کرونا صادرات صنایع غذایی ایران به همسایگان را کاهش داد
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق تهران از کاهش صادرات محصولات صنایع غذایی ایران به عراق، افغانستان و آسیای میانه در پی شیوع کرونا خبر داد.
وی افزود:، اما از این فصل به بعد آسیبهای کرونا در این صنعت نمود میکند. صنایع غذایی ایران ظرفیت تولید را با نگاه به صادرات دراز مدت افزایش داده است، اما به دلیل چالشهای ناشی از همه گیری کرونا در ارسال محصول به کشورهای مختلف، زیان میبیند.
فرشچیان یادآور شد: صنایع غذایی ایران برای توسعه صادرات به عراق و افغانستان و کشورهای سی آی اس (آسیای میانه) برنامه ریزی کرده؛ اما متأسفانه همه راهها برای رسیدن به هدف بسته شده است.
تلاشها برای حفظ بازارهای خارجی صنایع غذایی ایران شکست خورد
وی با بیان اینکه در کمپین نفس برای حفظ فرصتهای صادراتی در بازار کشورهای همسایه تلاش کردیم، اظهار کرد: هرچند در داخل با همکاریهای انجام شده و حمایت اتاق ایران و تهران در زمینه امهال مالیات به نتیجه خوبی رسیدیم، اما در مورد مرزها، عدم همکاری کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه تلاشهای کمپین نفس را به نتیجه مؤثر نرساند.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران تصریح کرد: در بازار داخل، محصولات صنایع غذایی همچنان مورد استقبال مردم است و حتی درباره عرضه محصولات جدید هم مشکلی نداریم. فقط پیشتر در مقاطعی بر اساس سیاستهای دولت واردات بسیاری از محصولات خارجی آزاد شده بود که اکنون این محصولات در بازار عرضه نمیشود و جایگزینهای داخلی دارد.
وی بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی میتوانند محصولات جدید را با توجه به تقاضای بازار، نیاز مردم و البته قدرت خرید خانوار تولید کنند. حضور محصولات خارجی در بازار داخل به شرکتهای ایرانی ایده تولید محصولات تازه را داده است که با تقاضای مشتری داخلی سازگارتر است. برای محصولات خاص صنایع غذایی در ایران همیشه تقاضای ثابتی وجود دارد که هرچند در سالهای گذشته از محل واردات تأمین میشد، اما اکنون از سوی صنایع داخلی پاسخ داده میشود.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران تصریح کرد: در بازار داخل، محصولات صنایع غذایی همچنان مورد استقبال مردم است و حتی درباره عرضه محصولات جدید هم مشکلی نداریم. فقط پیشتر در مقاطعی بر اساس سیاستهای دولت واردات بسیاری از محصولات خارجی آزاد شده بود که اکنون این محصولات در بازار عرضه نمیشود و جایگزینهای داخلی دارد.
وی بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی میتوانند محصولات جدید را با توجه به تقاضای بازار، نیاز مردم و البته قدرت خرید خانوار تولید کنند. حضور محصولات خارجی در بازار داخل به شرکتهای ایرانی ایده تولید محصولات تازه را داده است که با تقاضای مشتری داخلی سازگارتر است. برای محصولات خاص صنایع غذایی در ایران همیشه تقاضای ثابتی وجود دارد که هرچند در سالهای گذشته از محل واردات تأمین میشد، اما اکنون از سوی صنایع داخلی پاسخ داده میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *