شکست بازگشایی سینماها در اولین قدم/نبود برنامه ریزی بعد از ۴ ماه تعطیلات
- پس از نزدیک به چهار ماه تعطیلی سینماها با اعلام خبر بازگشایی سالنهای سینما از تاریخ یکم تیر ماه اکثریت دوست داران و علاقمندان به این هنر امیدوار به بازگشت به دوران پیش از کرونا شدند. هرچند در ایام قرنطینه خانگی سینما ماشین و اکران آنلاین سعی در زنده نگه داشتن سینما کردند اما بدون شک تماشای فیلم در سالن سینما تفاوتهای فراوانی برای فیلمساز و همین طور مخاطب سینما خواهد داشت.
هر چند برخی نیز بازگشایی سینماها را کمی شتاب زده دانستند و امید چندانی به موفقیت سینما بعد از دوران کرونا نداشتند، اکثریت منتقدین به بازگشایی علاوه بر عدم اشاره به ممکن نبودن رعایت درست پروتکلهای بهداشتی، این بازگشاییها را بیبرنامه دانستند.
اما سینما به هر نحو باید به بقای خود ادامه دهد و بازگشایی سینماها بالاخره باید اتفاق میافتاد، با اعلام خبر بازگشایی سینماها از تاریخ یکم تیر ماه از همان ابتدا دو فیلم «خوب بد جلف ۲» و «شنای پروانه» به عنوان گزینههای اصلی اکران معرفی شدند.
این دو فیلم تبلیغات ابتدایی خود برای اکران پس از بازگشایی سینماها را آغاز کردند، البته در کنار این دو اثر قرار بود که آثار سینمایی اسفند ماه سال گذشته هم به چرخه اکران باز گردند، همه چیز برای شروعی پر التهاب آماده بود، اما به یکباره بار دیگر حواشی به چرخه اکران برگشت.
طی دو روز متوالی صاحبان دو فیلم «خوب بد جلف ۲» و همچنین «شنای پروانه» به دلیل نبود تبلیغات محیطی و تلویزیونی مناسب که پیش از این وعدههایی نسبت به آن دریافت کرده بودند از چرخه اکران سینماها بعد از بازگشایی انصراف دادند.
انصراف این دو فیلم حواشی فراوانی را به وجود آورد، هر دو اثر حداقل شش ماه از اکران محروم شدند، اما سازندگان اعتقاد داشتند که بدون تبلیغات اکران در شش ماه آینده برایشان کم ریسکتر خواهد بود، حال نخستین روز از تیر ماه فرا رسیده است.
شب گذشته سازمان سینمایی به صورت رسمی از بازگشایی سینماها خبر داد و اعلام کرد که به سرعت دو فیلم جدید جایگزین دو اثر اصلی چرخه اکران قرار میگیرند، اما آنچه مسلم است آن که مشخصا سینما در همان ابتدای راه بازگشایی با شکست بزرگی روبرو شده است.
شاید این نکته را نتوان از سر گذراند که طی چهار ماه تعطیلی شاید مسئولین فرهنگی و سینمایی میتوانستند برنامه ریزی بهتر و منسجم تری را نسبت به سینمای پساکرونا انجام دهند، اما عدم برنامه ریزی دقیق و درست باعث شد تا چرخ سینمای بعد از کرونا در همان گام اول پنچر شود.
نکته عجیب در این میان تشکیل نشدن جلسه شورای صنفی نمایش به عنوان مسئول اصلی چرخه اکران در سینماها است، این شورا به طور معمول مسئولیت ارائه مجوز به آثار برای اکران را بر عهده دارد، اما همانطور که در قبال انتخاب دو فیلم شنای پروانه و خوب بد جلف تصمیم گیر نبود در قبال جایگزینهای اکران هم همچنان هیچ برنامهای ندارد.
سینما طی چهار ماه گذشته حواشی متعددی را تجربه کرده است، بسیاری از عوامل سینما با مشکلات فراوانی روبرو شده اند، معیشت سینماگران با چالشهای فراوانی روبرو بوده و از طرفی بسیاری از سالنهای سینما به مرز ورشکستگی رسیده اند، حال باید دید وضعیت نگران کننده سینما تا چه زمانی به همین منوال ادامه مییابد.