم کرده‌اند.

ما در موسسه ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان (ایلیا) همواره تلاش کرده‌ایم که در جهت ارتقای کیفیت زندگی کودکان نیازمند حمایت‌های ویژه در مناطق هدف خود حرکت کنیم. با در نظر گرفتن همه‌گیری کرونا و نیز با توجه به اینکه مهاجران بخشی از گروه هدف مؤسسه در مناطق هدف هستند – با این نگاه که هر اقدامی می‌تواند تفاوتی ایجاد کند – ایلیا فعالیت‌هایی را در چند ماهه اخیر برای کمک رسانی در زمینه پیشگیری از بیماری کوید نوزده آغاز کرده است.
 
تولید لباس محافظ بیمارستانی در واحد‌های تولیدی ایلیا از جمله این فعالیت‌هاست. خوشحالیم توانسته‌ایم به وظیفه خود عمل کنیم و از همه کسانی که در این واحد زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنیم که این توان را داشته‌ایم که در این وضعیت نقش‌آفرین باشیم.

ایلیا باور دارد که حمایت از مهاجران در شرایط همه گیری کرونا نیازمند رویکردی همه جانبه است. از یک سو آموزش و آگاهی رسانی در مورد COVID-۱۹ جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری یکی از اقداماتی است که توسط سازمان‌های مردم نهاد با همکاری دولت و سازمان‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد و از سوی دیگر توزیع بسته‌های بهداشتی حاوی مواد ضدعفونی‌کننده که ممکن است به‌راحتی در دسترس پناهندگان نباشد و یا تهیه آن به لحاظ اقتصادی برای این گروه مقدور نباشد از دیگر اقدامات مثبت سازمان‌ها در این زمینه بوده است.

شایسته است اشاره کنیم ایلیا پیوسته دو موضوع را در خصوص مهاجران در دستور کار خود داشته است: آموزش سواد پایه و مهارت‌های زندگی به کودکان مهاجر. از نظر ایلیا، آموزش سواد پایه کافی نیست. برای کودکان مهاجر اهمیت دارد که مهارت‌های لازم اجتماعی را به دست آورند. آنان حق دارند مانند کودکان دیگر بتوانند در جامعه با دیگران در تعامل باشند و هر زمان که لازم باشد، از حقوق اجتماعی خود دفاع کنند. با این وجود در اینجا تأکید می‌کنیم حمایت از پناهندگان و بهبود کیفیت زندگی ایشان نیازمند یک اقدام اجتماعی همه جانبه از سوی مردم، دولت و سازمان‌ها در سطوح مختلف است. در این میان رسالت سازمان‌های مردم نهاد نیز به عنوان رابط اصلی میان این گروه‌ها ایجاد همبستگی و انسجام جمعی است.

گرچه پذیرش پناهندگان در جوامع میزبان توسط دولت‌ها، مردم و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی صورت گرفته است، نقش پررنگ سازمان‌های مردم نهاد در این میان انکارناپذیر است؛ چرا که این نهاد‌ها از یک سو تلاش نموده‌اند تا با ارائه خدمات در خوزه آموزش، سلامت و بهبود معیشت از پناهندگان حمایت نمایند و از سوی دیگر پلی برای ارتباط و پذیرش پناهندگان با جامعه محلی میزبان و ایجاد همبستگی اجتماعی باشند. در سال جاری که با شیوع ویروس کرونا چالش‌های اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش بروز یافته است تلاش برای حفظ این همبستگی و حمایت از پناهندگان در شرایط ویژه ناشی از کرونا نیز بیش از پیش مطرح است.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *