صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اخطار مجدد وزارت ارشاد به پایگاه‌های خبری فاقد شناسنامه

۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹:۱۹
کد خبر: ۶۲۷۱۸
وزارت ارشاد از همه رسانه‌های خبری فضای مجازی خواست تا به منظور ایجاد شفافیت و تمایز آنها از شبنامه‌های الکترونیک، نام صاحب‌امتیاز، مدیرمسئول و آدرس پستی خود را در محل معینی از رسانه خود منتشر کنند.
به گزارش به نقل از وبسایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با هدف اجرای دقیق قانون ساماندهی پایگاه‌های خبری دارای مجوز، اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در متن اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی آمده است:

۱) از همه رسانه‌های خبری فضای مجازی (خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دارای مجوز) انتظار می‌رود به منظور ایجاد شفافیت، ارتقاء مسئولیت پذیری و تمایز میان رسانه‌های دارای شناسنامه با شبنامه‌های الکترونیک، و بر اساس الزام ماده ۱۸ قانون مطبوعات نام صاحب امتیاز، مدیرمسئول و آدرس دقیق پستی خود را در محل معینی از رسانه خود منتشر کنند.

۲) نامواره (لوگو) و نامی که رسانه‌های فضای مجازی در متن اخبار و مطالب برای خود به کار می‌برند، نباید با مشخصات پروانه‌ای آنان مغایرت داشته باشد. در غیر این‌صورت تخلف از قانون مطبوعات محسوب می‌شود.

۳) برخی پایگاه‌های خبری، به صورت غیرواقعی خود را به عنوان «خبرگزاری» معرفی می‌کنند که این اقدام مغایر با اخلاق و چارچوب‌های حرفه‌ای و سبب نادیده گرفتن حقوق سایر رسانه‌ها بوده، مصداق تخلف از قانون مطبوعات است.

۳) مشخصات رسانه‌های دارای مجوز، به صورت روزآمد همواره در سامانه جامع رسانه‌های کشور (e-rasaneh.ir) و وبگاه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است.

۴) دامنه رسمی هر رسانه خبری فضای مجازی همان است که در پروانه رسانه قید شده و در فهرست رسانه‌های دارای مجوز (منتشره در سامانه جامع رسانه‌های کشور) نیز قابل مشاهده است. در عین حال معمولاً رسانه‌ها دارای دامنه‌های دیگری نیز هستند که روی همان آدرس، همگرایی دارند و منطقاً باید از همان حقوق برخوردار باشند. لذا به این رسانه‌ها توصیه می‌شود سایر دامنه‌های خود را رسماً در حساب کاربری خود در e-rasaneh.ir  ثبت کرده و به دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی کنند.

۵) با همّت دست‌اندرکاران رسانه‌های فضای مجازی، طرح رتبه بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بر اساس شاخص‌های حرفه‌ای در حال اجراست که نتایج آن پس از نهایی شدن در کمیته تخصصی ذیربط اعلام می‌شود.

بنا بر این گزارش، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی همچنین در خصوص صدور پروانه جدید برای رسانه‌ها و کارت جدید مدیرمسئولی یادآور شده است:

کارت‌های جدید برای مدیران مسئول رسانه‌هایی صادر می‌شود که در سامانه جامع رسانه‌های کشور (e-rasaneh.ir) ثبت شده باشند. این گروه رسانه‌هایی را شامل می‌شود که در دوره جدید به صورت الکترونیک، مجوز دریافت کرده‌اند. برای مدیران مسئول رسانه‌هایی نیز که در دوره‌های گذشته پروانه انتشار دریافت کرده و اینک اطلاعات رسانه خود را در سامانه جامع، به روز کرده‌اند و با دریافت کد رهگیری، اطلاعات آنها تایید شده کارت جدید صادر خواهد شد.

کارت‌های جدید مدیران مسئول رسانه‌ها تا پایان مرداد، صادر و از طریق پیامک به آنان اطلاع داده می‌شود تا برای دریافت آن به دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات مراجعه کنند. این کارت‌ها علاوه بر اینکه دارای  QR code است، با ارسال شماره ثبت مندرج روی کارت به سامانه پیامکی سامانه جامع رسانه‌های کشور، اطلاعات مربوط به رسانه، صاحب امتیاز و مدیرمسئول در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

همچنین پروانه‌های صادر شده برای رسانه‌ها، بر اساس طرح یکسان سازی، تعویض می‌شوند. بر این اساس، صاحبان امتیاز نشریات می‌توانند از ابتدای مرداد با مراجعه به دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات و ارائه پروانه قدیمی، پروانه‌های انتشار جدید را که دارای رمزینه پاسخ سریع (QR code) است، دریافت کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *