صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

افزایش قیمت تایر در انتظار تصمیم سازمان حمایت

۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰:۰۲
کد خبر: ۶۲۶۲۰۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر گفت: باید منتظر ماند تا سازمان حمایت پس از بررسی مستندات و مدارک و بازدید اسناد مالی با چه میزان افزایش قیمت موافقت می‌کند.

ـ در حالی که مدت‌ها بود تایر در لیست گروه یک قرار داشت و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه به آن اختصاص می‌یافت، اما علی رغم دریافت ارز ترجیحی، اما ماه‌ها است که بازار تایر دچار آشفتگی است و تایر در بازار با قیمت‌های غیر واقعی به فروش می‌رسد.

اما در جدیدترین تصمیم گیری گرفته شده، ارز ترجیحی تایر حذف شد و تایر از گروه یک به گروه دو منتقل شد و این به معنی این است کارخانه‌های تولیدی از این پس باید مواد اولیه خود را با ارز نیمایی تامین کنند که این موضوع بر قیمت تمام شده اثر خواهد گذاشت.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه در حال حاضر با تغییر پایه ارزی دو اتفاق برای تولیدکنندگان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: نخستین اتفاق کمبود نقدینگی است که ماه‌های نخست برای واحد‌های تولیدی پدید می‌آید که باید با تدابیری از این مرحله بگذریم.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر بیان کرد: تا تامین نقدینگی، کارخانجات ناچارند سفارشات خود را کاهش دهند که این موضوع ریسک تولید را بالا می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در شرایط تحریمی قرار داریم و خرید‌ها تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد معمولا سعی می‌شود موجودی انبار‌ها بالا باشد که ضربه پذیری واحد‌های تولیدی از نوسانات کمتر باشد، اما این موضوع امکانات را محدودتر می‌کند.

تنها افزود: اتفاق دوم این است که ۴۰ درصد مواد اولیه تولید تایر وارداتی است و با تغییر پایه ارزی هزینه تامین آن‌ها افزایش می‌یابد که قطعا بر روی قیمت تمام شده اثر می‌گذارد و طبیعتا نرخ فروش هم باید افزایش یابد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر گفت: در حال حاضر وضعیت بازار به گونه‌ای است که قیمت‌ها به صورت تصنعی افزایش پیدا کرده است و حتی اگر سازمان حمایت با افزایش قیمت کارخانه‌ها موافقت کند باز هم به قیمت‌های بازار نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: سال گذشته یک سوم ظرفیت تولید لاستیک سواری افزایش یافت و علی رغم کاهش مسافرت به دلیل کرونا، اما اثر آن در بازار دیده نشد و مشخص نیست آشفتگی بازار به چه دلیل است.

تنها درباره افزایش قیمت گفت: باید منتظر ماند سازمان حمایت پس از بررسی مستندات و مدارک و بازدید اسناد مالی با چه میزان افزایش قیمت موافقت می‌کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *