ـ سعید رسولی در نشست خبری با موضوع برنامهها و اقدامات راه آهن در سال جهش تولید اظهار کرد: در فروردیت و پایان اردیبهشت ۹۹ بالغ بر ۱۴۴ دستگاه از ناوگان ریلی با اعتباری بالغ بر ۲۶۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در سال ۹۸ حدود ۷۸۸ دستگاه از انواع ناوگان ریلی وارد شبکه ریلی شد که نسبت به سال ۹۷ با رشد ۸۴ درصدی روبرو بوده است.
وی افزود: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون هیچ ناوگان ریلی خارجی به کشور وارد نشده و همگی تولید داخل است.
رسولی تاکید کرد: ساخت ۲ هزار دستگاه واگن تا پایان سال ۹۹ هدفگذاری است که در صورت تامین منابع مالی امیدواریم تا زمان مقرر تحقق یابد که نقطه عطفی در صنعت ریلی کشور خواهد بود.
مدیرعامل شرکت راه آهن به تخصیص ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای حمل و نقل مسافری اشاره کرد و گفت: این تسهیلات در راستای حمایت از شرکتهای حمل و نقل مسافری و شرکتهای ریلی وابسته به مسافر ابلاغ میشود.
وی با بیان اینکه ۶۳ شرکت از این تسهیلات بهره میبرند گفت: شرکتها از امروز با مراجعه به بانکها میتوانند از تسهیلات کم بهره در زمینه آسیبهای کرونا استفاده کنند.
رسولی با اشاره به تسهیل شرایط حضور معلولان در محیطهای راهآهن گفت: با تلاش های معاون مسافری راهآهن، مدیران کل مناطق راهآهن و شرکتهای ریلی امروز ۵۰ ایستگاه از ایستگاههای راهآهن برای حضور معلولان از نظر تسهیلات خدماتی، مهیا شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان رشد ۱۰ درصدی حمل بار نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در زمینه حمل بار از بنادر خصوصا غلات شرکت راهآهن با همکاری شرکتهای ریلی، گمرک و شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری اقدامات مهمی اتجام می دهد.
وی افزود: سهم جابهجایی بار ریلی در بندر شهید رجایی برای اولین بار رقمی بزرگ و تازه بود و حمل مستقیم بار ریلی اقدامی ارزشمند برای کشور شد، در حال حاضر قطار در بنادر به صورت مستقیم زیر کشتی بارگیری میکند.
مرزهای میرجاوه و اینچه برون به زودی بازگشایی میشود
رسولی گفت: از ظرفیت باز بودن مرزهای رازی و آستارا برای حمل بار ریلی بیشترین استفاده را داشته ایم و طی پیگیریهای صورت گرفته مرز اینچه برون و مرز میرجاوه به زودی بازگشایی می شود.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به برگزاری منظم جلسات ارتقا ایمنی گفت: موضوع ایمنی به صورت جدی مورد تأکید است، ضمن آنکه جلسات هفتگی گراف عالی داریم و از سوانح راهآهن آمار دقیق گزارش میشود.
وی افزود: سوانح به دو دسته سانحه و شبه سانحه تقسیم میشود در این بین سانحه در دو بخش سانحه کم اهمیت و پر اهمیت است، ولی ما به شبه سانحه هم نظیر سانحه مینگریم.
رسولی گفت: بر اساس آمار سوانح ریلی در ابتدای ۹۸ نسبت به ابتدای ۹۷ کاهش داشته است و در ابتدای ۹۹ نسبت به ابتدای ۹۸ نیز روند نزولی به خود گرفته است.
مدیر عامل شرکت راهآهن تاکید کرد: در وقوع هر سانحه هیچ کس حتی مدیرعامل راهآهن امکان اظهارنظر ندارد و کمیسیون سوانح راهآهن با توجه به حکمی که از وزیر راه و شهرسازی دارند اظهارنظر فقط در حیطه اختیارات کمیسیون بررسی سانحه است.
وی در خصوص خط آهن برقی تهران ـ مشهد گفت: تأمین مالی با سرمایه گذاری از محل فاینانس خارجی صورت گرفته بود، ضمن آنکه آورده ایران هم تأمین شده بود، اما به دلیل مشکلات طرف خارجی کار متوقف شد.
رسولی گفت: با این حال کنسرسیوم داخلی برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی کرده است، ولی در کل پروژه برقی سازی تهران ـ مشهد متوقف است.