صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

لاریجانی: مجلس در زمینه گام دوم انقلاب تلاش خوبی داشت

۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱:۰۵
کد خبر: ۶۲۲۰۱۰
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در زمینه گام دوم انقلاب تلاش خوبی داشت.

- علی لاریجانی در آستانه پایان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: یکی از نکاتی که با دوره دهم مجلس همزمان شد نظریه گام دوم انقلاب بود که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند و مجلس در این زمینه یک تلاش خوبی داشت.

وی با بیان اینکه ابتدا باید بدانیم گام دوم انقلاب به چه معناست؟ تصریح کرد: باید بدانیم گام دوم انقلاب چه اصولی و چه هدفی دارد.

 لاریجانی در ادامه در ارزیابی خود از مجلس دهم تاکید کرد: یکی از نکات مهم این است که مجلس پایگاه اصلی مردم سالاری و دموکراسی است به ویژه در کشوری چون ایران لذا هر چه پشتوانه مردمی مجلس شورای اسلامی قوی‌تر باشد این مجلس نماینده واقعی تری برای مردم خواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس دهم آرای ۶۲ درصدی مردم را کسب کرده بود، گفت: بنابر این این مجلس از پشتوانه خوب مردمی برخوردار بود؛ شاید ما در طول ادوار مجلس پس از انقلاب یک مجلس داشتیم که در واقع پشتوانه مردمی مردمی بیش از این مجلس داشت بنابراین مجلس دهم از پشتوانه ۶۲ درصدی مردمی برخوردار بود که نشان دهنده پشتوانه قوی مردمی است.

 لاریجانی در ارزیابی خود از ترکیب مجلس دهم اظهار داشت: از ۲۹۰ نفر از نمایندگان مجلس ۱۰۳ نفر از آن‌ها سوابق ایثارگری دارند که این مسئله بسیار مهم است و نشان می‌دهد یک سوم از نمایندگان سابقه ایثارگری دارند. همچنین ۱۶ تن از نمایندگان مجلس دهم فرزند شهید هستند بنابراین پیوند این مجلس با بخش انقلاب بسیار قوی یود.

وی در ادامه در ارزیابی خود از سوابق اجرایی نمایندگان مجلس دهم بیان داشت: خیلی جالب است که بگویم ۸۰ درصد مجلس فعلی سوابق اجرایی دارند و این خود به فهم مشکلات کشور و مردم کمک خواهد کرد لذا هرچه سابقه اجرایی نمایندگان بیشتر باشد مشکلات مردم بهتر بررسی خواهد شد.

نماینده مردم قم با بیان اینکه چهار تن از نمایندگان مجلس دهم وزیر،  چهار تن سوابق استانداری، پنج تن سوابق معاون وزیر،۱۱تن سوابق فرمانداری و تعدادی هم سابق بر این شهردار بودند اظهارداشت: بنابراین ترکیب مجلس دهم ترکیبی بود که همواره سوابق اجرایی در آن نمود داشت.

وی افزود: شاید برای شما جالب باشد که ۱۶۲ نفر از نمایندگان مجلس دهم سوابق دکترا و یا فوق دکترا دارند که این مسئله کارآمدی افراد را نمایان می‌کرد.همچنین ۸۰ تن از نمایندگان مجلس دهم در دانشگاه تدریس می‌کردند

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس دهم ظرفیت خوبی در کشور ایجاد کرد گفت: البته گاهی مطالبی گفته می‌شود، اما باید دید که این مجلس در چه فضا و شرایطی فعالیت کرد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بیان داشت: در کنار این موضوع ما به تحریم‌ها برخورد کردیم که باید هر دوی این موارد را در نظر می گرفتیم .در گام دوم انقلاب محور‌ی که مقام معظم رهبری دنبال می‌کردند یکی این بود که ما حضور جوانان را در فعالیت‌ها برجسته کنیم لذا در مجلس خیلی به این مسئله توجه شد. ما در این زمینه قانونی را تصویب کردیم که مانع فعالیت بازنشستگان در سمت‌ها می‌شد. ما این قانون را تصویب کردیم تا آن فکر تحقق پیدا کند و بخش‌های اجرایی مجبور شوند تا از جوانان استفاده کنند. همچنین باید گفت هیچ مجلسی چون مجلس دهم به شرکت‌های دانش‌بنیان  توجه نکرد.

وی با بیان اینکه مجلس برای حمایت از شرکت های دانش بنیان از صندوق توسعه ملی  منابعی را اخذ کرد، بیان داشت:  تاکید کرد: مجلس در رابطه با فعالیت جوانان کارسازی کرد. اگر ما امروز می‌بینیم که در بحث کرونا بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند و کار انجام می‌دهند، باید دانست برای این مسئله از قبل  فکر شده و از آن‌ها حمایت شده بود.
 
نماینده مردم قم با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: در این بودجه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مد نظر گرفت این در حالی است که ما منابع صندوق توسعه ملی را برای این گونه موارد در نظر نمی‌گیریم، اما، چون ما دانستیم که جوانان می توانند بسیاری از امور را بر عهده بگیرند ما اجبار کردیم که ۲۰۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این مسئله در نظر گرفته شود تا اینکه موتورشان به راه بیفتد.
 
لاریجانی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در فعالیت جوانان رفع امور کسب و کارشان است اظهار داشت: باید گفت کشور ما از نظر مقررات دیوانی مشکلات زیادی دارد و کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند با هفت بند نادر مواجه می‌شود و باید کفش آهنی به پا کند و این طرحی که مجلس برای ایجاد پنجره واحد تصویب کرد توانست مشکلات را حل کند البته این طرح خوب اجرا نشد، اما اصل تئوری آن مفید یود.
 
وی افزود: همچنین در مجلس دهم کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل دادیم که قوانین مشکل آفرین در زمینه کسب و کار‌ها را رفع کند. مثلا در این زمینه قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی تصویب شد؛ این قانون شرایط را برای ورود کالای خارجی سخت‌تر کرد تا جلوی واردات بی رویه گرفته شود.
 
ربیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، بیان داشت:زمانی که جمعیت روستا زیاد می‌شود باید امکانات زیادی برای آنان فراهم کرد که ما در این قانون از صندوق توسعه ملی منابعی را در نظر گرفتیم تا این افراد در روستا‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به تصویب طرح بخشودگی جرایم در مجلس دهم، بیان داشت:  تصویب این طرح اهمیت زیادی داشت چرا که بسیاری از افراد جرایم خرد دارند و با اینکه شورای نگهبان چندین بار آن را رد کرد، اما اصرار کردیم و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در نهایت به تصویب رسید.

ربیس مجلس شورای اسلامی با اشاره مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری برای مردم اظهارداشت: در این زمینه ما چندین جلسه علنی و غیرعلنی  برگزار کردیم، چرا که برای دولت در این زمینه مشکلاتی به وجود آورد، اما در نهایت این مشکل حل شد.

لاریجانی درباره علت ضعف نظارتی مجلس شورای اسلامی گفت: در این باره باید ببینیم که مجلس چه اقداماتی انجام داده است و اگر هر کسی انتقاد دقیقی داشته باشد ما به آن گوش می‌دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره نظارت مجلس گفت؛ مقام معظم رهبری این نکات را در مجلس هشتم مطرح کردند و در مجالس بعدی هم تکرار کردند و فرمودند که دو عنصر نظارت و همکاری صمیمانه با قوای دیگر دو بخش تفکیک ناپذیر است و نظارت به معنای جدال با قوای دیگر نیست چرا که همه جز یک حکومت هستند و هدف از نظارت باید حل مشکلات باشد. البته برخی تصور می‌کنند که معنای نظارت این است که مجلس مدام یقه دولت و قوه قضائیه را بگیرد، اما این طور نیست چرا که مقام معظم رهبری فرمودند که نظارت مجلس نباید به معنای رقابت با دولت و در نظر نگرفتن شرایط دولت باشد.

وی با بیان اینکه ما باید مشکلات کشور را در نظر بگیریم، بیان داشت: برای مثال ما باید شرایطی، چون تحریم‌ها و همچنین شیوع ویروس کرونا را در نظر بگیریم. بر این اساس هر قوه باید به کار خود بپردازد، اما باید به تنگنا‌ها هم توجه کنیم و ما باید با نظارت به دنبال حل مشکلات باشیم نه آنکه دعوا راه بیندازیم.

لاریجانی درباره شفافیت آرا و نظرات نمایندگان گفت: به نظر می‌رسد که این موضوع را رسانه‌ها هم به صورت دقیق باز نمی‌کنند. در حال حاضر تمام مذاکرات مجلس به صورت علنی پخش می‌شود و در جلسات کمیسیون‌های مجلس هم خبرنگاران حضور دارند و تنها چیزی که علنی نیست آن است که طبق آئین‌نامه داخلی مجلس رأی نمایندگان مکشوف نیست.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه مسؤلین جز یک حکومت هستند، بیان داشت: در این راستا نمی‌توان گفت که یک بخش مردمی نیست و سایر دستگاه‌ها مردمی هستند. پس برای پرداختن به این موضوع باید اول همسنگ جلو برویم یعنی هر وقت همه دستگاه‌ها مثل مجلس مذاکراتشان پخش شد آن وقت گام بعدی را برداریم. در حکومت نمی‌توان یک بام و دو هوا بود.

لاریجانی با اشاره به دلایل مخالفت برخی از نمایندگان با موضوع شفافیت آرا، گفت: این موضوع به این دلیل است که برخی از نمایندگان از شهر‌های کوچک می‌آیند و در برخی از شهر‌ها بخش‌های قدرتمندی هستند و وقتی رای نماینده مشخص شود ممکن است به او فشار آورده و خدای نکرده باعث لغزش نماینده شود بنابراین این فشار‌ها وجود دارد پس باید جلوی هر عملی که باعث می‌شود بر رای نماینده اثر گذارد را گرفت.
 
رییس مجلس در ادامه با اشاره به اقدامات نظارتی  مجلس دهم، گفت؛ در این مجلس ۱۰ هزار تذکر به رئیس‌جمهور و سه هزار سوال از وزرا مطرح شده است که ۱۸۳ سوال به صحن مجلس آمده و مابقی که منطقه‌ای بوده است در کمیسیون‌های مجلس حل شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین پنج سوال از رئیس‌جمهور در این مجلس مطرح شده و شش استیضاح وزرا مورد بررسی قرار گرفته است که به دو تن از وزرا رای اعتماد داده نشد. همچنین ۶۳ بار مسئولان در جلسه علنی احضار شده و درخصوص مسائل مختلف اعم از صندوق‌های موسسات اعتباری و نحوه سرمایه‌گذاری بحث و بررسی صورت گرفته است. ۵۳ جلسه غیرعلنی در این دوره از مجلس تشکیل شده که برخی مربوط به مسائل سیاسی امنیتی نظیر حمله داعش در اهواز بود.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به ماده ۴۰ و ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون‌های تخصصی ۳۹ گزارش در بعد نظارتی تهیه کرده‌اند. ۱۰ گزارش توسط کمیسیون ویژه ارائه شده است. براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه اگر وزیری قانون را نقض کند در مجلس موضوع بررسی شده و در نهایت پس از رای نمایندگان به گزارش تهیه شده آن را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم که در این مجلس ۱۵ گزارش به قوه قضاییه فرستاده شد.
 
نماینده مردم قم بیان داشت: همچنین ۱۸۱۸ جلسه نظارتی در کمیسیون‌های مجلس تشکیل شده است. ۱۳۳ تن از نمایندگان در ۷۳ مجمع و هیئت ملی به عنوان ناظر حضور داشتند. ۱۳ گزارش نظارتی توسط کمیسیون اصل ۹۰ تهیه شده است که این کمیسیون یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌ها در این دوره بود. هیئت تطبیق مصوبات که آیین‌نامه‌های اجرایی دولت درخصوص قوانین را بررسی می‌کند در مجموع ۲۰۲۵ آیین‌نامه را بررسی کرده و ۱۹۶۰ آیین‌نامه مشکل قانونی نداشته است.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه این دولت نسبت به دولت‌های قبلی در رعایت قوانین مصوب بهتر عمل کرده است، گفت: برخی از دولت‌ها ۳۰ درصد از اجرای قانون تخلف داشتند، اما براساس بررسی‌ها اکنون چهار درصد تخلف گزارش شده است. از سوی دیگر دیوان محاسبات مجلس ۸۹۱۶ گزارش را مورد بررسی قرار داده است که یکی از آن‌ها مربوط به حقوق‌های نجومی بود. در مجموع حقوق ۱۰۰ هزار مدیر مورد بررسی قرار گرفت و ۳۲۸۵ پرونده به دادسرا فرستاده شد و پنج هزار میلیارد تومان و چهار میلیارد تومان به خزانه و صندوق توسعه ملی برگشت داده شد.
 
لاریجانی با اشاره به اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس در بعد نظارت، گفت: این مرکز در بحث مطالعات کارشناسی در کنار مجلس بود و از همه این ابزار‌ها در مجلس دهم به درستی استفاده شد. به عنوان مثال درخصوص موسسات اعتباری که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده بودند اگر نظارت مجلس نبود مشکل حل نمی‌شد. مجلس دهم بیان محترمانه‌ای در نظارت به کار گرفت. در این مجلس ۵ سوال از رئیس‌جمهور مطرح شد. در حالی که در ادوار گذشته تنها یک سوال در مجلس هشتم از رئیس‌جمهور مطرح شده بود. در هر جایی که لازم بود مجلس از وزرا سوال پرسید و در بعد نظارتی وارد شد. مجلس دهم از ابزار‌های نظارتی خود به درستی و به صورت فاخر استفاده کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از عملکرد دیوان محاسبات و موضع‌گیری دولت از گزارش اخیر این دیوان چیست، گفت: دیوان محاسبات کار حرفه‌ای خود را انجام داد. قبل از اینکه گزارش دیوان محاسبات در صحن قرائت شود این گزارش به من داده شد و بنده نیز به روسای قوا فرستادم. آقای روحانی نیز دستور خوبی برای رسیدگی به اختلاف آماری که وجود داشت، دادند. واقعیت این است که نظارت تلخ است، اما دیوان محاسبات کار خود را به درستی انجام داد. البته اینکه در رسانه‌ها گفته شد که رئیس دیوان محاسبات اعلام کرده است که این مبلغ گم شده است، اشتباه است. بلکه از منابع تخصیص داده شده ۲۸ میلیارد دلار صرف شده بود و ۴ میلیارد دلار هنوز تکلیفش روشن نبود. آقای همتی نیز در این باره توضیح داده بودند که این مساله به تهیه گزارش دیوان به سال قبل بازمی‌گردد و در این فاصله نیز یک میلیارد دلار برگردانده شده بود. دولت نیز کار خود را در این زمینه انجام داده و اگر تخلفی صورت گرفته مربوط به بخش خصوصی است و لذا ناراحتی دولت وجهی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در رابطه با برنامه ششم توسعه در مجلس دهم بیان داشت: درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و چابک کردن دولت در این قانون اقدامات خوبی صورت گرفته است. امروز دولت بسیار وسیع شده است و هر چقدر که منابع از جا‌های مختلف تهیه می‌کنیم باید در اختیار کارکنان دولت قرار گیرد. مطابق این برنامه دولت باید ۱۵ درصد کوچک‌تر شود. دولت الکترونیک نیز باید تا سال دوم این برنامه تشکیل می‌شد که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده، اما کافی نیست. در بخش کشاورزی نیز گام‌های موثری در این قانون دیده شده به عنوان مثال ممنوعیت بهره‌برداری پنج ساله از جنگل‌ها در این قانون به تصویب رسیده است.

لاریجانی افزود: البته در بخش‌هایی از این قانون باید تجدیدنظر شود. چراکه این قانون در زمانی به تصویب مجلس رسید که توافق هسته‌ای حاصل شده بود و شرکت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری به ایران آمده بودند. در این قانون رشد هشت درصدی برای توسعه کشور دیده شده است. در بخش نفت رشد ۳۹.۵ درصد، در بخش معدن رشد ۲۶.۱ درصد دیده شده و نرخ تورم ۷.۹ و نرخ بیکاری ۸.۶ درصد به تصویب رسیده است که همه این‌ها در آن شرایط ویژه و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در نظر گرفته شده بود. در مجموع قرار بود ۶۵ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. اما یک فرد دیوانه در آمریکا پیدا شد و توافق را بر هم زد و ما امروز حتی در فروش نفت خود مشکل داریم فلذا لازم است با توجه به شرایط کنونی در برخی از بخش‌های این قانون تجدیدنظر شود. به مجلس بعدی توصیه می‌کنم که این قانون را به‌روزرسانی کنند.
 
لاریجانی در ادامه درباره گلایه دبیر شورای نگهبان مبنی بر اصلاح قانون انتخابات گفت: من نمی‌دانم که ایشان این مسئله را عنوان کرده اند یا خیر البته بعبد می دانم ایشان دخالتی در جزئیات این موضوع  داشته باشند و نظری بدهند.
 
وی با بیان اینکه هموراه در هر مجلسی درباره انتخابات یک وصله  و پینه ای انجام می‌شد، گفت: در این مجلس هم ما آمدیم و گفتیم یک بار بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات یک قانون کامل درباره انتخابات تهیه کنیم، شاید یکی از دوستانی که نماینده مجلس بودند و در حال حاضر عضو حقوقدان شورای نگهبان است مبدع این قضیه بود و کمک کرد تا این مسئله انجام شود.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه پیرامون موضوع اصلاح قوانین انتخابات بیان داشت:در این جلسه آقای کدخدایی و مسئولینی از مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند. ما در این جلسه گفتیم که ما چنین هدفی داریم لذا ما مطالعات وسیعی در مجالس مختلف درباره انتخابات داشتیم و به دنبال این بودیم که ساختار قانونی برای برخی مفاهیم انتخابات به دست بیاوریم که در ادامه ما به یک مدل انتخابات تناسبی دست پیدا کردیم.
 
لاریجانی با بیان اینکه زوایای انتخابات تناسبی مورد بررسی قرار گرفت، اظهارداشت:بنده خودم به شخصه با آیت‌الله جنتی هم این موضوع را مطرح کردم  البته آقای کدخدایی هم این موارد را قبول داشتم و انصافاً در این زمینه همراهی کردند بنابراین بر اساس این موارد بسیاری از مفاد قانون انتخابات تغییر کرد یعنی انتخاباتی که در حوزه خرد قرار داشت در حوزه بالاتری قرار گرفت. این موارد دو سال به طول انجامید و پس از آن این قانون به مجلس آمد و در صحن تصویب شد، اما ما یکمرتبه دیدیم که شورای نگهبان اصل موضوع تناسبی کردن انتخابات را به هم زده است لذا در این قسمت واقعاً مجلس حق داشت که در این زمینه ناراحت شود البته ما ایرادات شورای نگهبان به شفافیت مالی کاندیدا‌ها را اصلا کردیم و این موارد در کمیسیون بررسی شد حتی کمیسیون موضوع استانی شدن انتخابات را حذف کرد بنابراین ما دو وجه این موضوع را در نظر گرفتیم. به اعتقاد بنده بگومگو‌های ایجاد شده بیشتر به دلیل رد صلاحیت هاست و بنده فکر می‌کنم واقعا باید در این شرایط به همه وجوه این موضوع توجه شود لذا جایگاه شورای نگهبان باید حفظ شود و باید مورد احترام قرار گیرد و ما از اینکه به شورای نگهبان و مجلس بی ادبی شود دفاع نمی‌کنیم.
 
وی بیان داشت: البته  در برخی موارد برخی افراد حرف‌هایی درباره مجلس می‌زند که خوب نیست. مجلس پایگاه دموکراسی در کشور است و بخش مهمی از نظام ولایت کشور است. لذا کسی که می‌گوید ولایتمدارم نباید بگویید که فقط به حضرت آقا اعتقاد دارم بلکه باید به حکومت ولایی هم اعتقاد داشته باشد.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجلس ریل گذار است، گفت: اگر بخواهیم ولایت مداری در کشور محقق شود از طریق مجلس است چطور می شود به مجلس توهین کرد. بنابراین بگو مگو‌ها ایجاد شده بیشتر در باب تایید صلاحیت‌ها بود.
 
وی با بیان اینکه باید فصل‌الخطاب قرار گرفتن شورای نگهبان را پذیرفت، تاکید کرد: البته بنده این نقد را به شورای نگهبان دارم که در برخی موارد دقیق عمل نکرد لذا آیا اگر ما هم درباره حقوقدان های شورای نگهبان همینطور رفتار می کردیم خوب بود و بعد هم می گفتیم که اشکالاتی چون فشاد دارند؟ اما ما این کار را نکردیم و به نطرم مجلس در بررسی حقوقدان های شورای نگهیان خیلی با متانت برخورد کرد. البته این مسئله گذشته و دو طرف باید از این مسئله عبور کنند.
 
لاریجانی در ادامه این گفت و گوی زنده تلویزیونی در پاسخ به این سوال که قرار است بعد از پایان دوره مجلس دهم چه فعالیتی داشته باشید گفت: کجا بریم خوب است؛ خانه اصلی من دانشگاه است و برحسب ضرورت در رادیو و تلویزیون دبیرخانه و مجلس آمدم و راضی هم هستم. از مجلس هم خیلی درس آموختم. تلاش کردیم خیلی از مشکلات مردم حل شود، ولی خانه اصلی من دانشگاه است. برای تدریس به دانشگاه می‌روم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سبزپوش شدن نمایندگان در صحن علنی مجلس گفت: بنده در آن مقطع در کشور قطر بودم و به بنده گفتند که آمریکا چنین تصمیم نااهلانه ای گرفته و سپاه پاسداران را متهم به یک نهاد تروریستی کرده است و برای بنده بسیار عجیب بود چرا که سپاه بخش نظامی ماست و ما در هواپیما در این باره بحث کردیم که چه کار کنیم.

وی ادامه داد: در جریان این موضوع  بنده گفتم بهترین راه این است که به آمریکا بگوییم که اگر سپاه را تروریست می‌داند همه ما سپاهی هستیم. در ادامه تماس گرفتیم با مسئولان سپاه که ۳۰۰ لباس سپاه به مجلس بفرستند و همه نمایندگان مجلس بدون اینکه از قبل اطلاع داشته باشند لباس سبز سپاه را پوشیدند و  این امر نشان می‌دهد که اگر به بخش امنیتی و نظامی ما توهین شود همه ما از نحله‌های مختلف پشت آن هستیم.

لاریجانی درباره شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات در مجلس دهم اظهار کرد: یکی از تلخ‌ترین حوادث در زمانی بود که مجلس در حال بررسی برنامه پنجم توسعه بود آن زمان یکی از دوستان پیش من آمد و گفت که برای آیت‌الله هاشمی حادثه ناگواری و خیلی خطرناکی رخ داده است. همان زمان جلسه را ترک و پیگیری کردم که ایشان رحلت کرده بودند؛ خیلی متاثر شدم، چون غالبا با ایشان در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب با محشور بودم و ایشان خدمات زیادی به انقلاب کرد که از فوت ایشان خیلی آزرده شدم.

وی ادامه داد: حادثه تلخی دیگر درباره حاج قاسم سلیمانی بود. آن زمان در حوزه انتخابیه قم بودم. شب حادثه خوابم نبرد، کارتابل کار‌های مجلس زیاد بود و تا صبح طول کشید. موقع اذان صبح که می‌خواستم استراحت کنم یکی از محافظان عزیز در زد و گفت حادثه‌ای برای حاج‌قاسم رخ داده. بلند شدم با هراس و دیدم که ایشان به شهادت رسیدند. آن زمان سقف روی سرم خراب شد و خیلی ناراحت شدم. همان موقع لباس پوشیدم و تهران آمدم و در راه با آقای حجازی صحبت کردم که ایشان گفت که آقا فرمودند ساعت ۱۱ خدمت ایشان باشیم؛ این از تلخ‌ترین حوادث بود.

لاریجانی درباره شیرین‌ترین اتفاق در مجلس دهم هم گفت: شیرینی‌های زیادی بود که از جمله آن قانون مربوط به سرمایه‌گذاری برای روستا‌ها بود، چون می‌دانستم چقدر روستاییان با مشکل مواجه هستند یا این که قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب رسید که مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آورده بود.

ربیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شیرینی دیگر این بود که حاج قاسم سلیمانی به همراه شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرالله به خانه‌ام آمدند. آن شب حاج قاسم سلیمانی با بنده تماس گرفت که می‌خواهند شام به خانه‌ام بیایند که همراه ایشان شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرالله هم حضور داشتند که آن اتفاق شیرینی بسیار زیادی برای من بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *