واقعیت صید ترال در آبهای جنوبی کشور
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات درباره مشکلات زیست محیطی که صید ترال ایجاد میکند، افزود: تفاهم نامهای با سازمان محیط زیست صورت گرفته که پس از تایید از سوی دولت ابلاغ خواهد شد.
وی با بیان اینکه چهار گروه صید ترال در حال انجام است، گفت: گروه نخست مربوط به صید میگو است که ناچار به برداشت به روش ترال هستیم و روشی دیگر برای صید آن وجود ندارد.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات خاطرنشان کرد: کشتیهای صید میگو، ۴۵ روز در سال در بوشهر و بندرعباس و در استان خوزستان ۴۵ روز در فصل تابستان و ۴۵ روز در فصل پاییز متناسب با ذخیرهای که وجود دارد با شناورهای لنج و قایق اقدام به صید میکنند.
آخوندی ادامه داد: گروه دوم مربوط به ترال میان آبی است که به صید ماهیان یال اسبی میپردازد و صید آن محدود و شناورهای آن نیز مشخص است و تمام این موارد در دستوالعملی که با محیط زیست تنظیم شده قیده شده است.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات خاطرنشان کرد: ترال میان آبی توسط کشتی ۴ ماه در هرمزگان و ۴ ماه در بوشهر انجام میشود که در فاصله ۱۲ مایلی از ساحل و در عمق بیش از ۵۰ متر صورت میگیرد و بر روی همه کشتیهای سیستم VMS نصب است که محدوده صید را کنترل میکند تا از محدوده خارج نشوند.
وی بیان کرد: گروه سوم صید ترال، ۹ فروند کشتی کلاس فردوس هستند که در آبهای دریای عمان به مدت ۴.۵ ماه از سال در این آبها فعالیت میکنند و ماهی مرکب، یال اسبی و حسون صید میکنند.
آخوندی ادامه داد: گروه چهارم صید ترال، ناوگان فانوس ماهیان هستند که در منطقه جاسک فعالیت و در ۱۲ مایلی ساحل و در عمق بیش از ۲۰۰ متر صید میکنند و همه ناوگان ایرانی و ناوگان خارجی وجود ندارد.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات تصریح کرد: مرجع اینکه این شناورهای ایرانی یا خارجی هستند سازمان بنادر است و اگر ۵۱ درصد سهم شناور ایرانی باشد از سوی این سازمان به آن پرچم ایران داده میشود و شیلات در این باره تعیین کننده نیست.
آخوندی درباره اینکه آیا صید ترال تهدیدی برای سایر آبزیان و محیط زیست نیست، افزود: بزرگترین ناوگان صید ترال کشور، ناوگان صید فانوس ماهیان است که در ۱۲ مایلی ساحل و عمق بیش از ۲۰۰ متر صید انجام میدهد که در کف به دلیل اینکه نور وجود ندارد، زاد ولدی صورت نمیگیرد تا خطری برای آبزیان داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات با بیان اینکه گونه هدف این ناوگان، صید فانوس ماهی است که در سال ۹۸ صید هدفمند آن به ۸۰ درصد رسید، گفت: صید این ناوگان در لایه میانی صورت میگیرد و در این لایه فقط فانوس ماهی وجود دارد و آسیبی به سایر آبزیان نمیرسد همچنین علاوه بر آن ناظر نیز بر روی این کشتیها هم در هنگام صید و هم در هنگام تخلیه حضور دارد تا از انجام هرگونه تخلف جلوگیری کند.
وی تاکید کرد: البته ترالهای غیرمجاز وجود دارند که در این میان به محیط زیست و آبزیان آسیب میزنند که هم توسط یگان حفاظت شیلا و هم نیروهای نظامی و انتظامی با آنها برخورد میشود.