قیمت بلیط قطار افزایش یافت
رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی گفت: شرکتهای حمل و نقل ریلی در ابتدا افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری را پیشنهاد دادند که نهایتاً در شورای عالی ترابری با افزایش ۲۰ درصدی قیمتها موافقت شد.
رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی در پاسخ به این پرسش آیا افزایش قیمت بلیت قطار به دلیل کاهش ظرفیت قطارهای مسافری به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کوپهها رخ داده یا به خاطر تورم سالانه، از سوی شرکتهای حمل و نقل ریلی، این تقاضا مطرح شده است؟ گفت: این افزایش نرخ بلیت، به دلیل تورم و افزایش نرخ ارز بوده است؛ چون ۴۵ تا ۶۵ درصد هزینههای تعمیر و نگهداری قطارها، ارزی است؛ همچنین شورای عالی کار افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها را تصویب کرد ما معمولاً ابتدا هزینه میکنیم بعد از راه آهن میخواهیم تا هزینهها را با افزایش نرخ بلیت قطار جبران کنند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: مجموع هزینههای شرکتهای ریلی بیش از ۱۳۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است؛ اما با توجه به اینکه کشش بازار نهایتاً ۴۰ درصد بود، این درخواست را از راه آهن داشتیم که با ۲۰ درصد آن موافقت شد.
رجبی افزود: افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت، قطعاً نمیتواند هزینه شرکتهای ریلی را جبران کند؛ بلکه تنها میتواند به ادامه حیات آنها کمک کند؛ امسال شرکتهای ریلی تنها یک هشتم سال گذشته درآمد از محل فروش بلیت کسب میکنند. از سوی دیگر امکان تعدیل نیرو هم نداریم که سبب شده شرایط سختی بر شرکتها حاکم باشد.
رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی درباره میزان طلب شرکتهای مسافری از دولت بابت یارانه قیمت بلیت اجرای طرح قطارهای حومهای، تصریح کرد: سالهای گذشته این یارانه به صورت نقدی پرداخت نمیشد؛ بلکه قسمتی از آن را شرکت راه آهن بابت بدهیهای شرکتهای ریلی به شرکت راه آهن برای اجاره لوکوموتیو تهاتر میکند؛ بخش دیگر هم در حساب مطالبات ما از دولت در طول این سالها باقی مانده است و دیگر برای ما عادی شده است.
او رقم مطالبات شرکت رجا از دولت را بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: دولت معتقد است سازمان حمایت باید همه این مطالبات را بررسی و احصا کند؛ سازمان حمایت، مطالبات ما از دولت را تا پایان سال ۹۵ محاسبه کرده و هنوز از محاسبه این مطالبات از ۹۶ تا پایان ۹۸ خبری نیست.
رجبی ادامه داد: رقمی که سازمان حمایت تا سال ۹۵ تأیید کرده، ۱۶۰ میلیارد تومان است اگر سالی ۱۲۰ میلیارد تومان برای ۹۶ تا ۹۸ در نظر بگیریم، به رقم ۳۶۰ میلیارد تومان میرسیم که با مطالبات ما از قبل ۹۵، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان میشود، ولی تا زمانی که تأیید نشود، کسی این بدهیها را گردن نمیگیرد.
او نرخ بلیتها را بسیار پایین دانست و زمان اعمال نرخهای جدید را اول تیر ماه عنوان و اظهار کرد: مردم چندان متوجه افزایش قیمتها نمیشوند؛ چون اینگونه نیست که همه قطارها به یک باره گران شود؛ بلکه این مصوبه، صرفاً مجوز افزایش قیمت است؛ اما اینکه شرکتهای ریلی، آن را اعمال کنند یا خیر، بستگی به کشش بازار دارد معمولاً ما حدود ۳۰ درصد هم در ایامی که میزان مسافرتها کم است، تخفیف میدهیم که به معنی فروش بلیت حتی کمتر از کف قیمت است؛ این مجوز افزایش قیمت بلیت نیز تنها برای زمانی است که پیک تقاضای سفر داریم.
مدیرعامل رجا ابراز کرد: از سوی دیگر تنوع قطار داریم که مسافران میتوانند از قطارهای مختلف استفاده کنند؛ مثلاً قطار تهران-مشهد با سرعت ۱۶۰ کیلومتر داریم، اما قیمت بلیت آن ۵۵ هزار تومان است که بسیار مناسب است؛ قطارهای دیگر هم هستند که نرخ بلیت آنها بسته به نوع قطار، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۲۰۰ و ۲۲۰ هزار تومان است.
او تأکید کرد: قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره هم آزاد شده است و کشش بازار و عرضه و تقاضا نرخ آن را تعیین میکند؛ نرخ گذاری این قطارها در اختیار شورای عالی ترابری نیست.
جدول قیمتهای جدید قطارهای حومهای به شرح زیر است:
رجبی افزود: افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت، قطعاً نمیتواند هزینه شرکتهای ریلی را جبران کند؛ بلکه تنها میتواند به ادامه حیات آنها کمک کند؛ امسال شرکتهای ریلی تنها یک هشتم سال گذشته درآمد از محل فروش بلیت کسب میکنند. از سوی دیگر امکان تعدیل نیرو هم نداریم که سبب شده شرایط سختی بر شرکتها حاکم باشد.
رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی درباره میزان طلب شرکتهای مسافری از دولت بابت یارانه قیمت بلیت اجرای طرح قطارهای حومهای، تصریح کرد: سالهای گذشته این یارانه به صورت نقدی پرداخت نمیشد؛ بلکه قسمتی از آن را شرکت راه آهن بابت بدهیهای شرکتهای ریلی به شرکت راه آهن برای اجاره لوکوموتیو تهاتر میکند؛ بخش دیگر هم در حساب مطالبات ما از دولت در طول این سالها باقی مانده است و دیگر برای ما عادی شده است.
او رقم مطالبات شرکت رجا از دولت را بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: دولت معتقد است سازمان حمایت باید همه این مطالبات را بررسی و احصا کند؛ سازمان حمایت، مطالبات ما از دولت را تا پایان سال ۹۵ محاسبه کرده و هنوز از محاسبه این مطالبات از ۹۶ تا پایان ۹۸ خبری نیست.
رجبی ادامه داد: رقمی که سازمان حمایت تا سال ۹۵ تأیید کرده، ۱۶۰ میلیارد تومان است اگر سالی ۱۲۰ میلیارد تومان برای ۹۶ تا ۹۸ در نظر بگیریم، به رقم ۳۶۰ میلیارد تومان میرسیم که با مطالبات ما از قبل ۹۵، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان میشود، ولی تا زمانی که تأیید نشود، کسی این بدهیها را گردن نمیگیرد.
او نرخ بلیتها را بسیار پایین دانست و زمان اعمال نرخهای جدید را اول تیر ماه عنوان و اظهار کرد: مردم چندان متوجه افزایش قیمتها نمیشوند؛ چون اینگونه نیست که همه قطارها به یک باره گران شود؛ بلکه این مصوبه، صرفاً مجوز افزایش قیمت است؛ اما اینکه شرکتهای ریلی، آن را اعمال کنند یا خیر، بستگی به کشش بازار دارد معمولاً ما حدود ۳۰ درصد هم در ایامی که میزان مسافرتها کم است، تخفیف میدهیم که به معنی فروش بلیت حتی کمتر از کف قیمت است؛ این مجوز افزایش قیمت بلیت نیز تنها برای زمانی است که پیک تقاضای سفر داریم.
مدیرعامل رجا ابراز کرد: از سوی دیگر تنوع قطار داریم که مسافران میتوانند از قطارهای مختلف استفاده کنند؛ مثلاً قطار تهران-مشهد با سرعت ۱۶۰ کیلومتر داریم، اما قیمت بلیت آن ۵۵ هزار تومان است که بسیار مناسب است؛ قطارهای دیگر هم هستند که نرخ بلیت آنها بسته به نوع قطار، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۲۰۰ و ۲۲۰ هزار تومان است.
او تأکید کرد: قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره هم آزاد شده است و کشش بازار و عرضه و تقاضا نرخ آن را تعیین میکند؛ نرخ گذاری این قطارها در اختیار شورای عالی ترابری نیست.
جدول قیمتهای جدید قطارهای حومهای به شرح زیر است:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *