صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اکران آنلاین و کاهش محسوس هزینه خانواده‌ها برای تماشای آثار سینمایی

۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱:۵۲
کد خبر: ۶۲۱۹۷۵
در ابتدا پدیده اکران آنلاین آثار سینمایی به واسطه نبود قانون محکم کپی رایت و همچنین خطر قاچاق آثار ریسکی بزرگ محسوب می‌شد، اما خوشبختانه اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج به عنوان نخستین فیلم اکران آنلاین در تاریخ سینمای ایران موفقیت‌آمیز بود.
- با شیوع کرونا سینما‌های سراسر کشور با تعطیلی طولانی مدت نزدیک به ۳ ماهه روبرو بوده است، تعطیلی که به اذعان بسیاری از اهالی سینما لطمات فراوانی را بر بدنه سینمای کشور به همراه خواهد داشت، نبود تولید در سینما طی ماه‌های گذشته بسیاری از سینماگران را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.  
 
از سوی دیگر برخی از فیلمسازان معتقدند که فاصله طولانی مدت بین مخاطبان و سالن‌های سینما فرصت خوبی برای تامل و تعمق بیشتر در ادامه راه این هنر خواهد بود، فرصتی که می‌تواند سینمای ایران را از جنبه گیشه زده خود دور کرده و به تولیدی آثاری دغدغه مند‌تر سوق دهد.  
 
 
در این میان، اما برخی سینماگران از پای ننشسته و همچنان چراغ سینما را روشن نگه داشته اند، ابراهیم حاتمی‌کیا نخستین کسی بود که توانست با ایده اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج راهی تازه به سوی آینده سینمای ایران باز کند.  
در ابتدا پدیده اکران آنلاین آثار سینمایی به واسطه نبود قانون محکم کپی رایت و همچنین خطر قاچاق آثار ریسکی بزرگ محسوب می‌شد، اما خوشبختانه اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج به عنوان نخستین فیلم اکران آنلاین در تاریخ سینمای ایران موفقیت‌آمیز بود، تا حدی که به سرعت صف طویلی از متقاضیان اکران آنلاین آثار سینمایی تشکیل شد.  
 
فیلم سینمایی «طلا» ساخته پرویز شهبازی دیگر فیلمی بود که توانست راهی چرخه اکران آنلاین شود و این فیلم هم با موفقیت در پخش روبرو شد تا خیلی سریع نام فیلم سینمایی «زیر نظر» ساخته مجید صالحی به عنوان سومین فیلم چرخه اکران آنلاین معرفی شود. آثاری همچون پسرکشی، هایلایت و هفت و نیم دیگر آثاری هستند که به احتمال فراوان وارد این چرخه می‌شوند.  
 
پدیده اکران آنلاین آثار سینمایی از جهات مختلفی قابل بررسی است، اما نکته مهم در قبال این نوع از اکران را باید به مناسبات مالی آن نسبت داد، هرچند به گفته بسیاری از اهالی سینما تماشای اثر در سالن سینما از حال و هوای دیگری برخوردار است، اما قرنطینه طولانی مدت نگرش بسیاری از افراد جامعه را نسبت به تماشای آثار سینمایی در سالن سینما عوض کرد. 
 
پیش از این یک خانواده چهار نفره برای تماشای اثری سینمایی با نرخ بلیت متوسط ۱۵ هزار تومان می‌بایست تنها ۶۰ هزار تومان را برای تهیه بلیت اختصاص می‌داد، این مبلغ به انضمام هزینه رفت و برگشت و اغذیه بالاتر رفته و حدودا برای هر فرد ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به صورت حداقل در نظر گرفته می‌شود. حال اگر خانواده‌ای ۴ نفره قصد حضور در سالن سینما را داشت باید مبلغی معادل حداقل ۱۶۰ هزار تومان را در نظر می‌گرفت.
 
پس از استقبال از پدیده اکران آنلاین و همچنین رواج آن بین اقشار مختلف جامعه پس از نزدیک به ۳ ماه قرنطینه خانگی، این مدیوم در چرخه اکران بسیاری از هزینه‌های تماشای فیلم را پایین آورده به صورتی که یک خانوار می‌تواند تنها با تخصیص ۱۲ هزار تومان اثری سینمایی مورد علاقه‌ خود را در خانه تماشا کند.
 
به همین منوال هر خانواده می‌تواند با کاهش نزدیک به ۱۴۰ هزار تومان از هزینه‌ها اثر مورد نظر خود را تماش کند، از سویی دیگر پدیده اکران آنلاین می‌تواند به افزایش بی سابقه مخاطبان سینما کمک شایانی کند، شاید بسیاری از افراد یک خانواده اهل سینما رفتن نباشند، اما با تماشای آنلاین آن تمامی خانواده در کنار یکدیگر به عنوان مخاطب سینمای ایران محسوب می‌شوند.
 
براساس آخرین آمار ۸۴ هزار و ۴۰۰ بلیط در سه روز و ۲۱ ساعت به فروش رفته که درآمدی بیش از یک میلیارد تومان به همراه داشته است.
 
بنا بر این گزارش همچنان طبق معیار‌های سنجش تعداد تماشاگر در شبکه نمایش خانگی یعنی درنظر گرفتن حداقل ۲/۵ تماشاگر به ازای یک بلیط، دسترسی شش‌ساعته به محتوا و امکان تماشای خانوادگی، مجموع تعداد تماشاگران فیلم «خروج» را می‌توان حداقل ۲۱۱ هزار نفر برآورد کرد.
 
نکته جالب توجه آنجاست که اگر ۲۱۱ هزار نفری که به تماشای خروج حاتمی کیا نشسته اند در سالن سینما این فیلم را می‌دیدند، این فیلم به فروشی معادل ۳.۱ میلیارد تومان دست یافته بود، هرچند شاید روی کاغذ این فیلم در سالن سینما به فروش بیشتری دست پیدا می‌کرد، اما بدون شک با شیوه اکران آنلاین تعداد مخاطب بیشتری را به خود جذب کرده است، اتفاقی که می‌تواند به آینده سینمای ایران کمک کند.
 
شاید حاتمی کیا هم با نگاه به این موفقیت با نوعی از آینده نگری ریسک اکران آنلاین خروج را به جان خریده تا حرکتش در سینما فراتر از یک اکران معمولی باشد، اقدامی که سال‌ها بعد می‌تواند تاثیری فراگیر در چرخه اکران فیزیکی و آنلاین داشته باشد. زیرا شاید بسیاری از افرادی که تا به حال سینما نرفته باشند با تماشای فیلم در خانه به سینما علاقمند شده و بعد‌ها از جمله مخاطبان سالن‌هایی کشور باشند.
  


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *