صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عدم استقبال انگلیسی‌ها از بازگشایی تئاتر/شماره ۷۵ فصلنامه تئاتر روی پیش‌خوان

۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۲۳۸۴۸
عرصه تئاتر از اوایل اسفند ماه سال گذشته تعطیلی طولانی مدتی را پشت سر گذاشته است، تعطیلاتی که بسیاری آثار در حال اجرا و یا در شرف اجرا را با ضررهای هنفگت مالی روبرو کرده و از سویی تماشاخانه های خصوصی را به مرز ورشکستگی رسانده است.

 - عرصه تئاتر از اوایل اسفند ماه سال گذشته تعطیلی طولانی مدتی را پشت سر گذاشته است، تعطیلاتی که بسیاری آثار در حال اجرا و یا در شرف اجرا را با ضررهای هنفگت مالی روبرو کرده و از سویی تماشاخانه های خصوصی را به مرز ورشکستگی رسانده است. 

حال صحبت‌هایی احتمالی از بازگشایی اماکن فرهنگی پس از عید فطر شنیده می‌شود، اما نکته مهم آنجاست که هنوز مراجع اصلی عرصه هنرهای نمایشی برنامه ریزی منسجمی را برای چگونگی بازگشایی تماشاخانه‌ها اعلام نکرده اند. 

شماره ۷۵ فصلنامه تئاتر روی پیش‌خوان

هفتاد و پنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی تئاتر با سردبیری سیدمصطفی مختاباد زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنر‌های نمایشی منتشر شد.

در این شماره مقاله‌های زیربه چاپ رسیدند که عبارتند از:

معناباختگی رویای امریکایی در دو نمایشنامه آلیس کوچولو و مرگ بسی اسمیت از آثار ادوارد آلبی با تکیه بر نظریه جورج هربرت مید/ نویسندگان: مینا جهانگیری/ فاضل اسدی امجد/ علیرضا امید بخش

هستی و نیستی و نمود آن در آثار ژان پل سارتر/ نویسندگان: حمید کاکاسلطانی، حسین اردلانی، محمد عارف

مطالعه روند نمایشنامه‌نویسی برای کودکان در دوران معاصر براساس نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا/ نویسنده: ندا غفاری

ریل تایم فیلم: همزمانی و این همانی تصاویر در صحنه تئاتر/ نویسنده: لیلی گله‌داران
تأثیر محدودیت‌های اجتماعی ـ نظارتی بر خلاقیت‌های اجرایی در تئاتر ایران/ نویسنده: مهدی تاج‌الدین

تغییر و تحول متنی نسخ دو مجلس تعزیه میرعزا در دو دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی/ نویسندگان: سید مهدی حسینی، سید مصطفی مختاباد

شماره ۷۵ فصلنامه تئاتر، ویژه زمستان ۱۳۹۸ و با بهای ده هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه تئا‌تر منتشر و توزیع شده است.

معرفی داوران جشنواره شاهنامه خوانی چهارمحال و بختیاری

داوران نخستین جشنواره مجازی شاهنامه خوانی در چهارمحال و بختیاری از سوی شعله ایل بیگی پور دبیر جشنواره معرفی شدند.

امسال جشنواره شاهنامه خوانی با رنگ و بویی دیگر به صورت کشوری و در فضای مجازی در حال برگزاری می‌باشد. به گفته سید طالب هاشمی خواه کارشناس مسئول فرهنگی هنری ادبی استان وناظر اجرایی جشنواره؛ تاکنون ۲۳۰ اثر به دبیرخانه از طریق فضای مجازی ارسال شده است.

هاشمی خواه افزود: محور‌های آثار ارسالی به این جشنواره:نقالی، شاهنامه خوانی، قصه گویی و تک خوانی است. علاقه مندان می‌توانستند تا ۲۲ اردیبهشت در رده‌های سنی کودکان، نوجوانان و مربیان شرکت نمایند و مربیان تنها در بخش قصه گویی شرکت می‌کنند.

دبیر جشنواره شاهنامه خوانی شعله ایل بیگی پورگفت:آثار زیادی از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره شاهنامه خوانی مجازی ارسال شده است، که استعداد‌های شگفت انگیزی‌در میان آن‌ها دیده می‌شود. بررسی اولیه این آثار در دبیر خانه‌ی جشنواره توسط لیلاغفاری، فرزانه صالحی بهرام اکبری از همکاران توانمند استان انجام شده و آثار جهت داوری در اختیار داوران قرار گرفته است.

ایل‌بیگی پور افزود: استاد ابوالفضل طبسی ملقب به نیاوش، احمد مردانی بروجنی و ژیلا مهندس سامانی به عنوان داوران این جشنواره معرفی شده اند.

استاد ابوالفضل طبسی نقال و شاهنامه خوان مجامع ملی وبین الملل، مدرس کارگاه‌های شاهنامه خوانی، بر خوانی و نقالی، نویسنده، کارگردان، کارشناس فرهنگ عامه، پژوهشگر و مدیر شاهنامه سرای" گلشن شادگان" طبس سبزوار است.

او موفق به دریافت جایزه ویژه کارگردانی بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شده و جایزه کارگردانی یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان را از آن خود کرده است.

داواری جشنواره‌های ملی شاهنامه خوانی و نقالی مشهد برگزیده‌ی بخش مضامین سی و پنجمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر، دریافت جایزه‌ی کارگردانی و طراحی فضای یازدهمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر، نویسنده و کارگردان بزرگترین کارنوال شادمانه استقبال از بهار شرق کشورازدیگر افتخارات اودرکارنمای کاری اش می‌باشد.

احمد مردانی بروجنی، نویسنده، بازیگر، نقال و کارگردان است که دارای مدرک لیسانس هنر‌های نمایشی از شورای ارزشیابی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و فعالیت خود را ازسال۱۳۶۴ آغاز کرده است.

شرکت در دو فستیوال پارمای ایتالیا و روهر آلمان، شرکت در هشت دوره جشنواره بین المللی، منتخب جشنواره بین المللی آئینی و سنتی بخش نقالی، برگزیده چهار دوره جشنواره نقالی مناطق زاگرس نشین، داوری سه دوره جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی مناطق زاگرس نشین، از سوابق آقای مردانی می‌باشد.

ژیلا مهندس دیگر داور جشنواره، از سال ۷۹ وارد حوزه شاهنامه خوانی شده، با قصه گویی از داستان‌های شاهنامه به کار خود ادامه داده و به بازنویسی داستان‌های شاهنامه پرداخته است.

او از سال ۸۵ وارد حوزه آموزش به اعضای کانون پرورش کودکان و نوجوانان شده و گروه شاهنامه خوانی مرکز سامان را راه اندازی کرده است. سال ۹۵ با قصه گردآفرید وارد جشنواره بین المللی قصه گویی شده و از همان سال بخش شاهنامه به جشنواره قصه گویی اضافه شده است.

این جشنواره در مرکز تخصصی شاهنامه خوانی فارسان در حال جمع آوری آثار می‌باشد.

مجموعه نمایشنامه «شتر بچه‌ای که مادر را گم کرد» منتشر شد

این کتاب شامل دو نمایشنامه با عنوان «شتر بچه‌ای که مادر را گم کرد» و «چه کسی نامه‌ها را خواند» است.

کتاب مجموعه نمایشنامه " شتر بچه‌ای که مادر را گم کرد " اثر سید مجید میر حسینی منتشر شد.

این کتاب که توسط انتشارات " نسل روشن " منتشر شده حاوی دو نمایشنامه "شتربچه‌ای که مادر را گم کرد" با موضوع کربلا و واقعه عاشورا و نمایشنامه "چه کسی نامه‌ها را خواند... " با موضوع دفاع مقدس است.

نمایشنامه‌های منتشر شده در این کتاب حائز رتبه‌های متقاوتی در جشنواره‌های معتبر و سراسری داخلی شده که در آخر کتاب عناوین کسب شده ذکر شده است.

سید مجید میر حسینی کارگردان و نمایشنامه نویس متولد سال ۱۳۷۲ در شهر تفرش است که از وی چندین اثر دیگر نیز چاپ شده است.

وی همچنین در مقام کارگردانی موفق به دریافت جوایز متعدد در سطح ملی و منطقه‌ای شده است.

نوزده درصد مردم به اجرا‌های زنده می‌روند

ورایتی در گزارشی جدیدی از یک همه پرسی از تماشاگران رویداد‌های هنری و نمایش در بریتانیا نوشت که تنها ۱۹درصد از مردم پس از بازگشایی سالن‌ها برای تماشای اجرا‌های زنده به سالن‌ها خواهند رفت.

کمپانی ایندیگو این پرسشنامه را برای ۱۹۲ سازمان فرهنگی و سالن‌های نمایش فرستاد که این سالن‌ها شامل رویال آلبرت هال، سات بنک سنتر، باربیکن و... می‌شد.

از روز شانزدهم ماه مارس درب تمام سالن‌های اجرا‌های زنده و هنری در بریتانیا بسته شده است. بیش از هشتاد و شش هزار نفر در این همه پرسی شرکت جستند.

۴۷ درصد از پاسخ‌ها به اهالی تئاتر، ۲۹ درصد مراکز هنری، ۱۵ درصد سالن‌های برگزاری کنسرت، ۵ درصد گروه‌های ارکستر، گرو‌های باله واپرا ۵ درصد ودیگران ۳ درصد در همه پرسی شرکت کردند.

با وجودی که ۹۳ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که دلشان برای اجرا‌های زنده تنگ شده است، ۷۴ درصد دلشان برای اخبار و شایعه‌های هنری تنگ شده و تنها ۱۷ درصد اعلام کردند که از حالا برای رویداد‌های زنده هنری در آینده، حاضرند پیش خرید انجام بدهند.

۳۵ درصد برای اجرا‌های ماه‌های سپتامبر/اکتبر، ۲۴ درصد برای اجرا‌های نوامبر/دسامبر و ۲۶ درصد برای اجرا‌های ژانویه و ماه‌های بعد از آن بلیت پیش خرید می‌کنند. فقط ۴ درصد از ان‌ها حاضراست برای اجرا‌های ماه ژوئن بلیت تهیه کند. این آمار ۵ درصد برای ماه ژوئیه و ۴ درصد برای ماه اوت است.

در مجموع ۴۱ درصد ترجیح می‌دهند برای ۴ ماه آینده بلیت هیچ اجرایی را پیش خرید نکنند. در کل ۱۹ درصد حاضرند در صورت بازگشایی سالن‌ها در این سالن‌ها اجرا‌های زنده را تماشا کنند و از میان این ۱۹ درصد، گروه سنی بالای ۶۵ سال ۱۴ درصد و زیر ۳۵ سال ۲۶ درصد هستند.

براساس این آمار کمترین علاقه برای اجرا‌های زنده در چهار ماه آینده به دو حوزه تئاتر وکنسرت برمی گردد.

۷۵ درصد از پاسخ دهندگان با رعایت فاصله اجتماعی در محل اجرا‌ها احساس امنیت بیشتری دارند. این پروتکل رعایت فاصله اجتماعی شامل پرهیز از حضور در صف‌های طولانی (۷۲ درصد)، حضور کمتر جمعیت در محل‌ها (۷۶ درصد) و فاصله دو متری میان صندلی‌ها (۶۵ درصد) می‌شود.

۷۸ درصد از پاسخ دهندگان اهل بریتانیا، ۱۱ درصد اهل ولز، ۸ درصد اهل اسکاتلند، ۲ درصد از گروه‌های برگزار کننده تور و یک درصد اهل ایرلند بوده اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *