صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

افزایش نرخ باسوادی افرادبالای 15 سال به 85 درصد

۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۲۶۷۳
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر آموزش و پرورش گفت: با سوادی افراد 15 ساله و بالاتر از 76.5 درصد به 85.2 درصد ارتقاء یافته و افراد 15 تا 24 سال از 94.2 به 96.9 در مناطق شهری و در مناطق روستایی از 89.5 به 94.8 رسیده است.

به گزارش گروه اجتماعی ، علی‌اصغر فانی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور مستمر نقش بی‌بدیلی در آموزش ارتقاء توسعه پایدار و پیشرفت دارد.

وی در ادامه افزود: در نشست جهانی آموزش در داکار سال 2000 ، 164 دولت با چارچوب آموزش برای همه، دستیابی به تمام تعهدات جمعی را توافق و دستور کاری آرمانی تدوین شد تا بتوانند به 6 هدف با ابعادی بسیار گسترده در آموزش تا سال 2015 دست یابند.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح 6 هدف تعیین شده برای حرکت به سوی آموزش فراگیر، تصریح کرد: مراقبت‌های دوران کودکی و آموزش، آموزش فراگیر مقطع دبستان، مهارت‌های جوانان و بزرگسالان، سوادآموزی بزرگسالان، برابری جنسیتی و کیفیت آموزش 6 هدف پیش‌بینی شده در سال 2000 بود که ایران به پیشرفت‌های بسیار خوبی در این خصوص رسیده است.

فانی  با تشریح پیشرفت‌های ایران و هدف‌ گذاری در دوره پیش‌دبستانی خاطرنشان کرد: افزایش گویش گروه هدف در مسیر روستایی و شهری، افزایش سهم بخش غیردولتی در توسعه دوره و ارتقاء کیفیت معلمان دو اهداف اصلی ایران بود.

وی در ادامه افزود: نرخ ثبت‌نام ناخالص دوره پیش‌دبستانی با توجه به تأکید بر اجرای غیردولتی بودن آن از 29 درصد زمان شروع به 70 درصد در میانه برنامه رسیده است. باز تعریف نقش دولت و استمرار حمایت‌های دولتی در این شاخص در سال 2014 در روستاهای کمتر توسعه یافته به ویژه در مناطق 2 زبانه افزایش یافته است.

فانی با اشاره به برنامه‌های هدف‌گذاری شده ایران در این خصوص، تصریح کرد: کامل‌کردن پوشش تحصیلی مناطق، افزایش نرخ ماندگاری دوره ابتدایی، برابر کردن فرصت برابری جنسیتی، آموزش در مناطق روستایی و ارتقاء استانداردهای حرفه‌ای معلمان از جمله برنامه‌های ایران بوده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ خالص جذب دانش‌آموزان پایه ابتدایی از 5 درصد افزایش یافته است و درصد ثبت خالص دوره ابتدایی 3 درصد پیشرفت داشته است، بیان کرد: همچنین نرخ گذر از دوره ابتدایی به راهنمایی یا متوسطه اول افزایش 9 درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: ارتقاء مهارت‌های جوانان به ویژه در دوره متوسطه و فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از کل دانش‌آموزان متوسطه 12 درصد پیشرفت کرده است. همچنین سهم برنامه غیر دولتی در ارائه آموزش‌های غیر رسمی فنی و حرفه‌ای قابل توجه بوده و در طول اجرای برنامه به 75 درصد رسیده است.

فانی هدف‌گذاری سوادآموزی در سند ملی را کاهش قدر مطلق بی‌سوادی در گروه‌های اولویت‌دار 10 تا 49 سال زنان و روستائیان متمرکز دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف منطقه‌ای و محلی کردن سواد آموزی، توسعه تشکل‌های غیر دولتی به ویژه معطوف کردن فعالیتهای آموزشی، تاکید بر برنامه EFD بوده است.

وی افزود: با سوادی افراد 15 ساله و بالاتر از 76.5 درصد به 85.2 درصد ارتقاء و افراد 15 تا 24 سال از 94.2 به 96.9 در مناطق شهری و در مناطق روستایی از 89.5 به 94.8 ارتقا یافته است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: البته فعالیت‌های سواد آموزی با توجه به گسترده شدن پراکندگی سنی، جنسی، منطقه‌ای و انگیزه اجتماعی گروه هدف با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شود و برنامه ریزی خاصی طلب می‌کند.

وی درباره بند پنجم هدف‌گذاری یونسکو در امر آموزش گفت: ظرفیت‌های قانونی، ساختاری، فرآیندی و اجرای خاصی صورت می‌گیرد و تأکید ایران بر تحت پوشش و انسداد مبادی بی‌سوادی است به طوری که 110 مدرسه در کشور تنها یک دانش‌آموز دارد و 4800 مدرسه کمتر از 5 دانش‌آموز در اختیار دارد.

فانی همچنین تصریح کرد: در برخی مناطق امکانات لازم برای آموزش دختران فراهم است اما خانواده آنها به دلایل اقتصادی و فرهنگی مانع و از آموزش آنها جلوگیری می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح بند ششم این سند، گفت: ارتقای حرفه‌ای معلمان، متعادل کردن شاخص دانش‌آموزان بر معلمان، بالا بردن عملکرد دانش‌آموزان و آموزش کودکان در مناطق خاص افزایش یافته و مبسوط است و نظام آموزشی کشور در ابتدای کیفیتی راه آموزش بوده و نیازمند چارچوب محیط و تاثیر گزار برای ارتقاء هستیم.

فانی در پایان سخنان خود با اشاره به تصویب سند تحول نظام آموزشی کشور در سال 1390، این سند را ارزشمند و حاکم بودن روح آموزش و علم بر آن دانست و افزود: در برنامه ششم توسعه که از سال 1395 آغاز می‌شود سند تحول آموزش و پرورش بر کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت تأکید دارد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهای درخشان و پیشرو در حوزه آموزش بوده بر انتقال تجربیات ارزنده و سازنده در امر آموزش بین‌المللی تأکید کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *