سه شرط مهم برای یاران واقعی «حضرت مهدی(عج)»
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: هرکس میخواهد جزو یاران «امام زمان (عج)» باشد باید سه شرط را داشته و رعایت کند، شرط اول اینکه خود منتظر باشد، دوم دارا بودن صفت تقوا و شرط سوم دارا بودن محسنات اخلاقی است.
سیدمحمد صیاح در گفتوگو با پیرامون موضوع انتظار گفت: خواستگاه بحث انتظار در اسلام به زمان «رسول اکرم (ص)» برمیگردد از آن حضرت دهها روایت درباره نشانههای ظهور، ویژگیهای موعود و کارهای بزرگی که پس از ظهور رخ میدهد بیان شده است.
وی به بار معنایی «انتظار» اشاره و ابراز کرد: انتظار کلمهای مقدس و به لحاظ معنایی عمیق است، در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده که با ظهور «حضرت مهدی (عج)» تلاش راهنمایی پیامبرانی که از سوی خداوند برای هدایت بشر مبعوث شدهاند به بار مینشیند.
وی به بار معنایی «انتظار» اشاره و ابراز کرد: انتظار کلمهای مقدس و به لحاظ معنایی عمیق است، در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده که با ظهور «حضرت مهدی (عج)» تلاش راهنمایی پیامبرانی که از سوی خداوند برای هدایت بشر مبعوث شدهاند به بار مینشیند.
صیاح به شرایط انتظار برای ظهور اشاره و اظهار کردند: منتظر واقعی باید دارای ویژگیهایی باشد تا بتواند زمینه را برای ظهور فراهم کند، «امام صادق (ع)» در مورد ویژگیهای منتظران میفرماید: هرکس میخواهد جزو یاران «امام زمان (عج)» باشد باید سه شرط را داشته و رعایت کند، شرط اول اینکه خود منتظر باشد، دوم دارا بودن صفت تقوا و شرط سوم دارا بودن محسنات اخلاقی است، چنین افرادی قطعا افرادی پرهیزکار و پارسا هستند که خود را از گناه و فساد همچنین لغزش دور نگاه میدارند.
وی خصایص منتظران واقعی «حضرت مهدی (عج)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: کسی که از بین تمام روزهای سال، تنها یک روز را به یاد «امام زمان (عج)» طی کند هرگز نمیتواند شرایط را برای ظهور فراهم کند. منتظر واقعی کسی است که مجهز به سلاح شناخت است، این افراد شناختی عمیق از «امام عصر (عج)» دارند همچنین «معرفت» گزینهای دیگر برای منتظران محسوب میشود.
این کارشناس علوم قرآنی به احادیث و روایاتی که در مورد شناخت «حضرت مهدی (عج)» بیان شده اشاره و تصریح کرد: «پیامبر اکرم (ص)» میفرماید: کسی که بمیرد و «امام زمان» خود را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. از سوی دیگر باید توجه داشت که انتظار تاثیرات فراوانی را بر جامعه اسلامی میگذارد، آمادگی برای ظهور «امام زمان (عج)» سبب تربیت و اصلاح جامعه میشود.
سید صیاح اهمیت انتظار را در قرآن کریم را به عنوان مهمترین منبع و قانون اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: قرآن به طور واضح و بدون حاشیه در آیاتی چند به مسئله انتظار پرداخته است، در آیات متعدد انسانها را به انتظار دعوت کرده است، قرآن در آیه ۱۰۲ سوره یونس میفرماید: «فَهَلْ یَنْتَظِرُونَ إِلَّا مِثْلَ أَیَّامِ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ قُلْ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ، پس منتظر بمانید که من هم با شما از منتظرانم»، این آیه در بعضی از روایات به مسئله انتظار تفسیر و بر انتظار تاکید نموده است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *