صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تحولات عراق؛ ضربه حشدالشعبی به بقایای داعش و درخواست برای بسته شدن شبکه سعودی

۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰:۳۶
کد خبر: ۶۲۲۱۳۹
عملیات پاکسازی مناطق تحت اشغال بقایای گروه تروریستی داعش در عراق از سوی ارتش و حشد الشعبی به موازات ثبات سیاسی در پی تشکیل کابینه ادامه دارد.
تحولات سیاسی در عراق از آغاز دوره‌ای جدید و برقراری ثبات در این کشور حکایت دارد.
 
این در حالی است که تلاش‌ها برای پاکسازی این کشور از وجود عناصر باقیمانده گروه تروریستی «داعش» با قدرت در جریان است.

مهم‌ترین تحولات عراق  عبارتند از:

- تاکید پارلمان بر حمایت از نخست وزیر: یکی از اعضای پارلمان عراق می‌گوید بلوکی قوی در پارلمان ایجاد می‌شود تا ضمن ترجیح منافع عراق بر منافع حزبی، از «مصطفی الکاظمی»، حمایت کند.

- مقاله نخست وزیر عراق در مورد چالش‌های دولت: مصطفی الکاظمی، در مقاله‌ای با عنوان «عراق فراتر از چالش هاست»، ضمن تشریح مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت عراق نوشت: «با همبستگی می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.»

- انفجار در منطقه سبز بغداد: بامداد روز سه شنبه دو راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرد؛ هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را نپذیرفته است.
- کابینه الکاظمی تکمیل شد: «مضر السلمان»، معاون حزب «سائرون» روز سه شنبه، اعلام کرد «مصطفی الکاظمی کابینه خود را تکمیل کرده و فهرست مذکور را برای رای گیری، در یکی از روز‌های چهارشنبه یا پنجشنبه به پارلمان ارسال می‌کند.»
 
وی با اشاره به این که الکاظمی، فهرست غیر رسمی را به احزاب ارائه داده، گفت «رای گیری در مورد هر هفت وزیر پیشنهادی در جلسه آتی پارلمان انجام می‌شود.»
 
- حمایت مردم عراق از طرح بسته شدن دفتر رسانه‌ای شبکه سعودی ام بی سی: در پی توهین شبکه سعودی «ام بی سی» به شهید «ابومهدی المهندس»، مردم عراق از طرح بشته شدن دفتر این رسانه سعودی در عراق حمایت کردند. آن‌ها با حمایت از هشتگ‌های اعتراضی مربوطه، ضمن اعتراض شدید به اقدام شبکه سعودی، خواهان تعطیلی دفتر این رسانه عراق شدند.

- تداوم تلاش‌ها برای پاکسازی عناصر باقیمانده داعش: تلاش برای پاکسازی مناطق مختلف عراق از وجود عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در سراسر عراق ادامه دارد.
 
منابع امنیتی در عراق می‌گویند دو عملیات نظامی را برای پاکسازی منطقه «عین الجحش» در استان «نینوا» از وجود عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش آغاز کرده‎اند.
 
عملیات نظامی دیگری در سه محور در استان «دیاله» آغاز شده است.
 
دیاله اخیرا شاهد حملات مرگبار علیه غیرنظامیان در مناطق مهم این استان اعم از «خانقین» و «العظیم» بوده است.
 
عملیات پاکسازی مشابهی در استان «کرکوک» در جریان است.

- مقابله حشدالشعبی با عملیات تروریستی: حشدالشعبی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات تروریستی برای منفجر کردن دکل انتقال برق در منطقه «آمرلی» را خنثی کرده است.
 
حشدالشعبی همچنین در پی اقدام خرابکارانه تروریست‌ها در منطقه العظیم شمال استان دیاله، عملیات مقابله‌ای را آغاز کردند. این درگیری همچنان ادامه دارد.

- کرونا در عراق: براساس گزارش‌های رسمی، تاکنون ۳ هزار و ۵۵۴ نفر در عراق به بیماری کرونا مبتلا شده و ۱۲۷ نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادند؛ از ۱۷ مارس تاکنون ۴۶ هزار و ۱۳۴ نفر در بغداد به دلیل نقض قوانین محدودیتی دستگیر شدند.

برچسب ها: عراق برهم صالح

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *