صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چابهار کانون ترانزیت و صنعت در توسعه مکران

۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱:۰۱
کد خبر: ۶۳۰۴۸۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
وزیر راه و شهرسازی از چابهار به‌عنوان هاب ترانزیت و حمل‌ونقل و کانون صنعتی در توسعه سواحل مکران نام برد.

- براساس اعلام پایگاه خبری راه و شهرسازی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای‌‌‌عالی توسعه سواحل مکران تا چند ماه قبل در وزارت دفاع قرار داشت، گفت: با توجه به‌ضرورت توسعه شتابان‌تر این سواحل و مصوبه قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مقرر شد در این خصوص شورایی تشکیل شود و دبیرخانه این شورا، توسعه سواحل مکران را دنبال کند.
 
وی در ادامه به بیان برخی از اقدامات مهم انجام‌شده در توسعه سواحل مکران پرداخت و یکی از این اقدامات را تهیه و تدوین سند جامع توسعه مکران عنوان کرد و افزود: برای اولین بار است که در کشور برای توسعه سرزمین، سندی جامع تهیه می‌شود تا به‌صورت برنامه‌‌محور اقدام و از توسعه به صورت بخشی و واگرا اجتناب کنیم.
 
اسلامی با بیان اینکه فاز نخست این سند در سال ۹۶ تصویب شد، بیان کرد: با طی مراحل تکمیلی در سال ۹۸ این سند در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، شورای‌عالی آمایش و شورای توسعه سواحل مکران به تأیید رسید. پیش‌ازاین نیز مراحل استانی تأیید سند در شورای‌عالی استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام شده بود.
 
وی اتفاق مهم دیگر را ورود دستگاه‌های هموارکننده مسیر توسعه به منطقه خواند و با اشاره به اینکه این دستگاه‌ها به دنبال تأیید سند، وارد منطقه شده و پروژه‌های پیشتاز را به اجرا در آورده‌اند، خاطرنشان کرد: پیشتازترین پروژه‌هایی که در سواحل مکران دنبال می‌شود پروژه‌های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی و سپس پروژه‌های حوزه انرژی است. همچنین پروژه‌های بهداشت و درمان، آموزش‌وپرورش، آموزش‌عالی، توسعه مهارت‌های فنی و آموزش فنی و حرفه‌ای باید برای توسعه اجتماعی منطقه شتاب و ظرفیت‌سازی لازم برای آن انجام گیرد.
 
دبیر شورای عالی توسعه سواحل مکران، گام سوم در توسعه این سواحل را جلب و جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خواند و گفت: در این گام بخش خصوصی باید برای سرمایه‌گذاری در رشته‌های گوناگون در منطقه حضور یابد. منطق توسعه‌ای که در سواحل مکران در نظر گرفته‌شده، این است که چابهار به‌عنوان هاب حمل‌ونقل و ترانزیت و کانون صنعتی در حوزه انرژی است.
 
وی عنوان کرد: دومین کانون توسعه این منطقه، جاسک است که هاب انرژی و صنایع بزرگ آب و برق خواهد بود. این دو کانون بزرگ و حیاتی منطقه و در حدود هزار کیلومتر نوار ساحلی، اساس برنامه توسعه است و سایر بخش‌های سرزمین نیز به کشاورزی، تولید میوه‌های گرمسیری، شیلات و گردشگری اختصاص‌یافته است. فاخرترین بخش سرزمین برای ما توسعه گردشگری طبیعی در سواحل مکران است. این منطقه سواحل بسیار زیبایی دارد که در مواردی جزو عجایب خلقت هستند. سواحل زیبا، گل‌فشان‌ها، کوه‌های مریخی و سرزمینی که ماسه‌های روان را به سواحل پیوند داده، تنها بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گردشگری منطقه مکران است.
 
وزیر راه و شهرسازی، منطق توسعه سواحل مکران را سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های صنعت و انرژی و حضور مردم در بخش‌های شیلات، کشاورزی و گردشگری دانست و بیان کرد: این دو به‌صورت متوازن رشد می‌کنند و زمینه را برای رشد کیفی جامعه و رشد اقتصادی  کشور فراهم می‌سازند.
 
وی افزود: در شورای توسعه سواحل مکران، جهت‌گیری‌ها و پیاده‌سازی نقشه راه و پایش عملکردها را دنبال می‌کنیم و امیدواریم با نهادسازی و تسهیل‌گیری‌های لازم، مسیر توسعه هموار شود و جلب و جذب سرمایه‌گذار رونق و سرعت گیرد.
 
اسلامی همچنین از فعالیت شعبه‌های استانی شورای توسعه سواحل مکران در هرمزگان و سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: جلسه‌های این شعبه‌ها به ریاست استانداران برگزار می‌شود و شعبه‌ها به‌عنوان کانون محوری مناطق، هدایت امور را در داخل استان به عهده خواهند داشت.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *