قیمت سی ان جی گران است/ 2.5 میلیون خودرو در انتظار تست مخازن
خبرگزاری میزان: رییس انجمن جایگاه داران گفت: متاسفانه بیش از ٢میلیون و پانصد هزار خودرو در انتظار تست و بازرسی ادواری مخازن هستند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سیانجی كشور ادامه داد: تا پایان برنامه ششم نیاز به ساخت حداقل ١٥٠٠ جایگاه است، ضمن اینکه پیش بینی ها در برنامه ششم تولید خودرو به میزان سالیانه ١٤٠ هزار تاكسی دوگانه سوز و ١٧ هزار اتوبوس است.
92 درصد تاکسی ها دوگانه سوز هستند
دادرس گفت: در حال حاضر ٩٢ درصد تاكسی ها و ٦٥ درصد حمل و نقل عمومی دو گانه سوز هستند و در مجموع از ٣ میلیون ٨٠٠ هزار خودروی دوگانه سوز ٦٥ الی ٧٠ درصد فعال هستند که به جایگاه ها مراجعه می کنند.
وی ادامه داد: واقعیت این است كه با منابع گازی فراوان در ایران باید صنعت خودروسازی به سمت تولید خودروهای گازسوز پیش رود، در حال حاضر حتی تامین برق گران تر از گاز در ایران است و با منابع فراوان گازی كه شامل ضریب نفوذ گاز شهری ٩٢ درصد و ضریب نفوذ گاز روستایی ٧٠ در صد و به طور میانگین ٨٥ درصد است موضوع كاملا روشن می شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سیانجی كشور با اشاره به طرح تخفیف نرخ سی ان جی، اضافه کرد: از اول تیرماه ١٠٠ تومان تخفیف داده شد و از ٦٠٠ تومان به ٥٠٠ تومان كاهش پیدا کرد و اکنون در حال اجرا است، دلیل این پیشنهاد جایگزینی و استقبال مصرف كنندگان بیشتر از این فرآورده است.
قیمت گاز ایران دوبرابر میانگین جهانی
وی با اشاره به تفاوت قیمت گاز ایران با کشورهای خارجی، تصریح کرد: در خارج از كشور میانگین قیمت گاز به بنزین ٢٠ الی ٢٥ درصد است ولی در ایران با وجود اولین مخازن گاز دنیا متاسفانه هنوز حدود ٤٠ درصد است در واقع دو برابر قیمت میانگین جهانی است ، ٣٠٠ درصد بالاتر از قیمت داخلی مصارف خانگی- تجاری و صنایع است.
دادرس گفت: همچنین استاندارد جایگاه ها به عوامل متعددی از نظر سطح كیفی بستگی دارد ولی در مجموع در سطح متوسط هستند، همچنین سازمان ملی استاندارد تا به امروز بیش از ١٢٠٠ جایگاه را بازرسی کرده اند ولی جایگاه ها توان مالی لازم جهت بازسازی و نوسازی را ندارند
2.5 میلیون خودرو در انتظار تست مخازن
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سیانجی كشور ادامه داد: متاسفانه بیش از ٢میلیون و پانصد هزار خودرو در انتظار تست و بازرسی ادواری مخازن هستند.
وی ادامه داد: موضوع حق العمل كاری هنوز توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تایید و به مجلس ارائه نشده است و احداث جایگاه سی ان جی در کشور مقرون به صرفه نیست.
98 درصد جایگاه های سی ان جی فعال هستند
رییس انجمن جایگاه داران گفت: خوشبختانه كمتر از ٤٠ جایگاه تعطیل هستند و ٩٨ درصد در حال فعالیت هستند و مشكل خاصی وجود ندارد.
دادرس افزود: برنامه استراتژی تدوین شده توسط انجمن صنفی CNG كشور به وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه ارسال شده است و امیدواریم در كارمزد سال ٩٤ جهت توسعه جایگاه ها كارمزد ویژه پیشنهادی انجمن اجرایی شود.
وی با اشاره به آمار ذخایر گاز دنیا بر مبنای آمار موسسه مورد وثوق بین المللی محاسبه انرژی، اضافه کرد: ایران با داشتن٣٤ تریلیون متر مكعب رتبه اول را داراست که ١٨.٢ درصد از ذخایر گاز دنیا را دارد، و با نرخ تولید فعلی ما تا بیش از ٢٠٠ سال دیگر گاز طبیعی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: پس از ایران روسیه با ٣٢.٦ تریلیون متر مكعب رتبه دوم و قطر با ٢٤.٥ تریلیون متر مكعب رتبه سوم را دارد.
رییس انجمن جایگاه داران در مورد فرمول قیمتگذاری حاملهای انرژی در ایران و دنیا، گفت: قیمت گذاری انرژی دارای مكانیزمهای تعریف شده و استانداردهای مشخصی در دنیا است. قیمتگذاری در این بخش از دو دیدگاه مهم در «سیستم های پیچیده اقتصادی و اجتماعی» قابل بررسی است، البته به این موضوع در بعضی از كشورها از دیدگاه زیست محیطی، سیاسی و تكنولوژیكی - نیز علاوه بر نگاه اقتصادی و اجتماعی در راستای چشم انداز و سند راهبردی برنامه توسعه انرژی هر كشور به صورت هدفمند و قانونمند توجه میشود.
وی ادامه داد: قیمتگذاری حاملهای انرژی در اجرای فازهای هدفمندی یارانهها در ایران بر خلاف كشورهای صاحب انرژی بهصورت تكبعدی انجام شد كه به نظر میرسد طراحان موضوع در اجراء و ادامه فاز دوم وسوم هدفمندی یارانهها، به دنبال پدیدهای بودند كه به واسطه نگرش سطحی و تك بعدی به نتیجه مطلوب نرسیدند.
رییس انجمن جایگاه داران افزود: تعیین فرمول قیمتگذاری حاملهای انرژی بهعنوان فرآوردههای عامالمنفعه واستراتژی باید جدا از بحث نگاه آماری و درآمدزایی پیگیری شود.
وی گفت: امروزه نوع و نحوه كیفیت قیمت گذاری حامل های انرژی با ارزش تر از كیفیت خود فرآورده و میزان تولید هر یك از آنان در این مقیاس است، كیفیت قیمت و تناسب رابطه قیمتگذاری حاملهای انرژی به ویژه "بنزین -گازوییل" ، "بنزین -سیانجی" ، "سیانجی -گازوییل" و "سی ان جی - گاز مایع" - یكی از مهمترین اركان در كسب اهداف ورسالت طرح ملی هدفمندی و تخصیص بهینه منابع در كشور است.
وی ادامه داد: مطابق گزارش صندوق بینالمللی پول و آژانس بین المللی انرژی در 28 كشورتولید كننده نفت وگاز ، شاخصهای اصلی شامل سه رویكرد منطقی در قیمتگذاری است كه بهتر است در ایران هنگام قیمتگذاری حاملهای انرژی به عوامل و ابعاد مهم مختلف از جمله نسبت وارتباط قیمتهای داخلی حاملهای انرژی با قیمت صادرات آنها بر اساس فوب خلیج فارس و میزان عرضه و تقاضای داخلی حامل های انرژی در مقیاس گذشته و نیاز آینده در هر كشور توجه شود.
رییس انجمن جایگاه داران افزود: تعیین فرمول قیمتگذاری مناسب و منطقی سه طرفه و چند بعدی بنزین با گازوییل - سیانجی با بنزین و غیره كه اخیراً به آن توجه نشده است.
وی گفت: فرمول جدید ولی واقعی در ایران كه متاسفانه به نسبت شاخص های جهانی، اهمیت ویژه ای درایران دارد این فرمول كشف شده شامل؛ " نسبت شیب پرداخت یارانهها با شیب قیمت گذاری حاملهای انرژی ست" ، كه این عامل مهم، موجب ایجاد یك پارادوكس اقتصادی و ایجاد فرمول متغیر چند مجهولی شده است. بر این اساس، شیب دریافت یارانهها متحدتر و هدفمندتر از، هدرمندی یارانهها به جای (هدفمندی یارانه ها )به سمت مردم است.
دادرس افزود: هماكنون ایران با ٢٦٠ هزار كیلومتر شبكه گازرسانی عادی و ٣٤ هزار كیلومتر شبكه فشار قوی و دارابودن ذخایر استراتژی مقام اول در دنیا را بخود اختصاص داده است. ایران با همت بخش خصوصی و دولتی و سرمایه گذاری ٦٥٠٠ میلیارد تومان در طول یك دهه و حدود سه میلیون و800 هزار خودروی گازسوز، بزرگترین ناوگان گازسوز دنیا را در اختیار دارد. از سوی دیگر در ناوگان حمل و نقل عمومی" 90 درصد تاكسیها و 65 درصد حمل و نقل عمومی كامیونت -وانت- اتوبوسهای شهری " نیز دوگانه و گازسوز هستند.
ایران باداشتن بیشترین ذخایر، گاز را گران عرضه می کند
وی تصریح کرد: طبق استانداردها و شاخصهای جهانی در 28 كشور اصلی مصرفكننده و تولید كننده اصلی گاز و بنزین، فرمول قیمت گذاری حاملهای انرژی مطابق گزارش تهیه شده از سوی آژانس بین المللی انرژی و سازمان كشورهای صادركننده نفت(OPEC) و اتحادیه جهانی گاز (IGU)، ایران با داشتن بیشترین ذخایر گاز دنیا متاسفانه گرانترین گاز (CNG) را به حمل و نقل عمومی خود عرضه میكند.
دادرس ادامه داد: اگر نسبت این قیمت 50 درصد قیمت بنزین آزاد در نظر گرفته شود، قیمت سیانجی در سبد سوخت به طور میانگین 45 درصد بنزین است، در صورتی كه بر پایه محاسبههای اقتصادی بهای سیانجی نسبت به بنزین نباید از 25 تا 30 درصد افزون باشد. قیمت گاز حمل ونقل عمومی در ایران ٣٠٠ درصد گران تر از نسبت گاز طبیعی عرضه شده در مصارف خانگی، تجاری و صنایع است.
وی گفت: یكی از اركان مهم در اقتصاد مقاومتی، اجرای درست اقتصاد انرژی مقاومتی است كه سیانجی در اجرای موفق آن نقش ویژهای به نسبت حامل های انرژی ایفا میكند و در جلوگیری از افزایش تورم در كرایه حمل و نقل عمومی ( مسافر و كالا) در داخل شهرها و به ویژه كلانشهرها نقش تعیین كننده ی دارد.
رییس انجمن جایگاه داران تصریح کرد: عدم كاهش قیمت سی ان جی در زمان افزایش قیمت بنزین ١٠٠٠تومانی و كاهش نسبت و تناسب قیمت سیانجی به بنزین به بیش از ٢٥ درصد در فاز سوم هدفمندی موجب افزایش تصاعدی نرخ كرایهها و در نتیجه تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بر وضعیت قیمت تمام شده "مسافر - كالا" شد كه خود عامل بزرگ و تورمزایی علاوه بر افزایش قیمت بنزین بوده است كه دولت بعد از گذشت یكماه برگشت سریع به این موضوع داشت.
سی ان جی و صرفه جویی ارزی
وی افزود: در طول چند سال گذشته باحذف واردات بنزین در حدود5 میلیون لیتر در روز و جایگزینی سیان جی با بنزین به صورت روزانه تا حدود20 میلیون مترمكعب تاثیر بسزایی در جلوگیری از خروج ارز و آلودگی محیط زیست و تخصیص بهینه منابع در كشور شده است. این واقعیت است كه امروزه به ازای جایگزینی هر متر مكعب سی ان جی با بنزین 45 سنت صرفهجویی ارزی حاصل میشود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سیانجی كشور گفت: توزیع روزانه 20 میلیون مترمكعب سیانجی معادل صرفهجویی در ساخت وتولید بنزین در سه پالایشگاه بزرگ كشور است، كه در طول 10 سال گذشته از واردات معادل 28 میلیارد دلار بنزین جلوگیری كرده است.
وی ادامه داد: ایجاد كنسرسیوم شركت های مادر تخصصی بهره برداری، تدوین سند چشم انداز صنعت سی ان جی، نصب سامانه هوشمند سوخت در جایگاه ها و ارائه كارت اعتباری انرژی برای ٤ میلیون خودروی گازسوز و محاسبه قیمت گاز حمل ونقل عمومی همانند صنایع از جمله پیشنهادهای كارشناسی انجمن صنفی سیانجی كشور است كه میتواند با تبدیل نوع پرداخت یارانه نقدی ٤ میلیون سرپرست خانوار مصرف كننده گاز سی ان جی به دریافت و تخصیص بهینه منابع گازی جهت حمل و نقل جایگزین شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *