صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

احکام خورشیدگرفتگی چیست؟+نحوه خواندن نماز آیات

۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰:۲۳
کد خبر: ۶۳۰۳۴۲
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در دین اسلام توحید همواره به عنوان رکن اصلی مورد توجه بوده لذا در هنگام کسوف، خسوف، زلزله، رعد و برق و بسیاری دیگر از نا ملایمات طبیعی، افراد را به سوی یاد و پناه خداوند راهنمایی می‌کند، دین مبین اسلام برای رخداد‌هایی همانند کسوف نماز آیات را ارائه کرده است.

حمید وحیدی در گفت‌وگو با پیرامون پیام‌های عظمت الهی نهفته در وقوع «کسوف» گفت: از «کسوف» به عنوان یکی از رویداد‌ها و نشانه‌های عظمت خداوند یاد می‌شود، این پدیده عموما برای یادآوری عظمت و اراده خداوند متعال است، «کسوف» به انسان‌ها یادآوری می‌کند که همیشه شرایط یکسان بر زندگی حاکم نیست و چنانچه خداوند متعال اراده کند می‌تواند عافیت و آرامش را تغییر دهد.


وی در همین راستا ادامه داد: در دین اسلام «توحید» همواره به عنوان رکن اصلی مورد توجه بوده لذا در هنگام «کسوف»، خسوف، زلزله، رعد و برق و بسیاری دیگر از نا ملایمات طبیعی، افراد را به سوی یاد و پناه خداوند راهنمایی می‌کند، دین مبین اسلام برای رخداد‌هایی همانند «کسوف» «نماز آیات» را ارائه کرده است.

وحیدی یاد خداوند متعال را هنگام وقوع «کسوف» عملی مهم و قابل توجه دانست و اظهار کرد: «نماز آیات» مولفه‌های ارزشمندی در خود دارد، مقوله‌ای همچون بیان فرمانبرداری و ناچیز بودن بشر و به نوعی اقرار به بزرگی و عظمت خداوند و ناتوانی انسان در مقابل پروردگار عالم و این نکته مهم که خداوند هرچه اراده کند همان خواهد بود و این مهم تدبیر و حکمت پروردگار عالم را در بر دارد.

وی پیرامون  یکی از مولفه‌های برگزاری «نماز آیات» بیان کرد: در نماز آیات افراد به خود یاد‌آور می‌شوند که تدبیر خداوند متعال همواره با حکمت روبرو بوده و در عین حال خداوند متعال کارگردان صحنه هستی است و بر همه امور اشراف دارد و تدابیر او همواره خیری را به دنبال دارد، لذا در برخورد با بلا‌یای طبیعی باید توجه و تفکر داشت و همواره باید خداوند را شکر کرد.

وحیدی به زمان برگزاری نماز آیات اشاره و تصریح کرد: در هنگام وقوع «کسوف» نماز آیات باید برگزار شود، زمان برگزاری نماز آیات از ابتدا شروع «کسوف» تا انتهای آن لازم است، اما بهترین زمان برای خواندن نماز آیات زمانی است که «کسوف» به نهایت رسیده است البته مراجع مختلف در مورد شرایط خواندن نماز آیات نظراتی داشته اند که با توجه به اجماع نظر آنان، خواندن نماز حتی چنانچه «کسوف» کامل انجام نشده باشد توصیه شده است و چنانچه از زمان آن گذشته باشد احتیاط در این است نیت بر مافی الذمه کنند و قضای نماز حاجات را بجا آورند.

وی با اشاره به شیوه برگزاری نماز آیات بیان کرد: نماز آیات به دو روش خوانده می‌شود روش اول نماز را به نیت نماز آیات در دو رکعت بخواند و آن را در پنج رکوع به جا بیاورد به شکلی که قبل از هر رکوع یک مرتبه سوره حمد و یک مرتبه سوره توحید خوانده شود، لازم به ذکر است که این پنج رکوع به صورت متصل بجا آورده شود.


وی با اشاره به روش دوم خواندن نماز آیات تاکید کرد: در روش دوم نیز نماز آیات در قالب همان دو رکعت برگزار می‌شود، به گونه ای که  بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، یک مرتبه سوره حمد و سپس هر سوره ای از قرآن کریم را به پنج قسمت تقسیم کرده و در پنج رکوع آن را بخواند به گونه ای پس از برخواستن از رکوع اول قسمت دوم سوره و سپس تا قسمت پنجم سوره را می‌خواند لازم به ذکر است این عمل در هر دو رکعت باید بجا آورده شود.

وحیدی به تفاوت زمان بجا آوردن خواندن نماز آیات در زمان وقوع زلزله و وقوع «کسوف» اشاره و خاطرنشان کرد: در هنگام وقوع «کسوف» زمان برای بجا آوردن نماز مشخص است چرا که فرد دچار شرایطی نمی‌شود که کنترل زمان از دستش خارج شود و هنگام وقوع «کسوف» نماز خود را بجا می‌آورد، ولی در زمان وقوع زلزله به جهت اینکه زلزله از جمله بلایای طبیعی است که هیچگاه کسی را خبر نمی‌کند افراد ناچار هستند که این نماز را پس از اتمام وقوع زلزله بجا بیاورند بنابراین ملزم به خواندن قضای این نماز هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *